رفت و روب فرهنگ

دسته: مقالات
۷ دیدگاه
سه‌شنبه - 10 اسفند 1395

می گویند فرهنگ در تمام جوامع وجود دارد حتی جوامع بدوی . واژه بی فرهنگ معنی ندارد . همه انسان ها از نوعی فرهنگ برخوردارند که البته در نوع آن با هم تفاوت می کنند .

ما عادت کرده ایم به کسانی که در پی علم و دانش هستند یا خود علم آموزند ، فرهنگی بگوئیم . تا این واژه به گوشمان می خورد نویسنده، هنرمند، معلم، دانشجو، استاد و… جلو دیدمان تجلی می یابند .

در حالیکه باید بدانیم همه مردم از بزرگ و کوچک فرهنگیند و رفتارشان نوع فرهنگشان را مشخص می کند. فرهنگ از بین نمی رود فقط ضعیف یا قوی می شود . آن هم بستگی به ادراک و درست عمل کردن ما در زمینه های گوناگون دارد .

در شهر ما ورزش بانوان خیلی خوب و زیبا جا افتاده است. چون گذشته ورزش کردن برای بانوی بافقی زشت نیست این نشان از رشد فرهنگ ما در زمینه ورزش و وسعت دیدمان در رابطه با بانوان می دهد . خوشبختانه نقش زنان در شهر بافق بسیار روشن و درخشان است . ولی به مسائل دیگر که می نگریم بخصوص مسائل مهم و حیاتی ،نگرانی به سراغمان می آید .

برخی به این اندیشه افتاده اند که محیط زیست بافق را به نابودی بکشانند . می خواهند تیشه ویرانی در منطقه بکر و دست نخورده گزو بزنند . جاده بسازند، زیبایی های طبیعت را حذف کنند . می خواهند جان هزاران آفریننده جاندار خدا را بگیرند فقط برای راحتی و تفریح چند ساعته خودشان . چشم دوخته اند به حق مردم و این نشان از فرهنگ ضعیف می دهد حق و حقشناسی مهم است و داشتن یک منطقه زیبا و دست نخورده حق همه مردم می باشد . یکی دو نفر نمی توانند در این مورد اظهار نظر کنند .

برخی می اندیشند با تغییر و تحولات می توانند خواسته های بی منطق خود را جامه عمل بپوشانند ولی بدانند مسئولان کاردان و روشن بین بافق ، خود از عواقب خواسته بی جای برخی با خبرند . محیط زیست نیاز به حمایت همه مردم دارد . مردم فهیم بافق .
البته به جز محیط زیست مسأله میراث فرهنگی نیز نگران کننده است .

شوربختانه به لطف کج اندیشی افرادی معدود ،بسیاری از بناهای نیاکان ما از بین رفته است و تنها چند خانه قدیمی و زیبا در بافق داریم . شایسته است مالکین خانه های قدیمی با میراث فرهنگی همکاری کنند و شایسته تر آن که میراث فرهنگی شهر ما فعالیت بهتر و بیشتری در حقظ میراث نیاکان داشته باشد .

اگر آینده نگر باشیم و در اندیشه فرزندان خود، هم پاسدار محیط زیست می شویم هم میراث نیاکانمان را نگهبانی می کنیم . نگذارید بیشتر از این به نام توسعه مکانهای دیگر بناهای قدیمی را نابود کنند .

آنچه موجب می شود گردشگران بافق شناس شوند ، همین محیط زیست و میراث فرهنگی است پس با هوشیاری عمل کنیم و اجازه دست اندازی به کسی ندهیم . بیائید با رفت و روبی اساسی فرهنگمان را جلا دهیم .

عالیه نقیب الذاکرین بافقی(مهرگان)


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۲۷
برچسب ها:
دیدگاه ها
منتظر این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 10 اسفند 1395 - 11:50 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

خانم نقیب شما در حیطه ورزش هم کارشناسی میکنید و صاحب نظرید؟؟؟

صیاد این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 10 اسفند 1395 - 11:51 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

چقدرخانم نقیب سرشون خلوته که هر روز دوست دارن مطلب بدن در سایت ها

گوسفند تحلیلگر این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 10 اسفند 1395 - 1:21 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

1-وقتی صحبت از محیط زیست می شود عده ای می آیند و می گویند اگر این رویه ادامه پیدا کند نسل آتی بیچاره است . اما واقعیت وحشتناکتر از این حرفهاست . همین نسل امروز هم به فنا رفته است . شما به وضعیت خوزستان نگاهی بیندازید . خواست مردم ان خطه علی رغم بیکاری و مشکلات اقتصادی کار و اقتصاد نیست بلکه هوای پاک می خواهند . اینکه بگوئیم بیایید فرهنگمان را رفت و رو کنیم و به مرور با طبیعت اشتی کنیم تخفیف ماجراست . امروز نسل آتی در خطر نیست چون نسل آتی ای وجود نخواهد داشت . همین نسل امروز در حال نابودی است و تمدن ایرانی با یک بن بست همه سویه روبروست که باید هر چه سریعتر اقدامی صورت گیرد . رمانیتک نباشیم . ما امروز در وسط میدان جنگ هستیم. حمید بقایی خیلی واضح این موضوع رابیان کرد . او گفت امروز باید مانند طارق ابن زیاد کشتی ها را بسوزانیم تا راه فرار نداشته باشیم و با همه ی توان وارد میدان جنگ شویم. این که خیلی رمانتیک بنشینیم و تئوری پردازی کنیم و در فیسبوک و تلگرام تز بدهیم هیچ چیز درست نمی شود .
2-روشنفکران در 60 سال گذشته همواره بر این طبل کوبیده اند که علت سقوط ساسانیان موبدان بوده اند زیرا از دین سوء استفاده کردند و باعت ظلم و تبعیش شدند بنابراین مردم به ستوه آمده دروازه ها را روی بیگانگان باز کردند تا آنها را نجات دهند . اما این روشنفکران هیچ سند تاریخی از این ماجرا ندارند . نمی گویند اگر موبدان اینقدر ظلم کرده بودند پس چرا بعد از سقوط تیسفون مردم به خانه ی موبدان نریختند و آنها را تکه تکه نکردند؟چرا بنا به اسناد تاریخی مردم موبدان را به عنوان نماینده برای مذاکره با اعراب می فرستادند ؟(منظور مردم شهرهای در محاصره ی بیگانگان است). در پنجاه سال پایانی حکومت ساسانی موبدان از دربار رانده شدند و امروز مشخص شده است که علت سقوط ساسانیان همین بوده است. روشنفکران اگر توانستند نام چهار موبد پرنفوذ در دوران ساسانیان را با سند بیاورند تمام حرفهایم را پس می گیرم.
فرضا اگر موبدان در اداره ی حکومت دخالت داشتند چه اشکالی داشت ؟ مگر موبدان مردم را به چه فرا می خواندند؟جز این بود که مردم را به احترام به آناهیتا (مادر آبهای ایران) فرا می خواندند . مگر جز این بود که مردم و پادشاهان را به حفاظت از آب و باد و خاک و آتش فرا می خواندند . این موارد چه اشکالی دارد . امروز همه ی حکومتهای مدرن و پیشرفته گرایشی از اقتصاد را دارند به نام اقتصاد محیط زیست . موبدان هم در آن زمان اساتید اقتصاد محیط زیست بوده اند .
جناب خانم نقیب الذاکرین فرهنگ اینجاست . ما از همه آثار نیاکان خود جدا مانده ایم و امروز تمدن ایرانی چون خری در گل مانده است زیرا که ما استاد محیط زیست نداریم .
افسوس

کماندار این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 10 اسفند 1395 - 1:29 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

منتظر و صیاد از حسادت نترکید

مهدی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 10 اسفند 1395 - 4:21 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

نشستن و نوشتن چه راحته , خانم محترم از میراث فرهنگی گفتی و خانه های قدیمی و مردم بافق , شما خبر داری که مردم محله میدان خان از این میراث چه میکشند ? خبر دارید این خانه های به اصطلاح میراث فرهنگی شده محل تجمع معتادان برای تزریق مواد مخدر ? خبر دارید که میراث فرهنگی برای ترمیم مسجدی قدیمی در این محل حتی یک گونی کاه هم نداره خرج کنه ? و ….
خبر دارید میراث فرهنگی و دینی و عقیدتی جوانهای ما که میراث واقعی است روز به روز در حال نابودی است ? حالا در این شرایطی که جوان ما به آینده اقتصادی و فرهنگی شهر امید نداره دم از حفظ جان جانوران میزنید ?!آیا میراث نیاکان ما فقط در و دیوار است ? و…

گوسفند تحلیل گر این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 10 اسفند 1395 - 7:24 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

موبدان به مردم توصیه می کردند که با تولد هر فرزند یک درخت بکارید(اما امروز توصیه می شود به خاطر تازه متولد شده یک گوسفند قربانی کنید).بنده به شهرداری محترم بافق پیشنهاد می کنم یک منطقه ای را در نظر بگیرند و از مردم بخواهند به جای قربانی کردند گوسفند به هنگام تولد فرزندانشان ، در این محل درخت بکارند . حتی می توانیم این موضوع را گسترش دهیم و به هنگام فوت عزیزانمان هم به یادشان درخت بکاریم زیرا به احتمال زیاد آنها نیز در زمان حیات خود در این مورد کم کاری کرده اند.

بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 10 اسفند 1395 - 7:48 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

این مهدی حتما خونه ای چیزی قدیمی داره نمی گذارن خراب کنه

You cannot copy content of this page