جزئیات طرح “پاسخگویی سالیانه وزرا و رئیس جمهور به نمایندگان مجلس”

دسته: نماینده مردم بافق در مجلس
بدون دیدگاه
یکشنبه - 22 مرداد 1396

محمدرضا صباغیان بافقی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد، اظها‌ر داشت: طرحی که قرار است در مجلس مورد رای قرار گیرد، پاسخگویی وزرا و رئیس جمهور به نمایندگان را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس دو وظیفه قانون‌گذاری و نظارت را بر عهده دارند، گفت: متاسفانه همه اعتراف داریم که علی رغم وجود ابزارهای استیضاح، سوال و تفحص در مجلس به درستی انجام نمی‌شود.

نماینده مردم بافق، بهاباد، ابرکوه، خاتم و مهریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همه ما به این موضوع معترف هستیم و آفت و ریشه تمام مشکلات کشور همین است که مجلس در زمینه نظارت به درستی وارد نمی‌شود.

صباغیان با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس اگر خودشان را به خواب زده‌اند بیدار شوند، گفت: مشکلات کشور نبود نظارت است، نباید دولت‌ها را متهم کنیم، مشکل اصلی ضعف‌های کشور از مجلس است.

سوال‌های ملی نمایندگان از وزرا با گرفتن امتیازات محلی کنار گذاشته می‌شوند

وی با بیان اینکه متاسفانه ابزارهایی که برای استیضاح وزرا در اختیار نمایندگان قرار گرفته، برای گرفتن امتیاز در حوزه انتخابیه مورد استفاده قرار می‌گیرد، عنوان کرد: دوره قبل سه هزار و ۵۰۰ سوال به مجلس وارد شده که تنها ۷۸ مورد آن‌ها در مجلس وارد شده و نمایندگان از پاسخ‌های ۲۵ سوال قانع نشده‌اند.

نماینده بزرگ‌ترین حوزه انتخابیه کشور ادامه داد: مابقی سوال‌ها در پیچ و خم راه و با گرفتن امتیاز‌ها توسط برخی نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه کنار گذاشته شده و یا اصلا مطرح نشده‌اند.

صباغیان تصریح کرد: سوال ملی در مجلس مطرح می‌شود ولی متاسفانه با دریافت چند امتیاز محلی و استانی این سوال پر اهمیت را کنار می‌گذاریم و وزیر بدون هیچ پاسخی به کارش ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: بر اساس این طرح، رئیس جمهور و وزرا در طول دوره کاری خودشان سه مرتبه به مجلس مراجعه کرده و در ارتباط با اقدامات، فعالیت‌ها و برنامه‌های آینده به نمایندگان پاسخ می‌دهند.

نماینده بزرگ‌ترین حوزه انتخابیه کشور خاطرنشان کرد: پاسخی که وزرا به نمایندگان می‌دهند هم باید بر اساس شاخص و آمارهای مستند باشد، به این معنی که وقتی آقایی بیان می‌کند من اعتیاد، قاچاق و موارد مختلف دیگر را کم کردم، باید بر اساس آمار مستند باشد.

صباغیان افزود: وزرا باید پاسخ درست و حسابی به نمایندگان بدهند، بگویند سال قبل چه وضعیتی داشتیم، امسال در کجا هستیم و سال آینده باید به چشم اندازی دست پیدا کنیم، نه اینکه آقایان برای ما روضه بخوانند و ما هم به راحتی از سوال خود دست بکشیم.

وی با بیان اینکه وزیر بوده که در دوره قبل ۵ بار به مجلس آمد ولی چه چیزی از حضور وی دستگیر نمایندگان شد، عنوان کرد: این حالت سبب می‌شود که از خارج مجلس به ریش ما بخندند.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این طرح جلوی چنین مشکلاتی را می‌گیرد و هر وزیر و رئیس جمهور باید مرداد ماه هر سال به مجلس مراجعه کرده و بر اساس شاخصی که در مجلس تعیین می‌شود اقدام به شفاف سازی کند.

صباغیان در ارتباط با شاخص‌ها گفت: اینکه ما بگوییم قاچاق کم شده و مثلا از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۰ یا ۱۲ میلیارد دلار رسیده هیچ چیزی را نشان نمی‌دهد، ما باید شاخصی درست کنیم که نتوانیم به این صورت آمار ارائه کنیم آن هم آمارهایی که هر روز تغییر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: گزارش‌ها باید بر اساس شاخص‌های تعریف شده کمی و کیفی به نمایندگان ارائه شود و بعد از اینکه وزیر مربوطه گزارشش را ارائه داد، در صورتی که نمایندگان قانع شدند که هیچ، ولی اگر قانع نشدند منتظر نمانیم وزیر ۴ سال بماند و بعد چشم بدوزیم که دوباره رای اعتماد نیاورد یا به عنوان وزیر دور بعد معرفی نشود.

وزیری که توانایی کار ندارد باید کنار گذاشته شود

 نماینده مردم بافق، بهاباد، ابرکوه، خاتم و مهریز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر وزیر نمی‌تواند فعالیت کند، اگر توانایی لازم را ندارد و در طول یک سال نتوانست مشکلات را برطرف کند، باید کنار گذاشته شود، باید با وی خداحافظی کنیم.

صباغیان به مشکلات بسیاری که مردم در اثر آلودگی هوا و ترافیک، بیکاری و اعتیاد و مسائل مختلف دیگر با آن روبه‌رو هستند اشاره کرد و گفت: تا به الان چه کسی اقدام درست و مناسب در این زمینه کرده، نمایندگان چه حرکتی برای کاهش این مشکلات داشته‌اند، چرا فقط به داد زدن در مجلس اکتفا می‌کنیم، این داد زدن‌ها را مردم هم در کوچه و محل‌ها دارند.

وی افزود: کدام یک از ما اقدام عملی انجام دادیم، بر اساس این طرح وزرا و رئیس جمهور ملزم هستند که به نمایندگان پاسخ دهند و در صورتی که نمایندگان از آن‌ها راضی نبودند کنار گذاشته شوند.

عدم حضور هیچ یک از روسای جمهور تاریخ انقلاب در مجلس

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: چرا در ۴۰ سالی که از انقلاب می‌گذرد هیچ یک از روسای جمهور حتی یک مرتبه برای پاسخگویی به نمایندگان وارد مجلس نشده‌اند، مگر این ابزار در دست نمایندگان گذاشته نشده است؟

وی ادامه داد: زمانی که نمایندگان به این صورت عمل کنند و وظیفه‌ای که قانون به دوش آن‌ها گذاشته را به درستی عملیاتی نکنند، مشخص است که رئیس جمهور و وزرا از آن‌ها ترسی ندارند، مشخص است که از استیضاح و کنار گذاشته شدن هم نمی‌ترسند.

صباغیان افزود: حتی اگر این طرح به استیضاح هم کاری نداشته باشد ولی هر سال وزرا و رئیس جمهور را ملزم به پاسخگویی کند خوب است، همین که سبب شود وزیر خود را ملزم به پاسخگویی بداند نتیجه خوبی دارد.

مردم به دلیل وجود مجلس ضعیف در حال سختی کشیدن هستند

 نماینده مردم بافق، بهاباد، ابرکوه، خاتم و مهریز در مجلس شورای اسلامی افزود: این ضعف ما نمایندگان است و مردم به دلیل مجلس ضعیف در حال عذاب کشیدن هستند، مجلس واقعا در حال آب شدن همانند یک قالب یخ هستند.

وی با تاکید بر اینکه این طرح نه تنها عملکرد وزرا و رئیس جمهور را ضعیف نمی‌کند بلکه سبب تقویت فعالیت آن‌ها هم می‌شود، عنوان کرد: زمانی که رئیس جمهور و وزیر خودش را ملزم بداند که به نمایندگان پاسخ دهد، قطعا به گونه‌ای عمل می‌کند که بتواند رضایت نمایندگان را جذب کند.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زمانی که این طرح در کشور ما اجرایی شود، وزیری که از مجلس رای اعتماد می‌گیرد از‌‌ همان روز اول شروع به اجرای برنامه بسیار قوی می‌کند که بتواند سال آینده هم در پست وزارت به فعالیتش ادامه دهد.

صباغیان در ارتباط با اینکه چه تمهیدی برای جلوگیری از امتیاز دهی وزرا به نمایندگان برای فرار از استیضاح در این طرح دیده شده، عنوان کرد: این طرح یک وظیفه برای نمایندگان است در صورتی که بسیاری از سوال‌ها و استیضاح‌های فعلی سیاسی است و طبیعی است که رای قانع شدن یا نشدن نمایندگان هم سیاسی است.

نماینده مردم بافق، بهاباد، ابرکوه، خاتم و مهریز در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ولی با این طرح، دیگر یک نماینده با دید سیاسی از وزیر سوال نکرده بلکه وزیر خودش نتوانسته نمایندگان را قانع کند، در این صورت وزیر مثل الان نمی‌تواند به نمایندگان سوال کننده امتیاز بدهد چون در آن صورت باید به نزدیک ۳۰۰ نماینده امتیاز دهد که چنین چیزی غیرممکن است.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۴۴
برچسب ها:

You cannot copy content of this page