آیابافق دمکرات تـــــرین شهر دنیاست؟

دسته: مقالات
۴ دیدگاه
شنبه - 4 اردیبهشت 1395

آیابافق دمکرات تـــــرین شهر دنیاست؟
حدود سی سال قبل که در دانشگاه درس نظامهای سیاسی تطبیقی و مشارکتهای سیاسی را با دکتر سیف زاده می خواندم اصلا یک درصد هم به فکرم خطور نمی کرد که سالیانی بعد آنچه دکتر سیف زاده با حرارت و سماجت می گوید را به عینه در زادگاهم شاهد باشم و به عنوان مدال افتخاری از آن یاد کنم. انواع مشارکت های سیاسی در نظامهای گوناگون سیاسی دنیا یکی از متغیرهای اصلی تشکیل دهنده مباحث علوم سیاسی بشمار می رود.اندیشمندان سیاسی برای سنجش میزان دمکراسی یک جامعه در اولین قدم ، به سراغ نمودار تعداد مشارکین درفعالیتهای سیاسی می روند.اصلی ترین شاخصه در تابلوی مشارکتهای سیاسی تعداد حاضرین در انتخابات های برگزار شده می باشد.مردم شجاع و فرهیخته بافق و بهاباد در حرکتی حماسی و همگون با شرکت حداکثری در انتخابات مجلس شورای اسلامی حماسه ای را رقم زدند که هنوز هم نقل محافل سیاسی و جامعه شناختی استان است واز دیگر سو هم ، اعصاب بدخواهان و تارج دهندگان دو شهرستان ثروتمند ولی بی سامان را بد جوربه هم ریخته و در شوک فرو برده است.ازآنجا که آمار دقیق درصد مشارکت مردم شهرهای ایران هنوز کامل نشده و نمی توان به قطعیت نظ داد، لذانگاهی گذرا به آمار کشورهای باصطلاح پیشرفته دنیای دمکراسی امروزی می اندازیم تا حماسه مردم بافق بیشتر و زیبا ترنمایان شود.
توضیح اینکه شرکت در انتخابات در بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین، آفریقای جنوبی، بعضی از کشورهای آسیایی و اروپایی اجباری است و در صورت عدم شرکت در انتخابات، افراد باید عوارض سیاسی و اقتصادی فراوانی را تحمل کنند. در استرالیا نیز وضع به همین منوال است، یعنی تنها شرکت در انتخابات شاخصه تعریف حقوق شهروندی است.
اروپا:
بالاترین آمار در میان کشورهای این قاره از آن بلاروس، قبرس و فرانسه است.
این سه کشور با درصد مشارکت ۹۰٫۶۵، ۸۱٫۵۸، ۸۰٫۳۵ به ترتیب دارای بالاترین آمار مشارکت هستند.
آسیا:
در میان کشورهای قاره کهن بیشترین مشارکت از آن کشورهای آسیای میانه است. سه کشور ترکمنستان، سنگاپور و تاجیکستان به ترتیب با درصدهای ۹۶٫۷۰، ۹۴٫۶۵، ۹۱٫۰۱ بالاترین مشارکت را دارا می باشند.
آفریقا:
رواندا با ۹۷٫۵۱ درصد، گینه استوایی با ۹۳٫۳۵ درصد و سیرا لئون با ۹۱٫۰۵ درصد بالاترین آمار مشارکت را در این قاره دارا هستند.
آمریکا:
ولیوی، اروگوئه و شیلی با درصد های ۹۴٫۵۵، ۸۹٫۱۸ و ۸۶٫۹۴ و همچنین مجموع آرای ۴۸۵۹۴۴۰، ۲۲۸۵۹۵۸ و ۷۲۰۳۳۷۱ به ترتیب کشورهای صدرنشین به لحاظ مشارکت هستند. در این قاره کشور برزیل دارای ۷۸٫۵۰ درصد مشارکت، آمریکا ۵۳٫۶۰ درصد مشارکت و ونزوئلا ۷۷٫۲۹ درصد مشارکت است.
جالب این جاست که انتخابات اجباری در قاره آمریکا محدود به چند کشور نمی شود و ۱۴ کشور از انتخابات اجباری برخوردار هستند.
استرالیا:
در این قاره درصد مشارکت مردم این کشور ۹۳٫۲۲ می باشد و شرکت در انتخابات اجباری است!
این در حالی است که حدود96/2 مردم شهرستان بافق دردوراول انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کردند و این بدان معناست که مردم بافق از شعور و فرهنگ سیاسی بالاتری نسبت به مردم کشورهای بلاروس و فرانسه و سنگاپور و تاجیکستان و گینه و مصر و اروگوئه و شیلی و البته آمریکا(۵۳٫۶%بوده)برخوردار بوده ویا بیشتر نسبت به سرنوشت سیاسی و مدنی جامعه خود حساس و دلواپس بوده اند.درایران نیز بالاترین میزان مشارکت متعلق به مردم شهرستان سوادکوه شمالی در استان مازندران بود که حدود 98/3 واجدین شرایط در فرایند انتخابات مشارکت داشتند و بافق سربلند و شاه نشین با اختلافی اندک در شمار رتبه های اولین دربین شهرستانهای ایران بود.
در فرایند مشارکت بالای مردم ،هیچ نکته منفی را نمی توان متصور بود و تماما نقاط مثبت و شاهکار مدنی است که تحقق یافته و بلا استثنا باید لب به تحسین و تکریم مردم گشود که بی تفاوت به تصمیم گیرندگان شهرشان نبوده و نیستند.حضور حداکثری مردم بافق و بهاباد در انتخابات گذشته ،تکمیل خانه هایی از پازل دگرگونی سیاسی بافق بود که مطمئنا در ساختار سیاسی آینده منطقه و شهرستانها و مرکز استان تاثیر ژرف و غیر قابل انکار خواهد گذاشت و شاید برای اولین بار حساب کار را به دست باندهای مخوف و پنهانی که تمام قد برای تاراج منابع خدادای بافق وبهاباد نقشه ها کشیده بودند و خوابها دیده بودند بدستشان داده و خوابشان را حسابی پریشان کرده است اما…………هنوز این پازل مستحکم و زیبا کامل نشده و خانه هایی ازآن خالی است که در دوردوم انتخابات با همت دوباره مردم شجاع بافق و بهاباد کامل خواهد شد.مردم هر کس را که در سوابقش ،کارنامه خدمت ودلسوزی را خوانده باشند با درایتشان انتخاب خواهند کرد وهر کس را که در عملکردش بوی بی تفاوتی وکسالت و خیانت به اجرای طرحهای اقتصادی شهرشان را شنیده باشند بدست خود حذف وخانه نشین خانه پدریش خواهند کرد نه خانه ملت چراکه خانه ملت ،جای توده مردم است نه نماینده باند و سازمان وجناح چند نفره. کسانی که دردوره های مسئولیتشان در گذشته دربرابر توقف یا ربایش طرحهای اقتصادی شهرهای بافق وبهاباد و خاتم وابرکوه سکوت کردند یا در پشت پرده به چنین خیانتهایی کمک کردند یا صم بکم فقط نظاره گر ظلمها وتبعیضها بودند هرگز لیاقت حتی موتورسواری دور خیابانهای مجلسی که لقب اسلامی را یدک می کشد ندارند چه برسد به کرسی مجلس!. هرکس که با لباس خاکیش و همنشین توده خاک نشین مردم و سنگ صبور دردهای نهفته شان بوده زیبندگی وشایسته گی تکیه بر صندلی های مجلس را دارد.آنان که خرج و مخارجشان در تبلیغات انتخاباتی بادرآمدشان همخوانی ندارد مطمئنا وابسته به مافیای ثروت وقدرتند که باید روزی جبران ولی نعمتهایشان را بکنند. مجلس مردان کارامدی را نیاز دارد که چونان سروی قد برافراشته
” زهرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد باشند “.
مردم شجاع و فرهیخته بافق و بهاباد مسیر جدیدی را برگزیده اند تا با انتخاب نماینده ای ازشهر خود، افق های نویی از همبستگی،پیشرفت،همدلی،سرزندگی و بشارت را روانه خانه های تاریک فقر و تبعیض و زیاده خواهی های گذشته نمایند و توانایی نیروهای خودی را در صحن علنی دلهای مردم استان وکشور به نمایش گذارند.قدرت نمایی و شایستگی نخبگان بافقی و بهابادی ریشه در امروز ودیروز ندارد بلکه رود خروشانی است که به طول عمر شهر ایساتیس در پوسته تاریخ جاری و ساری بوده وبا قطعیت تمام می توان اذعان نمود که مردان بافقی می توانند در سطوح مدیریتی کلان کشور به زیبایی جولان دهند وآنجا که پای حق خواهی در میان افتد منافع شخصی و منطقه ای را به کناری نهاده و به حقوق اکثریت مردم بیاندیشند ،همانطور که در وحدت مردم بافق وبهاباد دردوراول نمایان شد و دردوردوم نیز با وحدت مردم بافق وبهابادوخاتم وابرکوه و مهریز پرآوازه به شکوفایی خواهد رسید.انشالله .
سید محمد میرسلیمانی بافقی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۰
برچسب ها:
دیدگاه ها
مهدی فتوحی بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 4 اردیبهشت 1395 - 10:15 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

ممنون. مقاله قابل تاملی بود

رضا دهقانزاده بافقی( رخصت) این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 4 اردیبهشت 1395 - 12:53 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

درود بر قلم زیبایتان جناب استاد. انچه شما نگاشته اید حقیقتی است غیر قابل انکار. واین حقیقت برای کسانی که حدود چنددهه به طرق مختلف براین مردم زجر کشیده ومظلوم ستم کرده اند ( مافیای فولاد )بسیارگران آمده است. باشد که درسایه این اتحاد ،مردم این دو شهرستان به حقوقی که تاکنون ازآنها دریغ شده است برسند. باامید آنروز

باباییان این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 5 اردیبهشت 1395 - 12:21 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

درودبرسیدبزرگوار
مطالب بسیارجالبی رامرقوم فرمودید. خداراشاکریم که همه رنگ هایکی شده ورنگ وفاق واتحاد گرفته ،به امیدراهیابی آقای صباغیان به مجلس

مهریزی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 15 اردیبهشت 1395 - 2:54 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

مردم هر کس را که در سوابقش ،کارنامه خدمت ودلسوزی را خوانده باشند با درایتشان انتخاب خواهند کرد وهر کس را که در عملکردش بوی بی تفاوتی وکسالت و خیانت به اجرای طرحهای اقتصادی شهرشان را شنیده باشند بدست خود حذف وخانه نشین خانه پدریش خواهند کرد نه خانه ملت چراکه خانه ملت ،جای توده مردم است نه نماینده باند و سازمان وجناح چند نفره. کسانی که دردوره های مسئولیتشان در گذشته دربرابر توقف یا ربایش طرحهای اقتصادی شهرهای بافق وبهاباد و خاتم وابرکوه سکوت کردند یا در پشت پرده به چنین خیانتهایی کمک کردند یا صم بکم فقط نظاره گر ظلمها وتبعیضها بودند هرگز لیاقت حتی موتورسواری دور خیابانهای مجلسی که لقب اسلامی را یدک می کشد ندارند چه برسد به کرسی مجلس!. ………………
چه جالب پیشگوییتان محقق شد .احسنت بر مردم دلاور بافق

You cannot copy content of this page