امر به معروف و نهی از منکر دو خلق از اخلاق خداوند و قوام بخش شریعت است

دسته: عمومی
۲ دیدگاه
شنبه - 26 فروردین 1396

امر به معروف و نهی از منکر به معنای ترویج خوبی ها و بر حذر داشتن از بدی ها از ضروری ترین فرایض دینی است که عمل به آن واجب شرعی قلمداد می شود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در دین مبین اسلام آن قدر زیاد است که قران، بهترین امت را کسانی می داند که آمر به معروف و ناهی از منکر باشند و در جای جای قران و روایات ما ذکر این نکته که این دو فریضه، غایت دین، بافضیلت ترین اعمال خلق، قوام بخش شریعت، دو خلق از اخلاق خداوند و حتی بالاتر از جهاد در راه خدا هستند از آن یاد شده است.
اجرای این فریضه نه تنها فی نفسه مطلوب است و بر همگان واجب کفایی است، بلکه اجرای صحیح و گسترده آن موجب احیا و اجرای سایر فرایض دینی می شود.
هدف از امر به معروف و نهی از منکر، ترویج زبانی و عملی معروف ها و برچیدن رفتارهای ناپسند است؛ بنابراین آمر و ناهی باید تمام گفتار و رفتارش معروف و پسندیده و تحسین برانگیز باشد. همواره با دیگران محترمانه سخن بگوید و رفتار کند، حتی وقتی می خواهد کسی را از منکری باز دارد، با روش و برخوردی نیکو اقدام کند.
رهبر معظم انقلاب، امر به معروف و نهی از منکر عمومی را تنها در سطح زبانی توصیه می کنند و بر این باور هستند که اگر این امر، همگانی و فراگیر شود حتما تاثیرگذار خواهد بود.
ایشان می فرمایند: اگر منکری را دیدید با زبان تذکر دهید، اصلا هم لازم نیست، زبان گزنده باشد و یا برای رفع آن منکر سخنرانی کنید، یک کلمه بگویید آقا، خانم، برادر این منکر است.
امر به معروف و نهی از منکر مراتبی دارد؛ از مخالفت با گناه در دل شروع شده و به تذکر و حتی برخورد فیزیکی می کشد. انکار در دل کمترین حد است که هر مومنی باید حداقل این کار را انجام دهد. برخورد فیزیکی هم در دوران حاکمیت اسلام، در وظایف حاکمیت است و عموم مردم در مورد آن تکلیفی ندارند. اما تذکر زبانی جزو وظایفی است که غالب مردم مشمول آن می شوند و باید آن را به جای آورند.
امر به معروف و نهی از منکر در شریعت اسلامی در مقایسه با ادیان دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار است و دلیل آن را هم می توان اینگونه گفت: که این دین برای همه مردم در تمامی اعصار تشریع شده و آخرین شریعت الهی است. از این رو لازم است همه مومنان در بسط و حفظ شریعت بکوشند و با عمل به این دو فریضه، جانشین خدا و پیامبران روی زمین باشند و اسلام را جاودانه کنند.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۴۴
برچسب ها:
دیدگاه ها
ملت این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 26 فروردین 1396 - 3:57 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام امربه معروف ونهی از منکر واجبه اگر ما بخواهیم این واجب را داشته باشیم باید از پاتوق های شهر شروع کنیم به چه زبانی باید گفت این مکان ها اصل انحراف وفساد هستند در همین مکان ها هست که همه جور جرم وجنایت شکل میگیرد چرا نباید این اماکن را برچینیم چرا نباید نظارت داشته باشیم برادر وخواهر ها این اماکن که پاتوق نامیده میشود مکان فساد هست وبس

یه دلسوز این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 27 فروردین 1396 - 7:09 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

ادم گاهی وقتها بعضی چیزها تو این شهر می بینه که سرش سوت میکشه متاسفم که بعضی ها ایقه از لحاظ سطح فکری یه دفعه خودباخته شدن دیشب با خانواده سطح شهر دور میزدم پسری حدودآ 19 ساله یه سگ دست گرفته بود وتو پیاده روقدم میزد و یه چند نفری هم کنارش وایستاده بودن و چند تا خانم که فقط سر و وضعشون نشون از به قول خودشون با کلاسی بود با این پسره و سگش عکس سلفی می گرفتن واقعا به حال خودم و فرهنگ جامعه ام تاسف میخورم جالب اینجاست که همه این نفرات بچه بافق خودمون بودن ما از غرب فقط این کارهاشون یاد گرفتیم اون از حجاب افتضاح خانم های شهرمون که هر کدوم پشت یه ماشین نشستن و فقط گوشی های موبایلشون در گوششون یا زیر روسری هاشونهو برا خودشون تو شهر می گردن یا اون پاتوق ها که به قول دوستمون هزار تا خلاف جور واجور توش شکل میگیره من نوعی اگه بخوام امر به معروف کنم باید منتظر عواقب بدش باشم اون مسئولان فرهنگی سطح شهر هم که هیچ ….واقعا از دیشب تا حالا حالم گرفته است ….

You cannot copy content of this page