پژوهشی در خوراک مردم بافق

دسته: مقالات
یک دیدگاه
سه‌شنبه - 23 آذر 1395

به نام خدا

پژوهشی در خوراک مردم بافق

بر اساس پژوهش های انجام گرفته ، مردم شهرستان بافق از دیرباز مردمانی خوش خوراک بوده اند و جز زمانی که مانند بسیاری از نقاط ایران گرفتار قحطی شدند ، همیشه تلاش کرده اند بهترین خوراک ها را برای خود و خانواده شان آماده نمایند . این گفته بدان معنی نیست که بافقی ها همیشه مالدار بوده اند و می توانسته اند بهترین خوراک ها را به دست آوردند، مردم بافق به قناعت و کم داشتن شهره بوده اند اما آنچه جالب و زیباست ، گوناگونی خوراک هایی است که بافقی ها با کمترین مواد برای خود می ساختند . با آنکه بسیاری از غذاهای گذشتگان را از یاد برده ایم هنوز هم خوراک هایی داریم خوشمزه و پرخاطره که به گوشه ای از آنها می پردازیم :

نان :

کلو ، پتیر ، کماچ :

زنان بافقی عادت داشتند بعد از نماز صبح آرد خمیر کنند و سر تنور بروند . این آرد یا از گندم بود یا جو .  بعضی ها که علاقه مند به نان تازه بودند، هر روز صبح این کار را انجام می دادند . برخی دیگر هم برای چند روزشان یکباره نان می پختند . در سالیان پیش، نانوایی زیاد نبود اگر هم بود زن بافقی را از علاقه به پخت نان باز نمی داشت . در نانها سبزی خشک ، زیره ، سیاه دانه و زعفران مورد استفاده قرار می گرفت . مادران مهربان برای بچه ها نان های کوچکی می پختند که کلو نام داشت . پتیر را از خمیر برنیامده آماده می کردند . کماچ را هم درون قابلمه تگ (ته) تنور قرار  می دادند .

ناشتایی :

بافقی ها همیشه صبحانه را به نام ناشتایی و در لهجه شیرینشان ناشتِیی می شناختند .

گردو پنیر :

گردو پنیر صبحانه خوشمزه ای است که طرفداران بسیاری در بین مردم دارد . در این صبحانه گردو، پنیر ، نان خشک و سبزی خشک مورد استفاده قرار می گیرد . این مواد را با هم می کوبند و به صورت گلوله هایی کوچک (گردالو) در می آورند و می خورند .

گردو پیاز :

گردو ، پنیر و پیاز را می کوبند ، نمک می زنند و می خورند. گاهی به این کوبیده زیره نیز افزوده می شود .

ترب و پنیر :

کوبیده ترب، پنیر و پیاز نیز به عنوان صبحانه مصرف می شد .

تپ ماست :

زنان بافقی بعد از پخت نان، قسمت زیادی از آن را که نازک تر پخته می شد خشک می کردند . برخی مواقع زمان صبحانه ، نان خشک را می کوبیدند و همراه نعناع خشک و پسته نرمه ( پودر شده) درون ماست می ریختند به گونه ای که دیگر شکل و اثری از ماست نماند . بعد آنها را به شکل کوفته گرد می کردند و می خوردند .

چاشت :

بافقی ها ناهار را به نام چاشت می شناختند .

آبگوشت :

آبگوشت غذای مورد علاقه و اصلی مردم بافق بود که آن را به شیوه های گوناگون درست می کردند و هم ناهار و هم شام از آن می خوردند . آبگوشت ساده : گوشت استخوانی بود ، سیبب مینی ، نخود و پیاز های کوچک که درسته درون آبگوشت می ریختند . آبگوشت لوبیا : به جای نخود درون آبگوشت لوبیا قرمز می ریختند . آبگوشت عدس سیاه : از عدس سیاه به جای لوبیا و نخود استفاده می کنند . آبگوشت کلم : به آبگوشت ساده ، تکه های کوچک و خرد شده کلم سنگ اضافه می کنند .

روش خوردن آبگوشت به این گونه بود که تمام مواد آبگوشت را ته قابلمه جا می گذاشتند . ابتدا حاضرین سر سفره نان درون آب آبگوشت خرد می کردند و می خوردند . بعد مادر مواد ته قابلمه را می کوبید و گوشت کوبیده را بین همه افراد تقسیم می کرد .

ادامه دارد …………..

 

عالیه نقیب الذاکرین بافقی(مهرگان)


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۳۱
برچسب ها:
دیدگاه ها
یکی از معلمانت این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 24 آذر 1395 - 2:30 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام بر شما دیر می آئید ولی وقتی می آیید خوب می آییددستتان درد نکند

You cannot copy content of this page