رسوبات پشت سدها، منابع خوبي جهت اصلاح خاك زراعي

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 29 اردیبهشت 1395

رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان بافق از برداشت رسوبات انباشته شده پشت سدهاي جاده قطرم – شادكام خبر داد.

كمال كريمي يكي از روش هاي مناسب حفظ منابع آب و خاك را اجراي عمليات آبخيزداري عنوان كرد و افزود: بمنظور كنترل فرسايش و همچنين حفاظت از منابع آب و خاك، اجراي عمليات آبخيزداري از سال 1362 شروع و سطحي بيش از 733 هزارهكتار از وسعت شهرستان را در برگرفته است.

كريمي اجراي بيش از 36 مورد بند خاكي، 17 مورد پخش سيلاب، 6 مورد احداث ديوار ساحلي و 2 مورد احداث گوراب را ازجمله اقدامات انجام شده در بخش آبخيزداري شهرستان ذكر كرد.

وي تأثير عمليات و اقدامات آبخيزداري را در حفظ، ذخيره و نفوذ آب و جلوگيري از هدررفت آن، كاهش خسارات ناشي از فرسايش خاك و كاهش خسارات ناشي از رسوب و افزايش حاصلخيزي خاك و تأثير كاهش خسارات ناشي از خشكسالي برشمرد.

در ادامه كريمي اجراي عمليات آبخيزداري پخش سيلاب و بندهاي خاكي احداث شده در جاده قطرم – شادكام را با توجه به حجم آبگيري بيش از 700هزار  مترمكعب داراي اهميت زيادي دانست و اضافه كرد: هر ساله مقدار زيادي رسوب در مخزن سد انباشته شده و در مواقع كم آبي، رسوبات پشت سد بصورت شن هاي روان حركت نموده و كشاورزي و زندگي مردم محلي را مختل مي نمايد.

وي استفاده از اين رسوبات را جهت انجام فعاليت هاي ساختماني و همچنين حاصلخيزي خاك زراعي عنوان كرد.

رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان بافق از عموم مردم اين شهرستان خواست در صورت تمايل به برداشت رسوبات پشت سدها خصوصاً جاده قطرم- شادكام مجوزهاي لازم را از سوي اين اداره دريافت دارند.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۱۳
برچسب ها:

You cannot copy content of this page