طرح برچسب دارکردن گوشت های قرمزکشتارگاه بافق

دسته: اقتصادی
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 7 شهریور 1391

مدیرکل اداره کل دامپزشکی استان یزد صبح امروز «سه شنبه» برای شرکت در نشستی در فرمانداری بافق و بازدید از شبکه دامپزشکی  این شهرستان حضور یافت.

دکترعلی اکبرحدادزاده در گفتگو با خبرنگار بافق فردا، عنوان کرد: از ابتدای شهریور ماه امسال طرحی را با عنوان مایه کوبی تب برفکی دام سبک و سنگین استان در دستورکار قرار دادیم که به تبع آن شهرستان بافق را نیز شامل می شود و از ابتدای شهریور تا 15 مهرماه ادامه می یابد.

وی ادامه داد: بر اساس پیش بینی و برآورد اولیه امیدواریم در شهرستان بافق  12500 راس دام سبک و سنگین  تحت پوشش واکسیناسیون تب برفکی قرار بگیرند.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد در خصوص وضعیت این بیماری در استان، تصریح کرد: پس از کانون هایی متعددی که در سال 88  در استان اتفاق افتاد خوشبختانه این بیماری بطور محسوس سیر نزولی داشته است و مشکل خاصی نبوده و در سالجاری نیز تعداد انگشت شماری کانون های تب برفکی را  بیشتر نداشتیم و بخاطر همین تعداد کانون های کم نیز ما با هماهنگی سازمان دامپزشکی، بلافاصله طرح را که قرار بود یکماه دیگر انجام شود یکماه زودتر شروع کردیم تا پیشگیری داشته باشیم.

وی  بیمارهای دامی را به دو بخش کلی و مهم بیماریهای مشترک «دامی و انسانی» و دامی بخش بندی کرد و عنوان داشت: در بخش بیماریهای مشترک دام و انسان که اهمیت ویژه ای را دارند بجز بیماری های تب مالت و سل که بطور محدود و کنترل شده از گذشته هم وجود داشته است بیماری دیگری را نداریم و  بیماری تب کریمه کنگو که از بیماری مهم مشترک دام و انسان است خوشبختانه در سال گذشته در استان مورد دامی و انسانی نداشتیم

حدادزاده با اشاره به  کنترل و تست های انجام شده از دام های استان، بیان کرد: سال 85 نسبت بیماری تب مالت دام کشتار شده در کشتارگاههای ما به ازای هر صد راس 3/3 بوده و این ضریب  با کنترل های دامی به کمتر از یک رسیده و این نشان دهنده موفقیت طرح های دامپزشکی و ثمره تلاش های همکاران در بخش های مختلف است.

وی یادآورشد: سال گذشته در شهرستان بافق هیچ موردی از تب مالت و سل مشاهده نشد.

وی در زمینه افزایش نیرو و تجهیزات شبکه دامپزشکی بافق، تصریح کرد: متاسفانه دامپزشکی با توجه به جایگاهی که دارد در بودجه استان خوب دیده نشده و رایزنی هایی با فرماندارن شهرستان ها داشتیم و در بافق نیز با ندافیان فرمانداربافق در این زمینه صحبت هایی داشتیم تا در صورت تامین اعتبار نسبت به جذب نیرو وافزایش امکانات اقدام شود.

دکترحدادزاده توصیه کرد:  شهروندان بافقی  گوشت قرمز و فرآورده های خام دامی را از مراکز معتبر و مورد تایید دامپزشکی تهیه  کنند و از لاشه ای خرید کنند که مهر و برچسب سلامت دامپزشکی را داشته باشد.

 وی با اشاره به اجرای طرح لیبل گذاری گوشت قرمز کشتارگاه ها در مزکز استان و موفقیت این طرح در جهت کنترل بیماریها و ارتقای بهداشت استان، یادآورشد: امسال قصد داریم در کل استان این طرح را اجرا کنیم و همچنین با رایزنی هایی که با فرمانداربافق داشتیم امیدوارم برای نخستین بار در آینده نزدیک طرح لیبل گذاری(برچسب)گوشت های قرمز کشتارگاهی را در شهرستان بافق در دستورکار قرار گیرد.

 مدیرکل اداره کل دامپزشکی استان تصریح کرد: لیبل اطلاعاتی شامل؛ کشتارگاه، نوع کشت، نوع دام، تاریخ تولید و انقضاء و همچنین می تواند دارای بارکد برای کنترل ما باشد.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۰
برچسب ها:

You cannot copy content of this page