چراسقط جنین ؟

دسته: عمومی
۲ دیدگاه
یکشنبه - 28 آذر 1395

سقط عمدي یکی از پدیده هایی است که در سراسر جهان مشاهده می شود و فارغ از قانونی یا غیرقانونی بودن آن براساس مقررات هر کشور، در اکثریت قریب به اتفاق جوامع جهان به عنوان یک امر غیرعادي تلقی می شود. همه دین هاي آسمانی بطور عام مخالف سقط یوده و در برخی موارد خاص که سبب مخاطره سلامت مادر و یا کودك باشد آن را مجاز دانسته اند. جمهوري اسلامی ایران نیز یکی از کشورهایی است که انجام سقط در آن یک امر غیرشرعی و غیرقانونی تلقی می گردد. انجام سقط را درموارد عقب افتادي یا ناقص الخلقه بودن کودك و یا بیماري مادر که منجر به تهدید جانی وي باشد تا زمان ولوج روح(چهار ماهگی)مجاز دانسته است

سقط غیرایمن

براساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، سقط غیرایمن عملی است که در آن حاملگی توسط یک فرد فاقد مهارت هاي لازم یا استفاده کننده از روش هاي خطرناك و یا در محیطی که از حداقل استانداردهاي لازم برخوردار نیست و یا ترکیبی از هر دو مورد یادشده، پایان می یابد. سقط هاي خودبخودي که به دنبال آن ها عفونت یا عوارض دیگر بروز نماید نیز در سقط هاي غیرایمن طبقه بندي می شوند.

عوارض سقط

بستري در بیمارستان: برآورد می شود که هر ساله حدود پنج میلیون زن در سراسر جهان به دلیل عوارض ناشی از سقط هاي القایی در بیمارستان ها بستري می شوند. تعداد قابل توجهی از این افراد، خانم هایی هستند که به دنبال عوارض ناشی از سقط هاي غیرایمن به بیمارستان مراجعه می کنند

مرگ: استفاده از ترکیبات دارویی براي انجام سقط در طی سال هاي گذشته در سراسر جهان افزایش یافته است. این امر باعث شده است که مرگ ها و عوارض شدید ناشی از سقط ها کاهش یابد.

خونریزي:

خونریزي یکی از شایع ترین عوارض سقط غیر ایمن بوده و می تواند به دلیل پاره شدن واژن، گردن رحم، رحم،… (به دلیل باقی ماندن بقایاي بارداري در بسیاري از مواردرخ دهد

عفونت: عفونت به دنبال سقط غیرایمن معمولا به دلیل باقی ماندن بقایاي بارداري، ضربه و روش هاي غیراستریل رخ می دهد. درصورتیکه عفونت درمان نشده یا بصورت ناقص درمان شود می تواند سبب عفونت عمومی بدن، شوك سپتیک، نارسایی در عملکرد ارگان هاي حیاتی، اختلالات منتشر انعقادي و عقیمی در آینده گردد. دردهاي شکمی و یا لگن، ترشحات بدبو، تب و لرز، خونریزي و لکه بینی و حساسیت رحم و ضمایم آن را در افرادي که پیش از این باردار بوده و بارداري آن ها با زایمان پایان نیافته است، باید به عنوان علایم هشداري براي عفونت احتمالی درنظر گرفته و فرد را به واحد مربوطه ارجاع نمود.

سوراخ شدن و آسیب ارگان هاي درون شکم: وارد کردن جسم خارجی به دستگاه تناسلی یکی از علل شایع آسیب هاي مرتبط با سقط است. وارد کردن جسم خارجی نه تنها سبب آسیب به دستگاه تناسلی و سوراخ شدن رحم می گردد، بلکه می تواند سبب آسیب و سوراخ شدن لوله هاي رحمی، تخمدان ها، روده، روده بزرگ، مثانه و سایر اعضاي داخل شکم گردد. خوردن مواد شیمیایی نیز می تواند سبب آسیب ارگان هاي داخلی بدن شود.

پیامدهاي سقط یراي سلامت روانی

افسردگی: در بررسی هاي انجام شده دیده شده است که اختلالات خلقی از جمله افسردگی در خانم هایی که سابقه سقط را دارندبیشتر دیده می شود. احتمال بروز افسردگی با تعداد سقط افزایش می یابد.

اضطراب: مطالعات انجام شده بین المللی نشان داده است که سقط جنین عمدي می تواند باعث بوجود آمدن اختلالات اضطرابی گردد.

سو مصرف مواد: براساس برخی مطالعات بین المللی انجام شده، احتمال سو مصرف مواد در خانم هایی که سقط عمدي را تجربه نموده اند از خانم هایی که این سابقه را ندارند بالاتر است.

مشارکت در گناه و شرمساري: یکی از پیامدهایی که در خانم هاي با انجام سقط عمدي مشاهده می شود که در خانم هاي با سقط هاي خودبخودي وجود ندارد احساس مشارکت در گناه و شرمساري از انجام این امر است. در مطالعاتی که به فاصله دو سال از انجام سقط عمدي صورت گرفته است، این عوارض دیده شده است.

دین مبین اسلام جنین را معادل یک انسان کامل تلقی نموده و بنابراین براي زندگی این جنین حرمت قایل شوید

طیبه عسکری

منبع:  مجموعه آموزشی  تهیه شده وزارت بهداشت


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۰
برچسب ها:
دیدگاه ها
ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 28 آذر 1395 - 6:44 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

توضیحات قسمت آخر پاراگراف مرگ؛ درسته که کاهش یافته؟

ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 29 آذر 1395 - 7:19 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

یک سوال با وجود تمام خطرات حفظ جنین اگه عمر جنین بیشتر از چهارماه بود یعنی باید نگهش داشت؟؟
کسی که این قانون رو وضع کرده خودشم مسؤلیت بچه ای که بدنیا میاد یا بی مادر مونده رو بعهده بگیره

You cannot copy content of this page