طلسمی دیگر که باید شکسته شود

دسته: مقالات
۶ دیدگاه
چهارشنبه - 19 آبان 1395

قصه پرغصه فرماندار بومی رشته ای دراز به اندازه تمام دردهای تاریخ بافق دارد.بافق چندین سال است که در زنجیره فرمانداران غیر بومی افتاده است و گویا این سلسله تا بی نهایت ادامه خواهد داشت .با این روندی که مسئولان استان در پیش گرفتند باید دوباره 37 سال دیگر به انتظار بنشینیم تا طلسم جادوگران سیاست و ساحران تزویر درهم شکند و ما بتوانیم طعم فرماندار بومی را بچشیم.
شاید همین الان عده ای بگویند که فرمانداران بومی چه گلی به سرمان زدند که غیر بومی نزده است و همه سرتا پا یک کرباسند.ولی از این نکته نباید غافل بود؛ دست های پنهان وآشکاری که افراد غیر بومی را برای سه دوره متوالی بر مسندفرمانداری بافق نشانده اند می خواهند این نکته را به ما بافقی ها القا کنند که در بین شما انسان باعرضه و باجنبی نیست و مسند فرمانداری آنقدر رفیع و با عظمت است که هیچ بافقی , قادر نیست آن را به دوش بکشد.
فقط کافیست نگاهی به ناله ها و گریه هایی کنید که توسط عده ای بعد از رفتن آقای طلایی مقدم گوش فلک را کر کرد و آن ها بافق را عزادار خواندند وکم مانده بودکه اعلام عزای عمومی کنند .
آن ها مسند فرمانداری را بعد از رفتن آقای طلایی آن قدر به عرش رساندند که واقعا جگر شیر می خواهد کسی بتواند بر مسند فرمانداری بافق تکیه بزند.
آقای طلایی مقدم هم مانند هر مسئول دیگر نقاط ضعف و قوت خود را داشت و آدم ها در عرصه سیاست نه سفیدند و نه سیاه بلکه خاکستری رنگ هستند .اما در این چند روز گریه ها و لابه ها و تملق ها و چاپلوسی هایی را دیدیم و شنیدم که حتی مرغ پخته را هم به خنده وا می دارد و انسان را دچار تهوع فکری می کند و دلش می خواهد از این میان این انسان های مزوّر و چندرنگ برود تا این قدر انسانیت را له شده و لگدمال نبیند.
نگارنده فقط به چند نمونه اشاره می کند تا خود حدیث مفصل بخوانید از این همه تزویر و تملق و چاپلوسی.
1-رفتن طلایی مقدم از بافق به طبس برای بافقی ها آنقدر دردناک بود که یک روز فرمانداری بافق را تعطیل کردند ، کارکنان فرمانداری بافق حاضر نشدند روزی که سید مهدی طلایی مقدم وسایلش را برای سفر به طبس جمع می کرد سر کار بروند.
نکته قابل تامل عکس منتشر شده از این حزن واندوه بود که به مراتب عجیب تر از خود حرکت بود.چند نفری که سرها را پایین انداخته بودند تا میزان حزن خود را نشان دهند و چند نفری که پشت به دوربین کرده بودند تا خدای ناکرده ریاکاری نشود.
2-متنی که در سایت یزد فردا گذاشته شده بود و میزان حزن و اندوه نویسنده آن را به ما القا می کرد مانند این جملات:
الف: طلایی امروز در طبس معارفه می شود ولی بافق هنوز در شوک نبود اوست ،
ب: یک دنیا دعای خیر با دستانی پینه بسته از رنج روزگار پیرزنی بافقی که به سمت آسمان رفته بود وبرای طلایی دعا می کند.
ج: طلایی برای طبسی ها حکم همان مردان شگفت انگیز فیلم های مارول را دارد.
نویسندگانی که بافق را بازنده سربلند خواندند و این گونه مرثیه سرایی کردند« امشب احساس می کنم سربلند ترین بازندگان حال حاضر استان, بافقی هایی هستند که همراه ترین و همدل ترین فرماندار خود را از دست داده اند»یا این عبارت« و شاید حق با مردم طبس بود که بهترین ها را برای خودشان خواسته باشند و شاید سهم و لیاقت مردمان دیار کویر همینی است که بر سرشان آمده»
این میزان تعریف و تمجید از یک فرد آن هم از نوع پاچه خوری حادّ در خور تامل هست هرچند که نگارنده زحمات آقای طلایی مقدم را پاس می دارم و برای ایشان در هرجا که باشند آرزوی موفقیت می کنم .
حال تصور کنید فرمانداری بومی از مسند قدرت کنار برود .خود می توانید عبارات و جملاتی که در مورد او گفته می شد را در ذهن خود بیاورید.
این فقط یک نمونه از تفاوت بین فرماندار بومی و غیر بومی است .
از نظر نگارنده انتخاب فرماندار غیر بومی یعنی توهین مستقیم به مردم شهید پرور و همیشه در صحنه بافق است
فرماندار غیر بومی یعنی نادیده گرفتن استعداد ها و توانایی های فرزندان این مرز و بوم.
فرماندار غیر بومی یعنی دهن کجی و لجبازی مسوولان استان با مردم بافق که دیرینه ای تاریخی دارد.
فرماندار غیر بومی یعنی القای حس حقارت و تحقیر به مردم بافق که شما هنوز به آن درجه از بلوغ فکری و سیاسی نرسیدید که بتوانید برای خودتان فرمانداری از جنس خودتان داشته باشید.
فرماندار غیر بومی یعنی کنترل مردم بافق برای به یغما بردن باقی مانده معادن .
فرماندار غیر بومی یعنی انتخاب فردی مطیع و سرسپرده که بین مردم ومسئولان باید فرمان مافوق خود را بپذیرد و اجراکند هرچند که ناحق باشد و حقوق مردم تضییع می شود.
دکتر حسین ارجمند


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۲
برچسب ها:
دیدگاه ها
روح الله این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 19 آبان 1395 - 8:32 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

با درود احترام
اول از آقای دکتر ارجمند کمال تشکر را دارم به خاطر این موضوع مهم که منتشر کرده اند
دوم از آقای فرماندار کمال تشکر را دارم به خاطر زحماتی که برای بافق کشیدند مخصوصا تو اواخر فرمانداریشون
انشالله که هر جا هستند موفق و موید باشند
و در آخر از مسولین شهر خواهشمندم که فرماندار بومی و لایق این شهر و مردم انتخاب بکنند

حا هستند موفق و موید باشند

مسعود این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 20 آبان 1395 - 12:25 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام
من یه شهروند طبسی هستم ک مدتیه اخبار مرتبط با اقای طلایی مقدم رو دنبال میکنم.
خانواده ی من در گذشته نه چندان دور تجربه ی سکونت در شهرستان عزیز بافق را داشته اند.
خدایی نکرده قصد دخالت در تصمیمات و انتخاب های شما رو ندارم فقط یکی دو سوال هست ک فقط از سر کنجکاوی خدمت محترمتان عرضه میدارم.
اول اینکه اگر احیانا یک مسئول “غیر بومی” از نظر تخصص، تعهد، تجربه و صلاحیت، برتری مطلق یا نسبی بر همان گزینه ی “بومی” داشته باشد آیا باز هم انتخاب شما همان گزینه ی “بومی” خواهد بود که اگر پاسخ آری است آیا این خیانت به پُست و جایگاه و مردم شریف شهرستان بافق تلقی نخواهد شد؟
سوال دوم اینست که فکر نمی کنید تکیه ی صرف بر عنوان “بومی” که در تقابل با مقوله ی “غیر بومی” است نوعی حس ناسیونالیستی کاذب را در میان مردم تقویت می کند؟ چه اشکالی دارد که یک عنصر غیر بومی که توانایی های بیشتری دارد بر عنصر بومی که فاقد چنین توانایی هایی است ترجیح داده شود.
به نظر می رسد این مواردی که شما از بابت فرماندار غیر بومی فهرست کرده اید صرفا با یک دید بدبینانه به مسئله انگاشته شده است. وگرنه کیست که نداند همیشه و در هر حال این تلقی های نامبرده صحت نخواهد داشت هر چند که کتمان نمی شود شاید چنین موردی هم از بین چندین مورد به چشم بخورد.
آیا هرکس که غیر بومی باشد از منظر شما فردی مطیع و سرسپرده و القاکننده ی حس حقارت و تحقیر است؟
بله. کتمان نمی کنم ک اگه فردی بومی میتونه مدیریت خوبی هم داشته باشه واسه عهده دار شدن این عنوان نور علی نوره.
اما اگه مثلا توو یه فضای خیلی کوچیک مثل دهکده یا روستا طرف بومی باشه حالا اگه یه خوده مدیریتش هم ضعیف باشه این بومی بودن طرف میتونه باز به اداره ی اون روستا کمک حالش باشه. اما واسه شهرستانی با این قدمت و ظرفیت معدنی و .. نیازمند مدیری هستش ک در وهله ی اول الفبا و ساز و کار مدیریت رو به خوبی بشناسه. حالا گیریم ک طرف غیر بومی باشه چ اشکالی داره؟؟ بازم میگم اگه گزینه ی بومی باشه مدیریت هم بدونه که دیگه نور علی نور میشه.
بنده مطلبی را نوشتم ک فقط در ذهنم به سبب مطالعه ی این مطلب ایجاد شد، خدای نکرده قصد هیچگونه دخالت بیجا و ایجاد مزاحمت برای هم وطنان عزیزم در شهرستان بافق را نداشته و بهترین ها را برای شما بزرگواران آرزو می کنم. موفق باشید.

    ناظر این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 21 آذر 1395 - 1:20 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

    بحث سر دیده نشدن نخبگان بافقی است . چرا از همین نخبگان بافقی در دیگر شهرستانها به عنوان فرماندار استفاده نمیشه؟؟؟؟

محمود این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 20 آبان 1395 - 9:05 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

مردم انقلاب کردندکه بی عدالتی وظلم وفساد از ایران رخت بربند وحق عدالت در تمام نقاط این کشور حاکم شود وچون نظام اسلامی ومسئولین آن مسلمان وباتقوا هستند مردم با خیال راحت دنبال کار خود باشند ودغدغه ای جز زندگی خود نداشته باشند اما امروز شاهد آنیم که مردم (مخصوصا شهرهای کوچک)هر روز باید نکران آینده شهر خود باشند که فلان کارخانه را برند، راه را اسفالت نکردند ،بودجه شهر را ندادند ،گاز رسانی نکردند ،گمرک را بردند ،سنگ آن را فروختند، فرماندار بومی نگذاشتندو……..هرروز ماجرایی وهر روز استرسی بر مردمآیا واقعا ما از اهداف انقلاب دور شدهایم که چنین است یا عده ای با این گونه اقدامات خود قصد دارند ریشه های انقلاب را مثل مورانه بخورند ومردم را نسبت به انقلاب ونظام اسلامی بد بین کنند.

محسن این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 22 آبان 1395 - 9:50 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

کاش از عملکرد این فرموندار قبلی یه چیزایی میذاشتین ببینیم
البته به جز شعاراش

علیرضا رنجبر این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 23 آبان 1395 - 6:36 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

درود بر ارجمند

You cannot copy content of this page