رنج جهیزیه

دسته: اجتماعی , مقالات
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 27 تیر 1396

چند روز پیش یکی از آشناهای قدیمی را دیدم که غمگین و رنجور می نمود.
جویای علت شدم از روزگار گلایه داشت تا جایی که اندیشیدم اتفاق ناگواری افتاده ولی در کمال تعجب از سخنانش فهمیدم به تازگی دختری شوهر داده است و سوای وسایلی که از پیش تهیه نموده حدود سی میلیون تومانی هم زیر بار قرض رفته است و حالا دست خالی و حقوق بازنشستگی و خجالت مردم از یکسو و ناسپاسی و ایرادگیری داماد تازه و خانواده اش نیز که هر روز ساز جدیدی کوک می کنند کلافه اش کرده است.
سخنان درشت که فلان چیز در جهیزیه دخترت نیست و این را چرا از فلان مارک و مدل نخریدی تا جایی که گویی معامله ای اتفاق افتاده است و طلب کار برای وصول بدهی پافشاری می کند!
شاید باورتان نشود ولی از فحوای سخنان پدر معلوم بود از شنیدن خبر بارداری فرزندش متاثر است و خب مفهوم این خبر نیک و مسرت بخش یعنی چندین میلیون تومان هزینه سیسمونی اونهم طبق نظر آقای داماد!
شاید قصه پررنج خانواده هایی که با هزار قرض و بدبختی برای تهیه جهیزیه دخترشان به هر دری می زنند و نیز چشم و هم چشمی هایی که هر روز کالاهای جدیدی به لیست بلند بالای جهیزیه می افزاید تکراری باشد، ولی بد اخلاقی و نگاه طلب کارانه موضوع قابل تاملی است که اگر اینگونه نگاه ها فراگیر شود، اینبار نه فقط اقتصاد خانواده ها را دچار چالش می کند بلکه سبب پایین آمدن جایگاه یک پیوند آسمانی تا حدود یک معامله کالا می شود و بنیان خانواده ها و زندگی ها را تهدید می کند.
شاید نتوان درکوتاه مدت در این بخش اقدام فوری نمود ولیکن شایسته است اساتید سخن و قلم، موسسه های مرتبط، سخنران ها و همه افرادی که بخش هایی از جامعه از آنان حرف شنوی دارند در راستای آسان نمودن پیوندها و رفع باورهای نادرست در این بخش تلاش کنند.
اگر بزرگان و مسولین دست اندکار نیز با تشکیل نشست و گردهمایی هایی از مجموعه های مرتبط زمینه همسویی و هماهنگی این تلاش ها را فراهم کنند، احتمال موفقیت بیشتری در زمینه کاهش مسایل و مشکلات در این بخش می رود.

سید علیرضا ناظری بافقی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۰۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page