سالگرد عملیات والفجر 10 گرامی باد

دسته: عمومی
۲ دیدگاه
چهارشنبه - 25 اسفند 1395

عملیات والفجر10 ساعت 2 بامداد66/12/23.

طی پنج مرحله در منطقه عمومی حلبچه با رمز محمدرسول الله(ص) اغاز شد.

با توجه به استحکامات دشمن در جنوب و مشکلات بسیاری که جهت انجام عملیات در جنوب وجود داشت جنگ در منطقه شمال غرب و غرب ادامه یافت همزمان با انجام سلسله عملیاتهای بیت المقدس و نصر نظرها به سمت منطقه حلبچه و سد دربندیخان معطوف شد این منطقه که در شمال و غرب ان دریاچه دربندیخان و ارتفاعات صعب العبور و مرتفعی مثل بالامبو و شاخ بالامبو که بر دریاچه دربندیخان و دشت و ارتفاعات تمورژنان مسلط است و شاخ تمورژنان بر شاخ شمیران_سد دربندیخان و جاده سلیمانیه _بغداد تسلط دارد.

ارتفاعات پروینه و توانیر ,پنج قله ،شیندروی،تپه چناره،سه تپه ،تپه هانی قول ،شاخ دارزین. دیگر ناهمواریهای منطقه می باشند و شیارهای وجود دارد که هر کدام نقش موثری در اختفا و تردد نیروها داشت.

عمده تاسیسات اقتصادی _سدربندیخان است که علاوه بر پرورش ماهی و کشاورزی تامین برق قسمت وسیعی از عراق را تامین می کرد ،پادگان حلبچه و مقر سپاه یکم عراق و پایگاهای موشکی عراق در این منطقه وجودداشت ،جاده سید صادق _خرمال _حلبچه جاده حلبچه به طویله و نوسود،جاده سید صادق به اریت وخرمال نیز وجود داشت.

شهرحلبچه با 70 هزار نفر در استان سلیمانیه درجنوب شرقی دریاچه دربندیخان قرار دارد شمال شهر ارتفاعات سورن جنوب ارتفاعات بالامبو شرق ارتفاعات شیندروی و توانیر و پروینه و غرب ارتفاعات تمورژنان و دریاچه دربندیخان محدود می شود،شهر خرمال در شمال حلبچه و شهر دوجیله در5کیلومتری شمال غرب حلبچه قرار دارد و تعدادی روستا بنام پیاره_هاوارلی, یاموک, انب وجلیله وجود دارد.

به لحاظ شرایط جغرافیایی عملیات ویژگی خاصی داشت احداث جاده های مناسب روی بلندیهای صعب العبور احداث پل و اتصال و ارتباط منطقه به عقبه اصلی شهرهای مریوان و سنندج و باختران احداث شد این کار را جهادسازندگی و مهندسی سپاه با توجه به سرمای شدید و صعب العبور بودن مناطق انجام دادند.

هدف عملیات ازاد سازی شهرهای حلبچه ،خرمال،دوجیله ،پیاره و طویله و نهایت تصرف سد دربندیخان و بستن عقبه دشمن در استان سلیمانیه بود. پس از فراهم شدن امکانات و شناسایی منطقه نیروهای رزمنده مسیرهای سخت و طولانی را طی کرده خود را به نزدیکی دشمن رساندند.

تیپ ها و لشکرها در سه قرارگاه سازماندهی شدند و وظایف هر قرارگاه مشخص گردید. قرارگاه قدس بعد از تصرف ارتفاعات چناره وهانی قول وتپه حمیدبه علت عدم اتصال و الحاق متوقف شد.

در محور قرارگاه فتح رزمندگان بالامبو و تنگه را تصرف کردندو با مقاومت دشمن در شاخ سورمر و شاخ شمیران متوقف شدند. درمحور میانی قرارگاه ثامن الایمه (ع) ارتفاعات مگرو و نیمی از شیندروی را تصرف و به پیشروی ادامه دادند بخاطر از هم پاشیدگی سازمان دشمن مرحله دوم عملیات شب 66/12/25اغاز شد.

در محور قرارگاه قدس شمال منطقه قرارگاه رمضان و اکراد معارض عراقی هم مشارکت کردند تعداد زیادی از نیروهای دشمن در محاصر افتاده و اسیر شدند و رزمندگان شهرخرمال را ازاد کردند رزمندگان پیشروی زیادی داشتن و شهر دوجیله و حلبچه رانیز ازاد کردند.

مرحله سوم عملیات روز 66/12/26 رزمندگان به سمت شمال رودخانه زلم حرکت کردند و ارتفاعات مشرف بر پل ملاویسی را تصرف کردند. مرحله چهارم عملیات رزمندگان یال و تیه ریشن را تصرف کردند و مرحله پنجم که خود عملیات جداگانه ای بود در محور شاخ شمیران و شاخ سورمر تحت عنوان عملیات بیت المقدس 4 که رزمندگان تیپ الغدیر نیز نقش حساسی در ان داشتند.

در عملیات والفجر10 بیش از 6000 نفر از نیروهای دشمن به اسارت در امدند و تعداد زیادی نیر به هلاکت رسیدند با شکست دشمن در این عملیات صدام دست به جنایت هولناکی زد و شهر حلبچه را بمباران شیمیایی از نوع خردل و سیانور کرد و بیش از 5000 نفر مردم حلبچه اززن ,مرد کوچک و بزرگ را قتل عام کرد.

تعداد زیادی از کودکان در اغوش مادران خود در یک لحظه جان دادند ,کوچه و خیابانهای شهر انباشته شده بود از جنازه مردم بی گناه و بی پناه با حیوانات ,تعداد زیادی از مردم به کوه ها وتپه ها فرارکردند و عده زیادی مجروح و مصدوم شدند که رزمندگان اسلام به کمک و یاری انها شتافتند و جمع زیادی را نجات دادند.

این جنایتی بود که بعضی از کشور های اروپایی واستکبار جهانی با کمک به رژیم بعث عراق نیز شریک ان بودند بعد از این فاجعه ایران درخواست کمک جهت درمان مصدومان را از کشورهای جهان کرد در حالی که بسیاری از کشور ها سکوت کرده بودند صدام ملعون نشان داد که حتی به مردم کشور خودش نیز رحم نمی کند به ترتیب ایران تلاشهای زیادی برای توجه افکار عمومی جهان به جنایات ضد بشری صدام در شهر حلبچه انجام داد. شادی روح وروان پاک همه شهدا به ویژه شهدای عملیات والفجر 10 فاتحه مع الصلوات. والسلام
محمدرضا دهقانزاده بافقی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۹۴
برچسب ها:
دیدگاه ها
ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 28 اسفند 1395 - 2:03 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت برادر عزیزم جناب آقای دهقانزاده
بنده حقیر یک خواسته کوچک از شما داشتم
اینکه در صورت امکان روایت های بیشتری از جبهه های حق علیه باطل برای ما نقل کنید
واقعاً برای من این روایت ها بسیار شیرین و جذاب هست
در پناه حق موفق و موید باشید

مختار رسولی اهل نودشه تا مرز خورمال سه کیلومترفاصله داریم این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 25 مهر 1398 - 6:32 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

دیدگاه من اینه که شهرنودشه انزمان ۶هزارجمعیت داشت واگر درباره عمیلیات والفجر۱۰ دراینترنت جست وجو کنید یکی نوشته ۲۳اسفند ۱۳۶۶شروع.یکی ۲۵ اسفند.بیشتر نام های محورهای عملیاتو اشتباه نوشتن نودشه هم با۸عدد بمب وموشک یه روزپساز حلبچه بمباران شد. من یکی از اسیب دیدگان خردل بودم.چرا نودشه راهیچ کجا ننوشتن.

You cannot copy content of this page