زنان طعمه ای در دام شیشه ای

دسته: اجتماعی , عمومی , مقالات
یک دیدگاه
یکشنبه - 11 تیر 1396

امروز توطئه دشمن، توطئه ی پیچیده ای است. ما باید جوانب این توطئه را به روشنی بشناسیم و بشناسانیم؛ وظیفه ما این است.

مقام معظم رهبری امام خامنه ای(مدظله العالی)

گسترش پدیده گرایش به قلیان برکسی پوشیده نیست. باید توجه داشت روی دیگر سکه مسئله بی‌توجهی به سلامت، به مخاطره انداختن آن است. در جامعه‌ای که بی‌توجهی به بدن از منظر سلامت هر لحظه در حال نهادینه شدن بیشتر است، به مخاطره انداختن بدن امری عادی می‌شود.

مردم تصور می‌کنند که وقتی قلیان می‌کشند چون دود قلیان از آب رد می‌شود (اخیراً هم می‌گویند از آب یخ رد می‌شود) و این دود تصفیه می‌شود؛ و درست بر خلاف این است. دود وقتی از آب رد می‌شود سنگین تر می‌شود و رسوب مواد مضر در گلو، حنجره و راه‌های هوایی خیلی بدتر می‌شود. با هر بار پُکی که فرد به سیگار می‌زند، نزدیک نیم لیتر هوا وارد دستگاه تنفس می‌شود.

وقتی که فرد قلیان می‌کشد تا ۱۸ برابر این حجم را می‌تواند دود به سینه ببرد یعنی میزان دودی که وارد ریه می‌شود، بسیار بیشتر است و مدت زمانی که دود داخل سینه می‌ماند خیلی بیشتر است.

مصرف قلیان سیستم بدن زنان را تغییر می‌دهد و عوارض جبران ناپذیری را به همراه دارد عوارضی مانند نازایی، اختلالات عصبی و به دلیل الگوی تربیتی بودن زنان در خانواده مصرف قلیان توسط زنان یک تبلیغ و ترویج نامناسب و مخاطره آمیز خواهد بود. به طوری که اگر تا سال های قبل در ایران به دلیل داشتن قبح اجتماعی و فرهنگی سیگار کشیدن زنان چندان رایج نبود و اگر کسی هم می خواست سیگار بکشد در محیط منزل و به دور از چشم مردم و حتی فامیل این کار را می کرد. ولی این روزها این قبح شکست و می بینیم که پشت فرمان خودرو، در پارک ها و اماکن عمومی زنان و دختران بی هیچ رعب و وحشتی از طرز برخورد جامعه، سیگار می کشند. این افزایش به ویژه در میان نوجوانان دختر و پسر و نیز زنان روند نگران کننده ای را نشان می دهد.

اما چند نکته قابل تامل است که نسبت زنان سیگاری به مردان در حال افزایش است، یعنی در حال حاضر به ازای هر ۶ مرد سیگاری یک زن سیگاری وجود دارد و دیگر اینکه مصرف کنندگان روزانه مواد دخانی در بین زنان در بعضی جوامع به خصوص در شهرهای بزرگ رو به افزایش است.

همچنین مصرف گهگاهی سایر مواد دخانی نظیر قلیان در زنان و به وی‍‍ژه در سنین پایین تر نیز در حال افزایش است. بطوری که به ازای هر ۹ مرد مصرف کننده قلیان یک زن مصرف کننده قلیان وجود دارد.
مصرف کنندگان دخانیات به ویژه بانوان، غافلند که هر پُک قلیان با 80 نخ سیگار برابری می‌کند و‌ همین امر اثرات مخرب تری بر سلامت مصرف کننده به ویژه بانوان و بانوان باردار دارد.

در مورد اثرات قلیان و سیگار در خانم‌ها و مادران آینده باید گفت دودی که از قلیان و سیگار ناشی می‌شود، حاوی مواد سمی و خطرناک است، از منواکسید کربن گرفته تا ترکیبات سیانور، سرب و نیکوتین … که در دراز مدت موجب آسم و تنگی نفس می شود و در خانم ها، سلامت مادر را تهدید می‌کند و همچنین موجب آسیب‌های نیز در نوزاد و جنین می‌شود. که در ادامه به صورت مختصر اشاره خواهیم کرد.

مصرف و استشمام مواد سمی دخانیات، موجب گشاد شدن عروق می‌شود؛ همین امر اکسیژن‌رسانی به بدن مادر را دچار اشکال کرده و فرد با کمبود اکسیژن مواجه می شود.

نوزاد مادر سیگاری و قلیانی نسبت به مادری که از دخانیات استفاده نمی کنند 200 گرم وزن کمتری دارد و هرچه مادران بیشتر از سیگار ، قلیان و امثالهم استفاده کنند، این کاهش کم‌وزنی نوزاد در موقع تولد آنان بیشتر مشهود است.

در مادران معتاد خطر محدودیت رشد جنین به دو یا حتی سه برابر می‌رسد و موجب می‌شود زایمان‌های زودرس افزایش یابد و همچنین سقط‌جنین خود به ‌خود و جدا شدن زوددتر از موعد جفت جنین که موجب مرگ جنین می‌شود نیز از دیگر خطرات استفاده دخانیات در زنان به ویژه زنان باردار است.

استعمال دخانیات به ویزه قلیان، خطرات بیماری مادرزادی قلبی را در جنین افزایش می‌دهد و این امر بستگی به مادر باردار دارد که در روز چقدر نخ سیگار کشیده و چند نوبت قلیان مصرف می کند.

مادران بارداری که خود نیز سیگار نکشند ولی در برابر استشمام دود سیگار و قلیان پدر خانواده و یا در برابر دیگران قرار بگیرد احتمال دارد که لب شکری و شکاف کام جنین ایجاد شود.

امیدواریم با توجه به اینکه بانوان نقش عمده و موثری در مدیریت خانواده و تربیت فرزندان دارند در این دام شیشه ای گرفتار نشوند و باهمت بلند خود فرزندانی نیز سالم و افتخار آفرین به سرزمینمان تقدیم کنند.

مرکز جامعه سلامت شماره 2 واحد بهداشت محیط
محمدعلی برزگری- محمدجواد قانعی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۲۸
برچسب ها:
دیدگاه ها
ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 12 تیر 1396 - 8:11 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

ماشالله تو این شهر هر وقت برای تفریح میری بیرون جایی نیست که چندین نفر در حال کشیدن قلیان نباشند.
کاش با کشیدن قلیان در فضای عمومی جامعه برخورد میشد مثل اخیراً که تو اصفهان هم چایخانه ها و قهوه خانه هایی که در آن قلیان سرو میشد پلمپ شدن و دیگه پروانه کسبی به این صنف داده نمیشه

You cannot copy content of this page