احیای جنبش ” من رای می دهم”

دسته: مقالات
یک دیدگاه
چهارشنبه - 26 اسفند 1394

از تفاوتهای عمده انتخابات هفتم اسفند 94 با انتخابات های پیشین را می توان تاثیرگذاری شبکه های اجتماعی و فضای مجازی بر نتایج انتخابات برشمرد. خوشبختانه در این انتخابات از قطعی اینترنت و شبکه های مخابراتی خبری نبود و شبکه های اجتماعی مجازی، بخصوص شبکه های تلگرام و اینستاگرام، از ماه ها قبل تنور انتخابات را گرم کرده بودند. در همین شبکه های مجازی، جنبشی به نام ” من رای می دهم” با هدف دعوت از کسانی که به هر دلیلی تصمیمی برای شرکت در انتخابات نداشتند به راه افتاده بود که به عقیده بسیاری از کارشناسان، این جنبش بر نتایج بسیاری از حوزه های انتخاباتی از جمله تهران تاثیرگذار بوده است، چرا که به طور مثال آقای حداد عادل در انتخابات مجلس هشتم با کسب 844000 رای، به عنوان نفر اول شهر تهران وارد مجلس شده بودند ولی با وجود اینکه در این انتخابات بیش از 900000 رای کسب کردند ولی باز هم با رتبه 31 ام، موفق به ورود به مجلس نشدند.
با نگاهی اجمالی به نتایج انتخابات مجلس هشتم و نهم حوزه انتخابیه ابرکوه، بافق، بهاباد، خاتم و مهریز، به لزوم احیای جنبش “من رای می دهم” برای انتخابات دور دوم این حوزه می پردازیم.
در انتخابات مجلس هشتم این حوزه، در دور اول 77 هزار و 329 رای اخذ شده بود که آقایان مهندس فرهمند با کسب 15 هزار و 490 رای و دکتر شیخ شاب بافقی با کسب 11 هزار و 329 رای به دور دوم راه یافتند و در دور دوم انتخابات، از مجموع 51 هزار و 600 رای، آقای فرهمند با کسب 26 هزار و 10 رای با اختلاف چند درصدی وارد مجلس شدند. با مقایسه میزان مشارکت دور اول و دور دوم، شاهد کاهش 33 درصدی مشارکت می باشیم در صورتیکه نتیجه نهایی را کمتر از 5 درصد آرا رقم زده است.
در انتخابات مجلس نهم این حوزه هم در دور اول, آقایان دخیل عباس زارع زاده با کسب 24 هزار و 95 رای و مهندس فرهمند با کسب 23 هزار و 568 رای به دور دوم راه یافتند و در نهایت در دور دوم، آقای دخیل عباس زارع زاده با کسب 44 هزار و 271 رای و با اختلاف رای 900 تایی وارد مجلس شدند. این نتایج در حالی رخ داده است که به طور مثال میزان مشارکت در شهر بافق در دور دوم 36 درصد نسبت به دور اول کاهش داشته و با توجه به استقبال بیشتر مردم بافق از آقای فرهمند نسبت به آقای زارع زاده ( 7 هزار و 460 رای آقای فرهمند و 6 هزار و 150 رای آقای دخیل عباس زارع زاده)، قطعا با افزایش مشارکت، اختلاف رای 1000 تایی جبران می گردید و شاید در نهایت شاهد رفتارهای سنجیده تری از نماینده این حوزه در مجلس نهم بودیم.
همان گونه که از نتایج آماری ارایه شده مشخص است، در دو دوره ی گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی این حوزه، عدم مشارکت مردم نقش بسزایی در تعیین نماینده مردم داشته و می طلبد در دور دوم این دوره، جنبش ” من رای می دهم” برای این حوزه احیا شود تا همانند شهر تهران، شاهد تاثیرگذاری این جنبش باشیم.
به امید ایرانی سبز و آباد


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۲
برچسب ها:
دیدگاه ها
حاجی حسنی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 26 اسفند 1394 - 2:06 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

جناب اقای فخاری ایده کاملا صحیح و پسندیده ای را مطرح نمودید انشاالله مردم فهیم و دلسوز بافق وبهاباد و دیگر شهرهای حوزه با همان امار دور قبل در انتخابات شرکت نمایند وگرنه با مشارکت کم افراد آن میشود که به نفع مردم ما نیست

You cannot copy content of this page