دستگاههای دولتی شهرستان بافق در رابطه با حفظ موقوفات تلاش کنند

دسته: عمومی
یک دیدگاه
پنج‌شنبه - 16 دی 1395

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بافق گفت: دستگاههای دولتی در راستای حفاظت از موقوفات شهرستان تلاش کنند.

علیرضا تربتی در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه و خبرنگاران شهرستان با بیان اینکه حفظ و زنده نگه داشتن موقوفات یکی از ملزومات است اظهار کرد: افراد حقوقی و حقیقی باید در راستای احیا آن بکوشند.

وی افزود:در طول ادوار مردمانی براساس اعتقادات اموالی را به منظور امور عام المنفعه وقف کرده اند تا امروز برای رفاه حال همگان از آن استفاده بهینه شود و لازم است تا با حساسیت بیشتر در این زمینه فعالیت صورت پذیرد و نسبت به پرداخت حق موقوفه از سوی افراد حقیقی یا حقوقی اقدامات لازم انجام گیرد.

تربتی با اشاره به اینکه بیشترین مطالبات موقوفه مربوط به اداره آموزش و پرورش شهرستان است عنوان کرد: این اداره تاکنون ۵۰ میلیون تومان معوقه دارد و پسندیده است معوقه موقوفات به موقع و با دقت نظر بیشتری پرداخت گردد.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه بافق همچنین به دو دیدگاه رواج یافته در بین مردم و جامعه اشاره کرد و یادآور شد:با توجه به قدمت وقف دو دیدگاه عمده در بین مردم رسوخ کرده که این دو می تواند به جهت بد عمل نمودن به وقف یا بهره وری آن ضربه بزند چرا که برخی به دلیل بعضی ازتمثیل های قدیمی معتقدند استفاده از زمین وقفی صحیح نیست و برخی دیگر نیز به دلیل عدم آگاهی وشناخت حق موقوفه را ادا نمی کنند.

وی با بیان اینکه این دو دیدگاه که گاها نیز صحیح نیست مانند لبه تیز و برنده یک قیچی است افزود: چنانچه فرهنگ صحیح استفاده در بین مردم نهادینه نشود ریشه وقف خشکیده خواهد شد.

تربتی همچنین در بخشی دیگر تعداد موقوفات استان یزد را ۱۲ هزار و چهارصد موقوفه اعلام و تصریح کرد: موقوفه بافق ۵۴۲ چیزی حدود چهار و سه دهم درصد از کل موقوفات استان یعنی ۵۴۲ وقف متعلق به بافق است رقبات این شهرستان نیز دو هزار و صد و چهل یعنی پنج و شش دهم درصد استان را شامل می شود.

وی ادامه داد: تعداد رقبه بیشتر از موقوفه است و بطور متوسط هر موقوفه دارای ۴ رقبه می باشد.

تربتی در ادامه به تعداد رقبات متصرفی منفعتی بافق اشاره کرد و گفت:شهرستان دارای ۹۷۵ رقبات متصرفی منفعتی است که از این تعداد اسناد معتبر ۳۰۰ سند اجاره موجود است.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه همچنین از ۴۷۵ موقوفه منقضی در شهرستان خبر داد و خاطر نشان کرد: ۲۰ درصد از این موقوفات متعلق به ۵ سال اخیر است و حدود ۲۰۰ موقوفه نیز فاقد رابطه بوده و هنوز شناسایی نشده است.

وی با اشاره به طرح فدک آل محمد (ص) گفت: در این طرح پرونده های بایگانی بررسی و روستا به روستا پیگیری می گردد.

تربتی اظهار کرد:درآمد شهرستان به متوسط استان در عوائد موقوفات ۱۴ درصد عقب ماندگی دارد که این نشان از عدم بروز بودن در پرداخت اجاره دارد و تعداد کسانی که در بافق اجاره وقف را پرداخت می کنند نسبت به میانگین استان کمتر هستند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به نقش اصحاب رسانه و خبرنگاران در جهت احیا و حفاظت از موقوفات شهرستان بیان کرد:اصحاب رسانه به عنوان مشاوران هر اداره می توانند مشکلات و خواسته های مردم را به گوش مسئولان برسانند و متقابلا نیز آنچه که مسئولان به دلیل مشغله کاری نتوانسته و نمی توانند با مردم در ارتباط مستقیم بیان کنند از طریق رسانه این کار میسر شود.

photo_2017-01-04_23-17-58


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۵
برچسب ها:
دیدگاه ها
ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 19 دی 1395 - 7:47 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

این همه زمین و ملک وقفی تو بافق هست که بلا استفاده افتاده
یک نمونه اش که فقط من ازش خبر دارم زمین به اون بزرگی پشت فرمانداری سابق و جنب کوچه سرایانی هست که میشه هزار و 100 تا استفاده در جهت رفاه حال مردم در آن انجام داد ولی بلا استفاده و لم یزرع افتاده حال بگذریم از قیمت کذایی آن

You cannot copy content of this page