مطلب حقوقی هفته

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
جمعه - 8 بهمن 1395

مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه

مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه در عمل با یکدیگر تفاوتی دارند؟

از نظر حقوقدانان این دو اصطلاح با یکدیگر متفاوتند و هر کدام دارای آثار مخصوص به خود است وقتی مهریه عندالمطالبه باشد به محض وقوع عقد ازدواج زن می تواند مهریه را درخواست کند و مرد طبق سند رسمی ازدواج مکلف به پرداخت تمام مهریه است و به هر دلیلی که مرد توانایی پرداخت یکجای مهریه را نداشته باشد و بخواهد به صورت تقسیطی پرداخت نماید اثبات این موضوع که او توان مالی ندارد و نمی تواند مهریه را نقداً بدهد با مرد است و زن نیازی ندارد که در دادگاه ثابت کند،مرد از تمکن مالی لازم برای پرداخت مهریه برخوردار است.

اما در مهریه عندالاستطاعه اگر زن تقاضای مهریه نماید ،این تکلیف بر عهده اوست که ثابت کند مرد از دارایی و اموال کافی جهت پرداخت مهریه برخوردار است، و بر عکس مرد در اینجا نیازی ندارد که برای دادگاه دلیل بیاورد که قادر به پرداخت مهریه نمی باشد. در این نوع مهریه این امتیاز برای مرد در نظر گرفته شده تا زن نتواند تحت هر شرایطی و هر زمانی که اراده کند با توسل به مهریه او را تحت فشار قرار دهد.

مهریه ی عندالمطالبه بهتر است

برای جلوگیری ازبروز اشکالات متعددی که در مطالبه مهریه عندالاستطاعه وجود دارد توصیه می شود زوجین به همان روش قبلی یعنی مهریه عندالمطالبه پایبند باشند . مهریه عندالاستطاعه عملا به حقوق مالی زن لطمه وارد کرده و هیچ تضمینی برای وصول آن وجود ندارد . چون مقدمه وصول مهریه عندالاستطاعه اثبات دارایی و تمکن مالی مرد میباشد ممکن است این تمکن هیچگاه پیدا نشود و یا مرد اموال و دارایی های خود را به نزدیکان و بستگان خود انتقال دهد تا زن را از دسترسی به آن محروم کند . در عمل و به تجربه ثابت شده است مهریه به شرط استطاعت موجب سردر گمی محاکم و صدور احکام متعارض شده و از همه مهمتر اینکه حقوق زن را به خطر انداخته و باعث سواستفاده برخی از مردان نیز شده است.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۸
برچسب ها:

You cannot copy content of this page