خالق نقاشی های شهر در آیینه «بافق فردا»

دسته: عمومی
۷ دیدگاه
چهارشنبه - 11 اسفند 1395

426326474_292126_6238942385928893531

چند صباحی است در هنگام تردد از خیابان های بافق شاهد ایجاد نشاط و شادابی خاصی بر روی دیوارهای شهر هستیم که این حرکت بگونه ای باعث تقویت مبلمان شهری و زیباسازی دیوارهای سطح شهر شده است.

نقاشی روی دیوار یکی از ابزارهایی است که امروزه از آن برای پوشاندن و برطرف کردن عیوب شهری مورد استفاده قرار می گیرد.

به همین منظور خبرنگار «بافق فردا» گفتگویی با یکی از هنرمندان و نقاشان معروف شهر انجام داده و توضیحات بیشتر را از او جویا شده است.

حمید رضا یاراحمدی بافقی، دارای مدرک لیسانس نقاشی در این رابطه می گوید:با پیشنهاد شهرداری نقاشی و تصویرسازی در ابتدا بصورت عکس از دیوارهای خام، تهيه شد و سپس در فتوشاپ مونتاژ و در قالب آلبوم ۴۵ صفحه ای به واحد زیبا سازی شهرداری تقديم گردید، و سپس بعد از تأیید، دیوارها با سیمان و سیمان سفید زیرسازی شده و جهت اجرا به ما تحویل شد.

وی می افزاید : اولین اجرای ما یک شوک تصویری بود (طرح پشت ایستگاه مهدیه ) که با سبک انتزاعی همراه با رنگهای پاییز ی و گرم ایجاد شد.

نقاش بافقی بیان می کند:اوایل کار نقدهای زیادی مبنی بر اینکه چرا از رنگهای گرم و نارنجی استفاد شده است وجود داشت، اما به مرور زمان این تصویرسازی جذاب در اذهان ببیندگان و عابران رقم خواهد خورد.

یاراحمدی با اشاره به اینکه شاید از هر صدها نفری که در این مسیر تردد دارند فقط چند نفر متوجه کار شوند که به چه شیوه و شکلی است تصریح می کند: هنرمندان و صاحب نظرانی که از شهر دیدن می کنند پی خواهند برد که تمام کارهای ارائه شده رئال و طبيعت گرایانه نیست.

وی همچنین از اجرای یک کار با سبک سوررئال دیگر در یکی از دیوارهای خبر می دهد و خاطر نشان می کند: همیشه یک نقاشی، چه تابلو و چه نقاشی دیواری نباید همانند تصویر واقعیت باشد، گاهی باید بتواند با ببینده ارتباط بصری وذهنی برقرار کرده و فضای فکری مخاطب را به تحرّک و کنکاش وادار کند.

هنرمند بافقی می افزاید: چراهای بوجود آمده در ذهن مخاطبان با دیدن یک تصویر روی دیوار، برای من کافی است و باعث خوشحالی است که از کارهایم از زاویه ی نقادانه نگاه می کنند، و این نوع نقد باعث پیشرفت درک بهتر بصری در نگاه و اذهان مردم خواهد شد.

وی می گوید:کار نقاشی دیواری را شاید یک نفر انجام می دهد اما یک نوع وُرکشاپ هنری انفراديست که ارتباط مستقیم از ابتدا ی خلق اثر تا انتها، با مردم جامعه دارد، خصوصا با کودکان، نوجوانان و جوانان شهر.
شاید قبل از ایجاد تصویرسازی روی دیوارها کسی حواسش به اطراف نبوده که چقدر برخی از دیوارها، نمای تصویری شهر را بد جلوه می دادند، در صورتی که امروز در اثر دیدن یک نقاشی که برایشان جذابیت دارد زیبایی را بیشتر حس می کنند و حتی به مجریان نقاشی يک خدا قوت هم می گویند.

یاراحمدی با بیان اینکه این خدا قوتها و خسته نباشید ها از سوی مردم، به ما انرژی می دهد و خستگی را از تن ما بیرون می کند یادآور می شود:برخی شاید از روی عدم آگاهی حرفها و شایعاتی مطرح می کنند که معقولانه نيست و باعث ایجاد انرژی منفی می شود، درصورتی که شهردار خوش ذوق به همراه همکاران متخصص و پرتلاش وی در هر زمینه ای فعالیت زیادی را انجام می دهند تا شهر ما جلوه ی بصری بهتری به خود ببیند، که از همین جا به وی و همکارانسان خدا قوت می گویم.

وی با اشاره به اینکه دو هنرمند دیگر بافقی هم در مکان های دیگر شهر مشغول به فعالیت هستند و کارهای باارزشی هم تاکنون انجام داده اند، می افزاید:من مردم شهرم را بسیار دوست می دارم، افتخار می کنم که بافقی هستم و هر کاری که در جهت با نشاط کردن مردم از دستم بر آید، از آن دریغ نمی کنم و امیدوارم آنان هم در حقم دعای خیر کنند.
وی در پایان این گفتگو می گوید: از دیگر مسئولین شهر خواهش دارم به یاری شهردار فعال و پرتلاش شهر بیایند و او را یاری رسانند تا باهم شهری آباد و بانشاطی را بسازیم تا محیط و جامعه ای سالم را برای مردمان پرتلاشمان مُهیا سازیم.

ان شاالله.

به امید موفقیت خوانندگان سایت بافق فردا


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۲۰
برچسب ها:
دیدگاه ها
من... این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 11 اسفند 1395 - 11:27 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

به همشون خسته نباشید میگم و خدا قوت.. ایشالا همیشه موفق باشند

نا صر دهقانزاده این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 11 اسفند 1395 - 11:31 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

دست شما درد نکند خدا قوت

محمدرضارضایی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 12 اسفند 1395 - 8:31 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

شهردارمحترم وحمیدجان ممنون اززحمات شما.

شهروند بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 12 اسفند 1395 - 8:40 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام خسته نباشید کار بسیار نو و پسندیده ای هست انشاالله همیشه موفق باشید.
یه پیشنهاد: در صورت امکان در نقاشی های سطح شهر از اشعار وحشی بافقی نیز استفاده نمایید.

هنر دوست این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 12 اسفند 1395 - 4:15 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

با تشکر از آقای یار احمدی.سالها پیش در کلاسهای هنری آقای یار احمدی شرکت میکردم کاش تابستانها فرصتی فراهم می شد تا در بافق نیز کلاس بگذارند. یاد آن ایام بخیر

س این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 12 اسفند 1395 - 5:15 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

ممنون از شما و شهردار که واقعا برای شهرمون تلاش میکنند .دست مریزاد

مجتبی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 14 اسفند 1395 - 7:38 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

خدا قوت به آقای یاراحمدی و جناب شهردار

You cannot copy content of this page