خط دوم: صدای پای بالگرد

دسته: مقالات
۲ دیدگاه
یکشنبه - 22 مرداد 1396

یادش به خیربچگی وحال وهوای کودکی که گذشت ……
هروقت بالگردی از بالای اسمان شهر میگذشت با چه شوق وذوقی برایش دست تکان میدادیم وتا انتهای افق با نگاه های کودکانه دنبالش میکردیم تا محو شود.

امروز اوضاع فرق دارد هروقت صدای غرش بالگرد میشنوم دلم یکباره فرو میریزد.دوباره چه شده است.دیگر این صدا برایم خوش ایند نیست.چون خبر از حادثه ای ناگوار میدهد.

امداد هوایی مدتی است که به فضل حق و کوشش مسولین در استان سامان گرفته است.وبارمصدومین پرخطر را با خود بردوش میکشد.مصدومینی که شاید زمان امداد زمینی برایشان مهلت نخرد و شاید بشود زمان خرید وان ها را از کام مرگ رهانید.

هر اعزام زمینی از بافق تا یزد حدودا چهارصد هزارتومان هزینه دارد.اما امداد هوایی به ازای هردقیقه پرواز صدوشصت هزارتومان است.یعنی یک رفت وبرگشت بالگرد در مسیر بافق یزد شصت دقیقه طول میکشد و قریب به ده میلیون تومان هزینه دارد.

هزینه اش فدای سرتان.

بشکست اگر دل من به فدای چشم مستت
سر خم می سلامت شکند اگر سبویی
نگاهی گذرا بر علت امداد هوایی نشان میدهد اکثر قریب به اتفاق این امداد ها به خاطر حوادث رانندگی است.که صرف نظر از هزینه های مالی همه ساله صدمات جبران ناپذیری به روح و روان فرد واطرافیان او وارد میکند.واگر نقص عضوی نیز حاصل اید تا اخر عمر وبال گردن است واگر مرگ رخ دهد سالیان متوالی عواقب روحی وروانی اش برای اطرافیان به ارث خواهد رسید.عواقبی که تخمین ضرر مالی ان با هیچ مبلغی قابل خرید نیست.

در کشور ایران سالیانه حدود سی هزار کشته ناشی از حوادث رانندگی داریم.اولین علت مرگ ومیر ومعلولیت در کشور ایران حوادث رانندگی است.این امار در برخی از کشور ها دهمین علت مرگ است وسهم استان یزد سالیانه حدود چارصد نفر کشته است.به عبارتی هر روز در استان به طور متوسط حد اقل یک کشته ناشی از تصادف داریم.وسهم شهرستان بافق حدودا ماهیانه دو الی سه کشته است.
در این میان امار مرگ و میر مردان به مراتب بیشتر است.چون هم راننده مرد بیشتر است.هم زنان محتاط ترند وهم اینکه زنان موتور نمیرانند!!

موتور مرگ اورترین اختراع بشربعد از سلاح جنگی است.زیرا هیچ گونه سپر حفاظتی در برابر برخورد به مانع ندارد.سه درصد تصادفات خودرو منجر به مرگ است در حالی که این رقم در رابطه با موتور تقریبا به بیست وپنج درصد میرسد.

آمار ضربه مغزی در تصادفات موتور تا پنجاه درصد گزارش شده است.درصد قابل توجهی از مصدومین موتورسوار قبل از رسیدن به بیمارستان جان باخته اند.که نشان از شدت صدمات وارده مخصوصا به سر دارد.در ارتباط با علل بالا بودن حوادث رانندگی در ایران می توان به این نکات اشاره کرد:
درصد زیادی از موتور سواران فاقد گواهینامه رانندگی و در واقع صلاحیت استفاده از موتور هستند.

وسایط نقلیه فرسوده مورد استفاده در سطح شهر قابل توجه است
وسایط نقلیه تولید شده از استاندارد های کافی برخوردار نیست
نقایص جاده ای , روشنایی کم معابر, و چاله های ایجاد شده توسط نهاد های مختلف در خیابان ها نیز از جمله علل دیگر است.

واما انچه بیشتر از همه وفی الواقع علت العلل افزایش امار تصادفات در ایران است عدم توجه شهروندان همیشه در صحنه به قوانین راهنمایی ورانندگی است.عبور از چراغ قرمز, عدم استفاده از کمربند ایمنی در خودرو, عدم استفاده از کلاه ایمنی توسط موتور سواران,سرعت وسبقت های غیر مجاز,اشتباه گرفتن خیابان با پیست موتورسواری,رفتن خلاف در مسیر های کوتاه جهت زودتر رسیدن به مقصد,رانندگی با موتور بدون چراغ در شب, خراب بودن چراغ خطر عقب موتور ,استفاده از تلفن همراه در زمان رانندگی وعوامل زیاد دیگری همه وهمه باعث شده تا فرهنگ رانندگی در کشور ایران نسبت به بسیاری از کشورها پایین تر باشد.

به امید انروز که حوادث رانندگی را جزیی از قسمت وقضا ندانیم وان را به گردن خدا وپیامبر نیندازیم بلکه با برنامه ریزی صحیح واموزش به مردم به استاندارهای سایر کشور های جهان برسیم.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۰۳
برچسب ها:
دیدگاه ها
sajad این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 23 مرداد 1396 - 7:52 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

با سلام و ارادت خدمت آقای دکتر
مثل همیشه عالی و ان شاالله اثر گذار
به امید کاهش حوادث رانندگی با فرهنگ سازی صحیح

علی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 26 مرداد 1396 - 2:35 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

با عرض سلام ، ادب و احترام
جناب آقای دکتر خسته نباشید

You cannot copy content of this page