بازديد دانشجويان دانشكده منابع طبيعي و كويرشناسي اردكان از عمليات بيابان زدايي شهرستان بافق

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
شنبه - 18 اردیبهشت 1395

بازديد دانشجويان دانشكده منابع طبيعي و كويرشناسي اردكان از عمليات بيابان زدايي شهرستان بافق

10001

 

رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان بافق در طي بازديد دانشجويان دانشكده منابع طبيعي و كويرشناسي اردكان از عمليات بيابان زدايي اين شهرستان از فرصت اشتغال زايي با اجراي طرح هاي جنگل كاري اقتصادي مشاركتي خبر داد.

در اين بازديد، كمال كريمي با اشاره به اينكه  بيش از 240 هزار هكتار از عرصه هاي منابع طبيعي شهرستان را اراضي بياباني تشكيل مي دهد اظهار داشت: تاكنون 1400 هكتار از اين اراضي با كشت گونه هاي سياه تاغ، گز، اسكمبيل و بره تاغ در منطقه گودگوار واقع در جاده رضاييه بيابان زدايي گرديده است.

وي ميزان عمليات بيابان زدايي در سالجاري را 83 هكتار اعلام كرد و افزود: براي عمليات بيابان زدايي در منطقه گودگوار در سالجاري 83 هكتار با اعتبار هزار ميليون ريال و عمليات آبياري كشت هاي سنواتي در سطح 1100 هكتار با اعتبار 5 هزار ميليون ريال درنظر گرفته شده است.

در ادامه رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان بافق با اشاره به اجراي طرح هاي جنگلكاري اقتصادي و توسعه جنگل با مشاركت جوامع محلي ذيحق با اولويت دهياري و شوراي اسلامي اضافه كرد: بمنظور كاهش تدريجي سرمايه گذاري دولت، واگذاري طرح ها و پروژه ها با مشاركت جوامع محلي و ذيحقان و اقتصادي كردن طرح ها با استفاده از گونه هاي اقتصادي جنگلي و گياهان دارويي از سالجاري در حال انجام است.

وي دو طرح پيشنهادي بهره برداري باغ زرشك و طرح كاشت زعفران مجاور روستاهاي شيطور و بساب با همكاري دهياري هاي روستاهاي مذكور به وسعت 14 هكتار را عنوان كرد و اضافه كرد: دو طرح پيشنهادي در حال بررسي در كميته فني اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان يزد مي باشد و پس از تصويب به مرحله اجرا در مي آيد.

كريمي ترويج فرهنگ منابع طبيعي و گسترش جنگلكاري و توسعه فضاي سبز با مشاركت جوامع محلي، جلب مشاركت مردم در حفاظت، احياء و توسعه منابع طبيعي، ايجاد اشتغال از طريق فعاليت هاي آبخيزداري، توليد نهال، احداث بوستان هاي روستايي، كاشت زراعت چوب، پارك هاي جنگلي، توليد گياهان دارويي، اكوتوريسم، جلوگيري از مهاجرت روستاييان به شهرها، جلوگيري از تجاوز و تخريب عرصه هاي منابع طبيعي و استفاده از تسهيلات بانكي و سرمايه گذاري در بخش هاي جنگل و مرتع را از ديگر فوائد اجراي طرح هاي جنگلكاري اقتصادي مشاركتي دانست.

در ادامه دانشجويان با نحوه كاشت نهال و آبياري كشت هاي سنواتي آشنا شدند.

اضافه مي شود در هفته گذشته نيز دانشجويان دانشكده منابع طبيعي و كويرشناسي دانشگاه يزد از عمليات بيابان زدايي گودگوار شهرستان بافق بازديد كردند.

در اين بازديد علي دهقان- كارشناس بيابان زدايي شهرستان بافق توضيحات لازم درخصوص كاشت و آبياري نهال ها و همچنين انتخاب فاصله رديف هاي كشت و تخليه ماسه كانال هاي كشت ارائه كرد.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹۵
برچسب ها:

You cannot copy content of this page