معمار دانایی ای معلم

دسته: مقالات
بدون دیدگاه
دوشنبه - 11 اردیبهشت 1396

معمار دانایی ای معلم ( به مناسبت  شهادت فیلسوف فرزانه استاد مطهری و هفته بزرگداشت مقام معلم )

سلام برتو ای گوهر گرانقدر و ای دُر گرانبهای قله های ایثار و استقامت ، تو با نسیم علم ودانشت طراو ت خاصی به این بدن های خواب و نا آگاه ما بخشیدی ، تو باعث شدی تا ما از تاریکی و ذلت جهل بسوی روشنایی وسربلندی علم و از غبار کده بی معرفتی و نا آگاهی بسوی دهکده علم معرفت راه یابیم .

در ایامی به سر می بریم که بنام روز معلم وهفته گرامیداست مقام معلم نام گرفته است روزي که نامش براي معلم ها است و بهانه ايست براي جلب توجه جامعه به امر آموزش و نقش معلم ها ،  به نظر مي رسد كه آمد و رفتن اين روز و ورق خوردن تقويم تاكنون نتوانسته گره از مشكلات معلمان بردارد .

به هر حال ضمن تبریک روز معلم به همه معلمان و همكاران خوبم نوشته ای کوتاه در ارتباط با هنر معلمی و مقام و ارزش معلم  را به نگارش در می آورم امید است مورد عنایت قرار بگیرد .

معلم بودن، تنها در انحصار معلومات نیست، بلکه افزون بر معلومات و تخصص، هر معلم باید با هنر معلمی آشنا باشد؛ یعنی بداند چگونه از معلومات خود بهره بگیرد و به عبارت دیگر، با چه زبانی با شاگردان سخن بگوید، چه شیوه هایی را در ارتباط با شاگردان در نظر بگیرد و چگونه با شاگردان ارتباط برقرار سازد.

معلمي كه قدر”معلمي”را نشناسد نمي تواند شاگرداني قدرشناس تربيت كند.

معلم خوب، نقاشي است كه حيات معنوي مارا رنگ مي زند.

تاريخ تمدن هر كشور،تاريخ معلمان آن كشور است.

هر معلم خوب به تنهايي يك مؤسسه ي عظيم خيريه است.

امام صادق علیه السلام : هر کس (کار یا علم) نیکویی را به دیگری بیاموزد، برایش همانند پاداش کسی باشد که به آن عمل کند. جراوی می گوید: عرض کردم: اگر دانش آموز آن علم را به دیگری بیاموزد، آیا باز هم پاداشی برای معلم اولی هست؟ حضرت فرمود: اگر به همه مردم (هر یک به واسطه دیگری) آموزش دهد، برای او همانند آن پاداش (هر کسی که به آن علم عمل کند) هست.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم : اگر کسی علمی را یاد گیرد و آن را به مردم بیاموزد، این کار او صدقه است.

معلمی، هنری است که با درهم آمیختن عشق و علم، جامعه ای را می سازد و به جایگاهی والا می رساند.

به اسکندر گفتند: چرا معلم خود را بیش از پدر، بزرگ می شماری؟ گفت: «زیرا پدر من، مرا از عالم ملکوت به زمین آورده و استاد، مرا از زمین به آسمان برده است».”! . معلم واقعي كسي نيست كه فقط به كلاس درس بيايد،بلكه كسي است كه “درس دادن”به او بيايد.

معلم نمونه كسي است كه علاوه بر معلومات درسي،هم پدري بداند هم مادري. معلم خوب اشتباهات خود راپيرايش مي كند،نه آرايش.

معلمي كه تدبير دارد،تنبيه ندارد.

معلم خوب بيشتر باتشويق معلمي مي كند تا با تنبيه  .

معلم خوب گنج ياب خوبي هم هست…

یادمان باشد اگر اندیشه ها خوب باشد زندگی نیز خوب خواهد بود . تا خدا بوده و هست ، معلم بوده و هست و هر روز ، روز معلم هست . معلمی هنر است ، و معلمی عشقی است آسمانی روزتان مبارک   . . .

        به کوشش : اکبر خالقدادی

 


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹۲
برچسب ها:

You cannot copy content of this page