افعی شاخ‌دار بافق از خانواده خطرناک‌ترین مارهای ایران

دسته: محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 27 تیر 1396
افعی شاخ‌دار بافق از خانواده خطرناک‌ترین مارهای ایران

افعی شاخ‌دار بافق از راسته گرزه‌داران، یکی از خطرناک‌ترین و کشنده‌ترین مارهای ایران به حساب می‌آید.

شهرستان زیبا و پر از جذابیت بافق، علاوه بر برخورداری از جاذبه‌‌های فراوان گردشگری تاریخی، جاذبه‌های بسیار زیاد طبیعی و جانوری هم دارد که هر ساله سبب جذب گردشگران بسیاری به بافق شده است.

وجود گونه‌های مختلف جانوری در این شهرستان یکی از مهمترین ویژگی‌های بافق به حساب می‌آید به گونه‌ای که دشت‌ها، بیابان‌ها و کوه‌های بافق هر یک پناهگاه و محل زندگی گونه‌ای خاص از جانواران است که برخی از آنها در کشور و جهان بسیار نادر و کمیاب هستند.

منطقه حفاظت شده کوه بافق با مساحتی حدود ۸۸۵۲۷ هکتار در مرکز ایران و با فاصله ۱۰ کیلومتری از شهرستان بافق قرار دارد، این کوه که بصورت رشته کوهی از جهت شمال غربی تا جنوب شرقی امتداد دارد، با پوشش گیاهی متنوع، دارای حیات وحشی منحصر به فرد هست.

۴۴ گونه پرنده، ۲۰ گونه پستاندار از انواع قوچ، میش بز، کَل، پلنگ، یوزپلنگ، کاراکال، گرگ، جبیر و بسیاری جانوران دیگر و همچنین ۱۱ گونه خزنده همچون جگوی عنکبوتی، لاسرتای ایرانی، مارجعفری، مار، افعی شاخدار ایرانی، شترمار، کورمار، افعی گرزه مار ارزش بسیار خاصی به این منطقه بخشیده است.

از جمله جانورانی که می‌توان آن را در بافق یافت، افعی شاخ‌دار است که شاید تعداد گردشگرانی که تمایل به دیدن این افعی شاخ‌دار داشته باشند بسیار بسیار کم باشد و بیشتر افراد از شنیدن نام این مار خطرناک هم وحشت می‌کنند.

افعی شاخ‌دار از راسته گرزه‌مار است که به عنوان خطرناک‌ترین مار حاضر در ایران شناخته شده و با وجودی که نسبت به بسیاری از مارهای دیگر کوچکتر است، به راحتی می‌تواند یک موجود بزرگ را از پای درآورد.

با وجودی که بسیاری از گردشگران تمایلی به برخورد با این مار را ندارند، اندک افرادی هم هستند که به دنبال خطرند و علاقه‌مند تماشای چنین جانوران خطرناک و کشنده، به همین دلیل شهرستان بافق را برای پیدا کردن این این مار شاخ‌دار انتخاب می‌کنند.

افعی شاخ‌دار بافق را بیشتر می توان در نقاط کوهستانی یا در زیر سنگ‌ها، مناطق سنگلاخی که در برخی نقاط بافق وجود دارد پیدا کرد، این مار علاقه زیادی به زندگی در این محل‌ها دارد.

افعی شاخدار شباهت زیادی به گرزه‌مار خطرناک‌ترین افعی ایران دارد و از همان خانواده است، اما دو برآمدگی بالای چشمان این مار آن را از گرزه‌ مار متمایز می‌کند.

طول مار تا ۱۲۰ سانتی متر و گاه تا ۱۸۰ سانتی متر گزارش شده است، این مار خطرناک و عصبی است و با صدای هیس هیس ناراحت کننده‌ای وجود خود را اعلام می‌کند، سم این مار مانند دیگر افعی‌ها روی خون اثر گذاشته و بسرعت سبب مرگ قربانی می‌شود.

با این توصیف به نظر می‌رسد بهتر است گردشگرانی که مهارتی در برخورد با چنین مارهایی ندارند و برخی از آنها حتی از مارهای آبی هم وحشت دارند، سر به سر افعی شاخ‌دار بافق نگذارند و بدون هیچ برخوردی با این مار، به تفریح و گردش خود ادامه دهند.

گزارش:محمد علی قاسمزاده _ محمد رضا رضایی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۷۴
برچسب ها:

You cannot copy content of this page