برگزاری نشست تخصصی «بررسی روند توسعه و چالش های پرورش ماهی تیلاپیا در ایران»

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 28 مهر 1395

%d9%86%d8%b4%d8%b3%d8%aa-13

نشست تخصصی «بررسی روند توسعه و چالش های پرورش ماهی تیلاپیا در ایران» در تاریخ 26/7/95 در تالار امام خمینی پردیس کشاورزی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران واقع در کرج برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات ملی آبزیان آبهای شور، نشست تخصصی «بررسی روند توسعه و چالش های پرورش ماهی تیلاپیا در ایران» در تاریخ 26/7/95 به همت اتحادیه انجمن های علمی منابع طبیعی و محیط زیست و مشارکت مراجع مختلف از جمله مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان شیلات ایران، انجمن علمی آبزی پروری و مراجع دیگر در پردیس کشاورزی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران واقع در کرج برگزار شد.

محورهای این نشست نقش تنوع گونه ای در توسعه آبزی پروری کشور، بررسی صنعت آبزی پروری از دیدگاه اقتصادی و اجتماعی، مروری بر مطالعات و تحقیقات تیلاپیا در ایران، ملاحظات زیست محیطی (اکولوژی، ارزیابی اثرات، ارزیابی ریسک)، مزایا، فرصت ها و چالش های در برنامه توسعه، اقتصاد تیلاپیا در بازارهای جهانی، بود.

آقای دکتر پورکاظمی رییس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور نخستین سخنران این نشست بود و با بیان ویژگی های شاخص ماهی تیلاپیا ازجمله نیاز کم به آب، تراکم پذیری، رژیم غذایی گیاه خواری و همه چیزخواری، نیاز غذایی کم، قابلیت تلفیق با فرایندهای کشاورزی، استفاده بسیار محدود از  مواد شیمیایی و آنتی بیوتیک در دوره پرورش، آن را گونه بسیار مناسبی برای توسعه آبزی پروری در کشور دانست. همچنین با اشاره به تاریخچه طولانی پرورش تیلاپیا در جهان و جایگاه کنونی آن بعنوان دومین آبزی پرورشی جهان که در ۱۴۰ کشور دنیا تولید می شود، تأکید کرد در فهرست 100 گونه مهاجم IUCN گونه تیلاپیای موزامبیک قرار دارد درحالی که گونه پرورشی تیلاپیای نیل است. وی تصریح کرد باتوجه به موقعیت استان یزد از نظر عدم دسترسی به آب های آزاد، سوابق مطالعات انجام شده درمورد ماهی تیلاپیا در مرکز تحقیقات ملی آبزیان آبهای شور واقع در حومه شهرستان بافق و فعالیت های انجام شده، مطالعات صورت گرفته درمورد ارزیابی اثرات زیست محیطی پرورش تیلاپیا در استان یزد که در سازمان محیط زیست نیز ارائه و تأیید شده است، همچنین توجه و اقدامات مسئولین محترم این استان، شرایط مناسب برای پرورش این ماهی در این منطقه فراهم است.

در ادامه آقای دکتر آذری تاکامی استاد پیش کسوت دانشگاه تهران و آقای دکتر حسینعلی عبدالحی معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران طی سخنانی بر اهمیت توسعه و تولید ماهی تیلاپیا با توجه به دیدگاه های کارشناسی تاکید نمودند.

در این نشست، در سخنرانی های مدیریتی و تخصصی مدیران و کارشناسان بخش های دولتی و غیردولتی ضمن ارائه سوابق ورود ماهی تیلاپیا به کشور و مطالعات انجام شده طی 8 سال گذشته در مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب های شور-بافق یزد، مطالبی درزمینه رفع ابهامات توسعه آبزی پروری تیلاپیا مستند به منابع علمی و دستورالعمل های بین المللی، جنبه های مختلف آبزی پروری، اقتصاد جهانی، کیفیت و ارزش غذایی ارائه و بر اهمیت و ضرورت توسعه اصولی تیلاپیا در کشور، توجه به توسعه غیررسمی روزافزون تیلاپیا، لزوم پهنه بندی و توسعه تعریف شده تأکید گردید. در پایان بیانیه همایش قرائت شد و به تایید حاضرین رسید.

شایان ذکر است طبق اظهار دبیر محترم علمی نشست درآغاز جلسه، علیرغم جلسات برنامه ریزی و هماهنگی با حضور نمایندگان محیط زیستی و قرار سخنرانی، نمایندگان محیط زیست عصر روز قبل از برگزاری جلسه اعلام انصراف نمودند و در این نشست حضور نیافتند. گفتنی است در نخستین همایش ملی تیلاپیا نیز که آذرماه سال 1393 در بافق یزد برگزار شد، کارشناسان و محققین محیط زیست حضور نیافتند./.

 

 

 

 


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹۱
برچسب ها:

You cannot copy content of this page