فیش و ریش و میش

دسته: مقالات
۲۴ دیدگاه
چهارشنبه - 9 تیر 1395

نمی دانم آیا هیچ وقت واژه های همقافیه برایتان جلب توجه کرده یا نه.یا هیچ وقت دنبال این بودید که بین چند واژه همقافیه ارتباطی پیدا کنید یا همینکه بعضی واژه ها با هم ضرب آهنگی مشابه دارند و در کنار هم قرار گرفتن آنها در کلام یا نوشته زیبایی خاصی ایجاد کرده برایتان جلب توجه کرده است خصوصا اگر علاقمند به شعر خواندن باشید یا ذوقی برای شعر گفتن.
این مقدمه را گفتم تا توجهتان را به یک موضوع که سابقه دیرینه ای دارد و امروز به مدد رسانه های جدید تبدیل به نقل محافل خرد و درشت گردیده جلب نمایم.
بله مطمنم از همان عنوان مطلب ماجرا را فهمیدید موضوع سخنم “فیشهای” نجومی برخی از مدیران است.
البته در این نوشته هدف یافتن ارتباط همه “فیشها” و “ریشها “و “میشها” نیست بلکه مقصود فقط “فیش” و” ریش”و “میشی ” است که اگر به گونه ای معجزه آسا کنار هم قرار بگیرند نتیجه آن یک نفر تافته جدا بافته از دیگران می شود که بهترین صفت برای فیشش می شود “نجومی “.
حالا سراغ موضوع برویم برای یافتن ارتباط بین سه واژه”فیش” و” ریش” و “میش ” می خواهد این ارتباط در عالم واقع باشد یا عالم خیال.
فرض کنید امور اداری مالی محل کار شما مبلغی در فیش شما لحاظ کند و آیتمهایی برایتان درج کند که نه عددش به شمارگان دامنه اعدادی که می شناختید بیاید نه آیتمهای آن مثلا بجای عدد پانصد نوشته شود شانصد و بجای حق تخصص بنویسد حق تخصیص و عددی که به خاطر همین دو مورد در جمع مبلغ شما بدست می آید بشود سه هزار میلیارد تومان؛ اولین عکس العمل شما چه خواهد بود؟
شاید بگویید ورژن های جدید ویروس های کامپیوتری باعث شدند همه مواردی که در هنگ کردن نرم افزارهای حساب و کتابها در تاریخ نقش داشته اند یهویی در حالی که داشته اند خواب آقای خاوری را می دیدند که چگونه در کانادا هم توانسته خدمت صادقانه داشته باشد, به کامپوتری که “فیش” حقوقی کارگری یا کارمندی شما را صادر می کرده حمله کرده اند و دوباره یهویی سرویسای جاسوسی اسراییل از طریق تلگرام تصویری از آن تهیه کرده اند و تا آمدید به خود بجنبید متوجه شده اید حتی برادر رییس جمهور هم که برایتان “ریش” گرو گذاشته بود تا رییس رفاهیات کارگران بخت برگشته شوید دیگر نمی تواند برایتان کاری کند و ماجرا آنقدر پیچانده می شود که کسی نفهد کی بود و چی شد!؟
حالا فرض کنید در همین حین که شبکه های مختلف خبری خبر اولشان “فیش “حقوقی مدیرانی است که واژه بانک بین بیشترشان اشتراک دارد مجلس شورا را نشان بدهد که نمایندگان با دلسوزی!! تمام در عین بیداری!! دارند سر اینکه پایه حقوق امسال کارگران هشتصد و نود و نه هزار و نهصد و نود و نه تومان و نه ریال و نه شاهی باشد یا فیکس نهصد هزار تومان به هم پریده اند تا جایی که یقه پیراهن نماینده دولت به خاطر تعامل یا عدم تعامل در این میان دریده می شود و همان شب گفتگوی ویژه خبری روی این موضوع بحث کند که هر کس کمتر از سه میلیون تومان حقوق بگیرد زیر خط فقر است و آقای سخنگو پشت تلفن بیاید و بگوید قرار است تمام مطالبات فرهنگیان تا پایان همین ماه پرداخت شود و تازه یک خبر خوش برای افراد تحت حمایت اینکه بسته حمایتی از جنس سبد کالا البته بصورت کارت هدیه به شما می دهیم آن هم به مبلغ سیصد تا هشتصد هزار ریال که عدد هزااااااار آن خوب به ذهنها بنشیند و بعد در حالی که هندوانه را در ماه رمضان کیلویی ۱۵۵۰ تومان و مرغ را کیلویی ۷۷۰۰ تومان خریده اید اعلام شود تورم تک رقمی شده و قدرت خرید مردم چندبرابر شده ,آیا شکل خودتان را به مانند یک “میش” تصور نمی کنید که جلو تلویزیون نشسته و منتظر است که اعلام کنند امشب ساعت دوازده یارانه به حسابها واریز می شود یا ساعت دوازده فردا شب؟
این فرض هم می تواند مدتی موجبات خندین شما را فراهم کند که موضوع “فیشهای” نجومی را از منظر سیاسیون پی گیری کنید و شاهد باشید که در این قضیه یکی خود را دولت پاکدست معرفی می کند و دیگری را بانی حدوث فیشهای نجومی و دیگری او را عامل همه بدبختی های بشر از زمان آدم تا کنون!!و شما که خوب می دانید چه خبر است یاد این ضرب المثل می افتید که دیگ به دیگ می گوید روت سیاست و آقایان در حال “میشیسیزیون ” سازی مردمند.
حالا فرض کنید شما یک خبرنگار هستید و می خواهید رد “فیشهای” نجومی را در شهر کوچک محل زندگی خودتان که نامش بافق هست رسانه ای کنید ؛اول سراغ چه کسی می روید؟
نماینده شهرتان در مجلس؟
یک معلم بازنشسته؟
یک کارگر بازنشسته راه آهن که بعد از بیست سال نیروی رسمی بودن یهویی صبح فهمیده پیمانی و بعد شرکتی شده و بعد از سالها دوندگی و نامه نگاری نتوانسته به حقش برسد؟
یک کارگر شرکت سنگ آهن یا کارمند یک اداره و سازمان دولتی یا خصوصی که برخی از آنها قرار است همین امروز یا فردا به خاطر تعطیل شدن کارخانه شان از کار بیکار شوند؟
آیا سراغ مدیر عامل شرکتهای بزرگ معدنی دولتی یا خصوصی یا معدنی که آخر معلوم نشد دولتی

است یا خصوصی می روید یا صاحبان شرکتهای پیمانی که در همین معادن طی سه سال سکوت!! کار برداشته اند و یکی را چهار تا و صدتا را یکی کرده اند؟
آیا سراغ یک مسوول مشغول به کار در دولتهای مختلف می روید که امروز یا بازنشسته شده یا هنوز مشغول بکار است و همچنان مشغول به خدمت به خلق الله است؟
شاید هم به حرف نغز یکی از همشهریانتان گوش کنید که می گفت کاش در شهری مثل بافق علاوه بر فیشهای حقوقی, فاکتورها و صورت وضعیت برخی افراد یا شرکتهای پرطمطراق زیر ذره بین رسانه قرار می گرفت؟
اصلا بیخیال این فرضیه ها؛چه کسی گفته بین “فیش “و “ریش ” و “میش” ارتباط معنایی است شاید بین آنها یک نوع ارتباط زنجیره ای باشد به این معنی که اگر سومی یعنی “میش”نباشد هیچ کس صرف داشتن دومی یعنی”ریش”نمی تواند اولی یعنی”فیش” را به صورت نجومی کسب کند.
محمدعلی قاسم زاده


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۲
برچسب ها:
دیدگاه ها
ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 10 تیر 1395 - 12:35 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

قمست میش را بیشتر قبول دارم ،تا این قسمت نباشه،فیش و ریش هم وجود ندارد تا وقتی میش هست فیش و ریش هم هست
عمریست ما را به رخت شبانی فریفته اند

علی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 10 تیر 1395 - 2:08 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

احسنت

جواد این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 10 تیر 1395 - 4:07 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

امان از میش، امان

خفن این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 10 تیر 1395 - 8:59 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

چرت بافتی

بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 10 تیر 1395 - 9:14 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

چرا جای دور میریدهمین .. سال گذشته بالای 35 میلیون و دیگر کارمندان جزئش بالای هشت میلون و معاونانش بالای 15 میلیون نمی گرفتند امسال که بماند البته …. هم ماهی دو میلیون پانصد هزار و دیگر کارمندانش ماهی یک میلیون ششصد هزار می گرفتند یعنی عین عدالت

سلام این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 10 تیر 1395 - 12:24 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

درمان چیست چرا اقایون چنین رفتار میکنندمگر اقایون قرار نشد خدمتگزار مردم باشند چرا دنبال چپاول بیت المال هستند

منصور این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 10 تیر 1395 - 12:26 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

ما که دیگه قاطی کردیم وقتی میفهمیم فلان مسئول 250 برابر ما حقوق میگیره مغزمون دیگه کار نمی کنه

کاظم این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 10 تیر 1395 - 12:29 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

تاراج بیت المال یعنی همین ماهم که کاری نمیتوانیم بکنیم هنوز از گاز اشک اور چند سال پیش چشمهامون داره می سوزه

ندای حق این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 10 تیر 1395 - 5:42 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

یاد فیلم دلشکسته افتادم
خسرو شکیبایی رو به شهاب حسینی کرد و گفت ،ریش شما ریشه ما رو سوزنده
الان میتونم عمق مطلب را درک کنم

محمد این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 10 تیر 1395 - 6:01 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

چه کار میشود کرد ما را راهنمایی کنید

جواد این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 10 تیر 1395 - 6:02 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

گل گفتی وگل گفتی ولی چه فایده

یه چیزی بگم و هستم این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 10 تیر 1395 - 11:10 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

نویسنده محترم یادش رفته انگار…. فیشهایی که شما امروزه به مدد همراهی با کیهان، رو کرده اید، هیچکدام مربوط به این دوره نیست که هی دولت تدبیر را به باد انتقاد بگیرید..
1 – فیشهای دولتی امروز مدیران دولتی، بر اساس قوانینی پرداخت می شود که دوره احمدی نژاد شما، یکباره سه لا پهنا پول نفت را به صورت دزدی (اختلاس) و به صورت قانونی (فیشهای نجومی) ریخت به حساب مدیران یک لاقبای مفت خور بی اصل و نسبی که یکشبه ره هزارساله پیمودند و پسرانشان (نظیر کیان علی آبادی پسر علی آبادی وزیر نفت احمدی نژاد و یا پسر پوستین دوز مدیرعامل سایپا) میلیون دلار دلار خرج شکم و زیر شکمشان در لاس وگاس کردند و خود شماها، یکپا ایستادید و از این معجزه هزاره سوم، تعریفها کردید،این فیشها نتیجه قانونی بودن حقوق مدیران ان دوره است که مسلما به این دوره هم رسوخ کرده است….
2 ـ اینطور که شاد شدید از اینکه دزد گرفته اید سری به فیشهای حقوقی سرداران سپاه و روحانیونی هم بیاندازید که پشتشان نماز خوانده اید…. تا بعد

    ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 13 تیر 1395 - 6:09 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

    چند بار اعلام شده اگر جرات دارند فیش های حقوقی اعضای هیئت دولت قبل و این دولت را نشان دهند که هنوز نشان نداده اند در ضمن سه سال است که دارند تو این دولت حقوق می دهند پس این همه سازمان برنامه ریزی می کردند این سه سال یعنی نمی شد بگیرند همچنین حقوق کلان یکی از مدیران که برای فروردین تا اسفند سال قبل بود اون چه ربطی به احمدی نژاد داره
    به جون هرچی مرده احمدی بر میگرده

سید گیدگیدیو این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 12 تیر 1395 - 8:27 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

البته برای ارتباط میش، ریش و فیش، نیاز به افرادی هم هست که میشها را کماکان میش نگهدارند، این افراد می توانند نقش روباه را در جامعه بازی کنند، روباهانی که گاهی لازم است به میش ها یادآوری کنند که میش هستند، تا این گوسفندان، امیدوار باشند حیوانی هم هست که می شود بدان امیدوار بود، اما حیف که این حیوان روباه مکاری است در جهت اهداف همانها که با ریش، فیش می گیرند، حتی اگر خود را به میش بودن و میش نمایاندن نیز بزند.

ی چیز بگم و برم این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 12 تیر 1395 - 11:39 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

بچه که بودیم ،بعد از درو جو و گندم ها ،بابامون میبردمون ،گوسفندا را روی کرتهای درو شده بچرونیم ،هم بز داشتیم و هم میش داشتیم موقعی که بزها و میش را میبردیم بچرونیم بزها اذیت می کردند ،میش ها کاری نداشتند ،بابامون میگفت میش ها حیوانای خوبی هستن، سرشون میندازن پایین می چرن ،کاری به جایی ندارند ،اما امان از این بز یک جا وانمیسه ،هی میره تو کرت یونجه ،یا تو درختای پسته و…
حالا باید ببینیم مقصر چه کسی بوده ،طبق قانون میش ها سرشون پایین هست و کاری به جایی ندارند ،نکته جالبتر این است بزها از میش پیشرفته تر هستند و حتما یک چوپان می خواهند ،ولی میش ها طبق قانونشان نیازی ندارند ،پس چوپان می تواند برود و به کارها دیگرش برسد
از این نکته که بگذریم به نکته مبهمی بر می خوریم ،چرا در این برهه از این فیش ها رونمایی شد ،چرا یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری این اتفاق افتاد،مگر در سال های قبل این فیش ها نبوده چرا کسی حرفی نمی زد و از تریبونی یقه چاک نمی داد،اگر فضای مجازی نبود تا چند سال بعد از این فیش ها بی خبر بودیم ،مثل خیلی مسائل که بی خبر هستیم ،که گذر زمان در آینده آن را رو نمایی می کند که احتمالا باعث تعجب همگان و بی خبران شود،مثل مورخ امروز که از تاریخ دیروز رونمایی کرد باعث پس لرزه هایی شد ،چرا همزمان با انتشار فیش های نجومی ،موجی از کشف حملات تروریستی در کشورمان گزارش شد ،آیا انتشار فیش ها در راستای اهداف خاصی است ،آیا انتشار فیش ها به خاطر پسابرجام است
و هزاران چرا و اگر و آیا واهی دیگر ،مثل هزاران چرا و اگر و آیا، دیگر که بر مدار خیالات و اوهام ما می چرخد ،و اینقدر می چرخند که سرشان گیج می رود تااز مدار خارج شوند
و در پایان میش ها باید در قانون خود تجدید نظر کنند و آن را اصلاح کنند
بریم بخوابیم

بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 12 تیر 1395 - 4:55 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

اقای یه چیزی بگم و هستم نویسنده تو متنش گفته که تمام مشکلات از زمان ادم ع تاکنون از دولت احمدی نژاده چرا ترش میکنی

کارمندبانک ملی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 14 تیر 1395 - 12:56 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

اقای قاسم زاده فیش نجومی لو رفت اماپربیننده های نجومی نه.. مثال یک خانم مطلب نه چندان جالبی می نویسدچگونه یکروزبالای هزارنفران انرا میبینند اصلا با عقل جوردرنماید درواقع این افرادخودشان را هرگز محک نمیزنن چون. نمیدانندطرفدارانشان چندنفرندوخود. هم مینویسن وهم بارها میخوانن.. کله زیربرف کردن….البت من نویسنده نیستم وخوانندم امااحساس میکنم حریم ما هم نادیده گرفته شده و با یک کارمهندسی شده ازنوع بدش روبرویم. بگذریم کاش نویسنده ها مطالبشان را بیشتر قراردهندتاستونها تکراری وغیرواقعی پیش نروند .لطفن اخلاق نویسندگی را حفظ کنیدِ اقای قاسمزاده اگرهمچنان سیاست تک بینی را پیش ببرید قطعا دراینده ستون ها مربوط به شما وآن خانم است ستونهای اقای دکتر. ومیرسلیمانی ومحمدرضا رضایی وبعضی خالیست قزلباش ونقیب ومطالب خودشما. هم عالینداما حضور حرفه ای ها همیشه کمرنگه.ویک ایده هم دارم ماهی یکباررای گیری کنید ویک نویسنده به انتخاب مردم معرفی کنید اما رای گیری را به انها واگذارکنید که ادرس ایمل داشته باشندان موقع پربیننده ها مشخص خواهندشد وروزه شکدار هم برطرف میشود.
همشهری …بهابادی..دلسوز فردای بافق فردا

کارگر بدبخت این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 14 تیر 1395 - 1:41 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

واقعا ظلم داره بیداد میکنه یکی بگیره 250میلیون ،یکی در سنگ آهن بگیره 30یا 40میلون یکی هم بگیره 800هزار تومان این بود عدالت .چرا یکی نمیاد پولهای مفتی که از بیت مال در این سنگ آهن … میگیرند بررسی کنه ؟!!!1

منصور این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 15 تیر 1395 - 6:13 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

ظلم ظلم ظلم ظلم

حسن این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 20 تیر 1395 - 5:37 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

حالا بعداز چند سال خلافت اقایان عسکری ومرشد زاده ومدیران همراه انها لازم است از فیش های حقوق ایشان وهمراهانشان رونمائی شود که چطور با مدرک اموزش ابتدائی توانستند مدیر عامل انهم با در امد بالا بشوند

ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 20 تیر 1395 - 7:47 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

فیش های حقوقی .سرمایه های مالی زیاد .بکار گرفتن افراد فامیل ودوستان واشنایان و تبانی در استعلام ها وبه یکباره مدیر عامل ومدیر رده بالای شرکت سنگ اهن شدن هم یکی از عجایب است که قانون از کجا اورده ای پیاده شود بقول شاعر چه خوش است گر محک تجربه اید به میان تا سیه روی شود هر که در او غش باشد

منتظر این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 21 تیر 1395 - 8:39 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

انقلاب اسلامی ایران باید مساوی با عدالت باشد نه چپاول بیت المال توسط عده ای خاص .بخور بخور خوبی تو مملکت راه افتاده .پارتی داری سر کاری وگرنه بیکار .پارتی داری وام بهت میدن نداری نگاهت هم نمیکنند

    رضا این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 24 تیر 1395 - 8:12 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

    چه بخور بخوری حالا ده تا مدیران کشوری به خاطر زحمتشون یک هدیه ای گرفتند نباید تو بوق و کرنا کنیم

سلام این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 1 مرداد 1395 - 10:45 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

میش .میش
ما هم مون مثل میش می مانیم حتی کسی که فیش نجومی دارد
کسی که 800 تومان حقوق میگردد مثل میش می ماندو سکوت می کند در برابر کسی که سر پرست او ست و ماهی 2 ملیون میگیرد و مثل میش تابع دستور رئیس است که ماهی 5 تومان میگیرد و او هم مثل میش در برابر مدیر خود .
همین جور که بری بالا میبینیم که همه یه جوری برای پول مثل میش هستند ولی هر کسی به یه قیمتی .

You cannot copy content of this page