مقابله موثر با بحران بی آبی عزم همگانی را می طلبد

دسته: عمومی
۲ دیدگاه
چهارشنبه - 29 دی 1395

۲۰۱۷۰۱۱۸۱۰۴۱۱۴_IMG_7137

۲۰۱۷۰۱۱۸۱۰۴۰۴۹_IMG_7133

یزد- ایرنا-پروفسور پرویز کردوانی پدر علم کویرشناسی ، بحران پیش روی بی آبی کشورمان را مساله ای انکار ناپذیر دانست که مقابله موثر با این پدیده تنها در سایه عزم همگانی محقق خواهد شد.

پروفسور کردوانی چهارشنبه در همایش هوای پاک و آشنایی با چگونگی مصرف در بافق افزود: کم آبی یکی از بحران‌هایی است که کشور‌های زیادی را در خاورمیانه به دلیل نداشتن منابع آبی کافی گرفتار کرده است .

این جغرافیا شناس مشهور کشورمان افزود: ایران هم به دلایل مختلف چندین سال است با این بحران روبرو شده ، بحرانی که تاکنون پیامد هایی از جمله خشک شدن دریاچه ارومیه،زاینده رود،صدها تالاب و مهاجرت مردم به شهر های بزرگ را به دنبال داشته است .
وی با پیش بینی این موضوع که 50 سال دیگر منابع آب های زیر زمینی تمام می شود بر صرفه جویی در مصرف این مایه حیاتی تاکید کرد و بیان داشت: متاسفانه در شهرها برای حل بحران آب هیچ کاری انجام نداده اند و شهرهای بزرگ دارند به روند قبلی ساخت و ساز خود ادامه می دهند.

کردوانی با انتقاد از توسعه بی رویه ساخت و سازها در شهرهای بزرگ افزود: از سویی شهرداری پول تراکم می گیرد و از سوی دیگر وزارت نیرو هم با شهرداری مخالفت می کند چون منابع آبش تمام شده است.

او گفت :مسئولان باید بدانند که تنها راه حل مقابله با بحران بی آبی در ممنوع ساختن کشاورزان از مصرف بی رویه آب خلاصه نمی گردد بلکه باید همه بخشهای جامعه در این زمینه پاسخگو و مسئولیت پذیر شوند.

وی با بیان این مطلب که صنعت را باید کنار آب ها برد نه اینکه آب را به کنار صنعت اظهار داشت : هنوز هم چنین اقدامی انجام نمی شود و در این رابطه سازمان محیط زیست هیچ حرفی نمی زند.

وی ادامه داد : جالب اینجاست که سازمان محیط زیست با انتقال آب از دریای خزر مخالف کرده و می کند در حالیکه شوری آب خلیج فارس چهار درصد اما شوری آب خزر 1.1 درصد است.

جغرافیا دان مشهور ایران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حفر چاه غارت آب است افزود: حفر چاه عمیق و نیمه عمیق موجب شور شدن آب، خشک شدن قنوات و تبدیل شدن آب شیرین به آب شور می شود.

وی همچنین با اشاره به سابقه 900ساله سد سازی در ایران و اینکه آب سدها و منابع آبی زیرزمینی در طول زمان از بین می رود خاطرنشان کرد: برای طولانی کردن ذخیره آب سدها نیاز به اجرای طرح های آبخیز داری، ایجاد سدهای رسوب گیر ، مدیریت سد و شستشوی سدها هستیم.

این استاد زمین شناسی وضع هوای استان یزد را نیز پر فشار دانست و گفت: به همین دلیل بارور کردن ابرها در یزد رطوبت را پخش می کند و باران زایی نخواهد داشت.

او اضافه کرد: بنابر این ساخت دریاچه مصنوعی هم در شهر ها تاثیری در تغییر و بهبود آب و هوا ندارد چون تحت تاثیر هوای پرفشار قرار دارد.

پروفسور کردوانی از چهره های ماندگار کشور است و دهها کتاب در خصوص بهره مندی از منابع آب و حفاظت از کویر تالیف کرده است.
پدر علم کویر شناسی ایران بنا به دعوت شهرداری بافق و انجمن همگامان طبیعت سبز به این منطقه سفر کرده تا اطلاعات علمی زمین شناسی و استفاده صحیح از منابع آبی را به اطلاع مردم و مسئولان این شهرستان برساند.

۲۰۱۷۰۱۱۸۱۰۴۱۱۰_IMG_7136

۲۰۱۷۰۱۱۸۱۰۱۲۱۸_IMG_7111


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۲
برچسب ها:
دیدگاه ها
محمود این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 30 دی 1395 - 7:55 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

جناب دکتر رضائی پور خدا قووووووت
انجمن همگامان طبیعت سبز گلبو بدون شک یکی از موثرترین تشکلهای غیر دولتی در زمینه منابع طبیعی و محیط زیست خواهد بود.

امیر این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 1 بهمن 1395 - 6:09 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

جناب دکتر رضایی پور خسته نباشید. پروفسور کردوانی خیلی بی پروا و شجاعانه سخنرانی کردند. امیدوارم مسیولین و مردم هشدارهای این مرد بزرگ را در خصوص کمبود آب کاملا جدی بگیرند .ایشان در حضور شهردار عزیز فرمودند همین الان دستور بدهید به چمن آب ندهند. باید منتظر بود و دید که سخنرانی و هشدار پروفسور چقدر در دستور کار و برنامه های مسیولین تاثیر گذار خواهد بود.

You cannot copy content of this page