ثبت مراسم روضه قنبر شهرستان بافق در فهرست آثار ملی کشور

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 16 خرداد 1396

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد از ثبت یکی دیگر از میراث نامملموس استان به نام روضه قنبر در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.
فاطمه دانش یزدی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: در اواخر سال 1395 با برگزاری جلسه کمیته ثبت ناملموس کشور، مراسم روضه قنبر واجد ارزش ثبت شناخته شد که با طی کردن روند اداری اخیرا مراتب ثبت آن از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور به استاندار یزد ابلاغ شده است.
دانش یزدی افزود: مراسم روضه قنبر ، نماد ضربت خوردن مولای متقیان است که با آداب خاصی در شهرستان بافق استان یزد برگزار می شود و این مراسم به عنوان يكي از آيين ها و رسوم مردم بافق در ایام ماه مبارک رمضان به شمار مي رود که از سالهاي دور در اين شهرستان رسم بوده و از روز نوزدهم تا شب بیست و هفتم ماه رمضان خوانده می شود.
وی با بیان اینکه این روضه بیشتر مخصوص بانوان بوده و با نذری دادن و طلب حاجت در این چند روز مرسوم است و در منازل برگزار می شود، گفت: قنبر از غلامان حضرت علی (ع) بوده که فردی در این مراسم با حالاتی شبیه درویشان لباس سفیدی بر تن می کند و با کلاه سفید کشکولی که نماد دوستی حضرت علی بود، مراسم را به اجرا می گذارد.
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه در این مراسم دو شخصیت دیگر نیز حضور دارند که یکی نقش حضرت زینب (س) را با لباس بلند و مشکی و شخصیت دیگر نقش ام کلثوم را بازی می کند، تصریح کرد: این مراسم هم اکنون نیز در شهرستان بافق برای طلب حاجت و رفع گرفتاری برگزار می شود و احترام خاصی در بین مردم این شهرستان دارد.
گفتنی است: مراسم روضه قنبر در شهرستان بافق در تاریخ 22/12/1395 با ‌شماره 1391 در فهرست آثار ملی میراث‌ فرهنگی ناملموس کشور به‌ثبت رسیده است.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۴
برچسب ها:

You cannot copy content of this page