آمادگی اسقرار اکیپ های سیار اهدای خون در شهرستان ها را داریم

دسته: عمومی
۲ دیدگاه
چهارشنبه - 15 شهریور 1391

سرپرست سازمان انتقال خون استان یزد از آمادگی این سازمان برای اسقرار اکیپ های دریافت خون اهدا کنندگان در شهرستان های بافق، ابرکوه و بهاباد در صورت درخواست و همکاری مسئولین ادارات و ارگان های این شهرها خبرداد.

سرپرست سازمان انتقال خون استان یزد با مقایسه اهدای خون 5 ماهه ابتدای سالجاری 91 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، عنوان کرد: سال گذشته تعداد 20691 نفر برای اهدای خون به سازمان مراجعه کننده داشتیم که از این تعداد 16267 نفر خون اهدا کردند. دکترنقی تقوائی ادامه داد: در 5 ماهه ابتدای سال 91 از تعداد 23106 نفر مراجعه کننده تعداد 18173 نفر موفق به اهدای خون شدند که این نشان دهنده افزایش 12 درصدی رشد مراجعین و اهدا کنندگان نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. وی یادآورشد: تعدادی از مراجعه کنندگان پس از تکمیل پرسشنامه و آزمایش هایی که از ایشان دریافت می گردد مجاز به اهدای خون شناخته نمی شوند.

وی با بیان این نکته که تعداد «اهدا کنندگان مستمر» از جمله شاخص های برتری و موفقیت پایگاه های اهدای خون در سطح کشور است، افزود: امسال تعداد اهدا کنندگان مستمر خون استان که حداقل سالیانه دو نوبت برای اهدای خون مراجعه می کنند با افزایش یک درصدی به 52 درصد رسیده و با توجه به اهداف تعیین شده امسال از سوی سازمان انتقال خون کشور که به حداقل 50 درصد نزدیک شوند است و استان یزد خوشبختانه از اهدافی که سازمان برایمان درنظر گرفته بالاتر هستیم و همچنین اهدا کنندگان باسابقه 29 درصد و اهدا کننده خون برای نخستین بار نیز 20 درصد بوده است.

سهم4 درصدی خانم ها از اهدای خون استان یزد

سرپرست سازمان انتقال خون استان یزد به سهم 4 درصدی خانم ها از مجموع خون اهدایی استان یزد و مزایای اهدای خون اشاره داشت و خاطرنشان کرد: عمده خانم ها با توجه شرایط جسمانی می توانند نسبت به اهدای خون اقدام کنند و با توجه به اینکه بخش مهمی از جمعیت استان را خانم ها تشکیل می دهند این آمار خیلی کم است و انتظار داریم به این موضوع از سوی خبرنگاران و رسانه ها پرداخته شده و آگاه سازی انجام گردد. وی اطمینان داد: البته از مراجعه کنندگان همانطور که قبلا اشاره شد معاینه و ارزیابی شرایط جسمانی انجام می شود و در صورت نبود مشکلی خونگیری صورت می گیرد.

وی با اشاره به حادثه غم انگیز در زلزله آذربایجان شرقی، بیان کرد: با اطلاع رسانی کشوری که انجام شد مردم نوع دوست و خوب یزد نیز مراجعه خوبی به پایگاه ها و مراکز اهدای خون داشتند و بنده تماسی با مدیرعامل انتقال خون استان آذربایجان شرقی داشتم و برای ارسال فرآورده های خونی مورد نیاز اعلام آمادگی نمودیم که از سوی مدیر آن مرکز اعلام گردید که فعلا نیاز از استان های همجوار تامین شده است.

تقوائی مژده داد: به تازگی در انتقال خون یزد دستگاهی راه اندازی شده که توانایی جدا کردن پلاکت و پلاسمای و یا گلبول قرمز خون را به تنهایی از اهداکنندگان دارد و بقیه محصولات خونی که نیاز نیست را به بدن اهدا کننده بازمی گرداند و با کیفیت خوب این کار صورت می دهد پلاکت حاصله به این روش با 8 تا 9 کیسه پلاکت معمولی برابری می کند.وی، بیشترین فرآوانی استفاده از فرآورده های خونی را گلبول قرمز عنوان کرد.

سرپرست سازمان انتقال خون استان یزد در خصوص مراکز و پایگاه های انتقال خون در استان، اظهارداشت: سازمان انتقال خون در مرکز استان مستقر است و در شهرستان ها نیز پایگاه یا مرکز ثابت انتقال خون را در اردکان، میبد و طبس داریم که روزانه خونگیری از مراجعین انجام و برای استحصال فرآورد ها به مرکز استان ارسال می گردد و اهدای خون در شهرهای مهریز و صدوق بصورت هفتگی و در شهرستان تفت بصورت ماهیانه انجام می شود.

وی با بیان این نکته که امسال توسعه فضای فیزیکی بجز افتتاح ساختمان مرکز استان را در دستورکار نداریم، افزود: ایجاد مراکز ثابت در شهرستان های استان نیاز به بررسی شاخص هایی چون؛ جمعیت و تراکم جمعیت، فاصله تامرکز، تعداد اهداکننده خون، اهدا کننده مستمر، تخت های بیمارستانی و تعداد بیماران خاص شهرستان و خون و فراوردهای خونی توزیع شده است.

تقوائی با اعلام آمادگی برای برقرار کردن تیم های اهدای خون در برخی شهرستان ها، ادامه داد: این آمادگی را داریم در صورت همکاری و درخواست مسئولین هر یک از ارگانها یا ادارت که تمرکز نیرویی دارند و بر اساس نیاز در شهرستان های بافق، ابرکوه و بهاباد نسبت به استقرار تیم و اکیپ های سیار در این شهرستان ها اقدام کنیم.وی با اشاره به برنامه ریزی های مورد نیاز، یادآورشد: خون دریافت شده باید در حداکثر 2 ساعت نخست برای استفاده به مرکز استان منتقل شود و لزوم همراهی و همکاری در انتقال مستمر خون های گرفته شده جهت ارسال به مرکز استان را داریم و امکان ندارد که مثلا تا عصر در شهرستان باشیم و بعدا خون های اهدایی به مرکز منتقل شود.

سرپرست مرکز انتقال خون استان، با اشاره به بهای 54 هزار تومانی هرکیسه خون اهدایی، عنوان کرد: باید بر روی هر کیسه خون کلیه مراحل آزمایش انجام شود و سپس با توجه به آلودگی کنار گذاشته شود لذا سعی می کنیم در برخی نقاط و افراد بدلیل آمار بالای آلودگی با این چالش روبرو می شویم ولی این موضوع به شکلی نیست که مربوط به شهرستان یا منطقه خاصی شود.

وی با اشاره به ضرورت اطلاع رسانی و شفاف سازی برای مردم، تاکید کرد: خواهشی که داریم دراین خصوص حساسیت سازی نشود و ما آمادگی داریم با هماهنگی و همکاری هایی که از سوی ادارت و ارگانها انجام می شود در این مکانها و شهرستان ها حضورپیدا کنیم.

ارسال خبر: سیدعلیرضا ناظری


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۹
برچسب ها:
دیدگاه ها
محمد این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 15 شهریور 1391 - 10:11 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

احتمالا خون کم آوردن چون یک سالی هست که قید خون مردم بافق رو زدن میگن خونشون از رنگ خون مردم شهرستانهای دیگه کم رنگ تره

soheil این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 15 شهریور 1391 - 1:23 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

چرا اکیپ سیار مثل قبل یک مرکز دایم بزنین.چیزی ازتون کم میشه؟!

You cannot copy content of this page