حمام ملامراد ثبت ملی شد

دسته: عمومی
۲ دیدگاه
چهارشنبه - 1 اردیبهشت 1395

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق خبر داد:
حمام ملامراد ثبت ملی شد
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق از به ثبت رسیدن حمام ملامراد یکی دیگر از آثار تاریخی این شهرستان خبر داد.
علی اکبر قانعی بافقی در گفتگویی با خبرنگار ” بافق فردا ” اظهار داشت: حمام ملا مراد چهل و دومین اثر ثبت ملی در شهرستان بافق می باشد.
وی بیان کرد:در اجرای قانون راجع به حفظ آثار ملی و نظام نامه اجرایی حمام ملامراد یکی دیگر از آثار تاریخی این شهرستان به ثبت ملی رسیده است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق با بیان اینکه حمام ملامراد توسط محمد بيابانكي وقف گرديده است عنوان کرد: اين حمام داراي سه هشتي است كه از مصالح آجر و ساروج ساخته شده و ورودی آن با يازده پله به صورت مدور به هشتي می باشد. ابعاد اين هشتي به شش در شش متر مربع مي‌رسد. اين هشتي داراي شش رواق نسبتا بزرگ است كه افراد بعد از حمام كردن براي استراحت و خنك شدن از آن استفاده مي‌كردند.
قانعی ادامه داد:در قسمت هشتي ورودي نيز در گذشته جوي و حوض آبي قرار داشت. بعد از خروج از هشتي اول وارد محوطه ديگري مي‌شويم كه به عنوان رخت كن از آن استفاده مي‌كردند و در آن سكوهايي قرار دارد كه مردم براي نشستن و پوشيدن لباس از آن استفاده مي‌كردند.
وی اضافه کرد: بعد از رخت كن به صحن اصلي حمام وارد مي‌شويم كه در زير صحن اصلي حمام، كانالي از جنس خشت و گل وجود دارد كه با روشن كردن هيزم در آن، حمام را گرم نگاه مي‌داشتند..
از خصوصيات ديگر حمام داشتن تون، خزينه، شاه نشين و غيره است.
علی اکبر قانعی گفت: قدمت حمام ملامراد به دوره زنديه بر مي‌گردد و در ابتداي خيابان مهديه شهرستان بافق واقع شده است


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۶
برچسب ها:
دیدگاه ها
علیرضا این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 2 اردیبهشت 1395 - 11:24 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

ضمن تشکر. لطفا به حمام قدیمی صادق آباد هم که اتفاقا به ثبت ملی رسیده ولی زباله دان شده و درحال تخریب است رسیدگی کنید.

تفکری این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 3 اردیبهشت 1395 - 5:33 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام”بسیار خرسندیم از اینکه یکی دیگر از اماکن تاریخی وبسیار زیبای شهرمون ثبت ملی شد ولی ای کاش بیشتر به نگهداری از این مجموعه بها میدادند.کمتر از دو دهه پیش به دلیل موقعیت مکانی, این حمام بیشترین مراجعه کننده را داشت اما اکنون چیزی به مخروبه شدن آن نمونده.

You cannot copy content of this page