استاد یار گروه تاریخ دانشگاه یزد بیان کرد:قلم بدون صاحب قلم ابزاری بیش نیست

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 14 تیر 1396
قلم بدون صاحب قلم ابزاری بیش نیست

قلم بدون صاحب قلم ابزاری بیش نیست.

دکتر علی اکبر تشکری در مراسم بزرگداشت اهل قلم که در سالن اجتماعات کمال الدین وحشی بافقی واقعدر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بافق برگزار شد گفت:قلم بدون صاحب قلم شی و ابزاری بیش نیست.

وی با اشاره به واژه توتم اندیشه اظهار داشت : توتم را معمولا باور داشتن بشر اولیه در یک نگاه حیوان یا موجودات زنده می دانند و آن موجود زنده نگه دارنده قوم یا قبیله ای است که به آن باور دارند.

تشکری افزود: متاسفانه فکر می کنم بیشترین ترکیبی که تا حالا وجود داشته سخن قلم به عنوان ابزاری برای بیان اندیشه است پس معتبرتر آن است که بدانیم اندیشه چیست؟

استاد یار گروه تاریخ دانشگاه یزد بیان کرد: خط از آن زمانی که بشر توانست آنچه را می فهمد و برداشت می کند و به عبارتی تاریخ انسان شروع شد اهمیت داشت و همچنین این اهمیت به دوران قبل از تاریخ نیز برمی گردد.

وی تصریح کرد: مهم این بود بخشی از باور و آنچه را که می بیند و میفهمد را ثبت کند و این ثبت لزوما نویسندگی نیست ثبت می تواند نقاشی یا تصویرگری باشد و محور همه ی اینها از روی اندیشه است.

تشکری با اشاره به اینکه انسان تنها موجودی است که در عالی ترین سطح اندیشه اشرف مخلوقات است عنوان کرد: با اندیشه می توان طبیعت را مسخر کرد و اگر خواسته باشیم از نظر دیدگاه اندیشه را تعریف کنیم اندیشه یک استدلال که دارای یک ساختار و منظم پرسشگر غیر قابل محدودیت و البته سوال می کند تا به جواب برسد.

وی افزود: در یک کلام اندیشه حفظ تکمیلی و تکاملی دارد انسان هیچ وقت نمی تواند متوقف شود چون اندیشه توقف نمی پذیرد ممکن است اندیشه در متافیزیک یا فیزیک بیاید و محوریت عمده حرکت ،تعادل ،برتری انسان بر طبیعت و قوت و قدرت اندیشه ورزی است.

تشکری با بیان اینکه مهمترین عاملی که باعث حرکت می شود قلم است یادآور شد :قلم را به عنوان توتم اندیشه نام گذاشتم اندیشه توقف نمی پذیرد اما بخاطر انسان نیازمند باقی می ماند و متاسفانه مهمترین شکل اندیشه خوره ای است بنام تعصب خیلی ها خواستند و حرف زدند که در تحقیقات تعصب نداشته باشند.

وی گفت: انسان نمی تواند تعصب نداشته باشد یکی از ویژگی های فردی انسان اندیشه ورزی است و ویژگی دیگر موجودی است متعصب. همه چیز مبنای اندیشه است اما اندیشه، اندیشه متعصبانه است و بیشتر از آنکه راه را باز بگذارد تا حرکت و پرسشگری کند موظف است از شهر،نژاد و خانواده دفاع کند.

استاد یار گروه تاریخ دانشگاه یزد عنوان کرد: در زمینه های مختلف کتابها چاپ و منتشر می شود چه اندازه از کتابهایی که چاپ می شود تلنگری به ذهن می زند کاغذها سیاه می شود چقدر در سایت های مختلف نوشته می شود تا چه اندازه؟

تشکری ادامه داد:آنکه قلم می زند لزوما اهل قلم هست والا قلم در دست هر کسی بگذاری بر روی کاغذ می نویسد و اما اگر قرار باشد نام توتم اندیشه را قلم بگذاریم احتیاج به صاحب قلم و نوع اندیشه برتر دارد همه ی انسانها اندیشه می ورزند اما چون انسان اندیشه می ورزد منورالفکر و روشنفکر نیست مهم این است که اندیشه در چه زمینه ای بکار گرفته شود.

وی با بیان اینکه مملکت داریم که همه شنیدی هستند تا خوانداری اظهار داشت: دوست داریم دیگران حرف بزنند و ما گوش دهیم و تعداد نویسندگان بر خوانندگان غلبه پیدا کرده است داشتن اینترنت و خواندن مقاله در وبلاگ هنر نیست بسیاری از گفتارها منشا و مبنا ندارد .

تشکری با ابراز تاسف عنوان کرد: معاون وزیر ارشاد می گوید تیراژ کتاب ۵۰ نسخه شده است چقدر به دست اهلش می رسد خوب است مراسم تجلیل برگزار شود اما چقدر در سیاست گذاری اعمال شده و بر آن باور داریم تا اعتبار ندهیم چیزی برداشت نمی کنیم.

فرهیخته بافقی با اشاره به اینکه کسانی بودند که در حرکت چرخ تمدن اسلامی موثر واقع شده اند تصریح کرد: اگر امروز شما سر سفره تمدن اسلامی حرفی برای گفتن دارید کسانی در دوران خود زجر کشیدند و علیرغم فضای مناسب اندیشه ورزیده اند در هزار و یک دغدغه کار کرده اند.

وی افزود: آنانی که دستشان می رسد در حوزه نشر حمایت کنند دو سال وقت گذاشته شود تا کتابی به تحریر دارید و هزینه چاپ را نیز نویسنده پرداخت کند اما در کشور آمریکا خانمی برای اولین بار برای چاپ کتاب ۱۵ هزار دلار حق تحلیل می گیرد.

وی ادامه داد: صرفا اهل آن نیستم که از گل و بلبل حرف بزنیم با کلمات بازی کنم و تعریف و تمجید بگویم از سال ۷۴ در مسیر نوشتن قرار گرفتم و مهم نیست کسی کتابهایم را می خواند یا نه مهم این است که آنچه باور دارم را انتقال دهم .

تشکری ضمن تشکر از مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان عنوان کرد: انصافا وی برای اهل قلم قابل احترام است و حمایت کرده است اما اگر بخواهیم به تکرار نرسیم باید به بچه ها یاد دهیم مطالعه کنند و قبل آن هم خودمان به خواندن اهمیت دهیم .


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۲۲
برچسب ها:

You cannot copy content of this page