مشارکت جوانان بافقی در محافظت از کلوت سرخه

دسته: عمومی
یک دیدگاه
دوشنبه - 1 آذر 1395

رییس محیط زیست بافق از مشارکت جوانان بافقی در محافظت از کلوت زیبای سرخه خبر داد.

وسعت کلوت سرخه ۱۵۰ هزار هکتار است

سید جلال موسوی با بیان اینکه یکی از راههای موفق در دنیا مشارکت دادن جوانان محلی در حفاظت از طبیعت است اظهار کرد: برای حفاظت از منطقه به پیشنهاد خود مردم کلوت سرخه که وسعت آن حدود هزار ۱۵۰هکتار است و بین مهریز،بافق و قسمتی از آن درکرمان واقع شده در نظر گرفته شد.

وی افزود:تمام جوانان شهرستان را در حفاظت این منظقه دخیل می کنیم.

موسوی با اشاره به شاخصه های منطقه تصریح کرد:گونه های شاخص کلوت سرخه اعم از کاراکال، کل، بز، یوز، قوچ و میش و همچنین پرندگان شکاری شامل جغدها، جوندگان و آهو است.

استفاده از ظرفیت کلوت برای جذب گردشگر

رییس محیط زیست بافق با اشاره به اینکه کلوت از دو واژه کل به معنای آبادی و لوت که اشاره به کویر لوت دارد تشکیل شده است خاطر نشان کرد:کلوت ها از جمله شگفتی های بافق و جاذبه های طبیعی منطقه است که می توان با کمک از این ظرفیت شهرستان گردشگران بسیاری را برای بازدید به از آنها به کویر کشاند.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۹
برچسب ها:
دیدگاه ها
َA.R این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 1 آذر 1395 - 12:41 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

کلوت یک واژه ژئومرفلوژیک است. این واژه معمولاً همراه واژه یاردانگ به کار می رود. در حقیقت کلوت و یاردانگ یکی از رخساره های ژئومرفلوژی در اراضی بیابانی هستند که حاصل فعالیت فرسایش توامان هر دو فرسایش بادی و آبی در درازمدت می باشند.
بارش باران موجب جریان آب از بلندیها به گودیها، انتقال املاح به گودیها، از هم پاشیدگی ذرات خاک و در نهایت وقوع فرسایش بادی می گردد. بدین ترتیب بلندیها با گذشت زمان مستحکم تر شده و گودیها نیز در اثر فرسایش گودتر شده و کلوت و یاردانگ شکل می گیرد.
نمونه تیپیک کلوت و یاردانگ را در دشت لوت می توان دید. این منظره با نام کلوتهای شهداد و شهر خیالی نیز شناخته می شود. منطقه ای که در بافق با نام کلوت سرخه شناخته می شود، مشابه همین منظره می باشد.

You cannot copy content of this page