دیدگاه محمدرضا صباغیان درباره کلیات برنامه پیشنهادی دولت دوازدهم چه بود؟

دسته: اخبار ویژه , نماینده مردم بافق در مجلس
۲ دیدگاه
چهارشنبه - 25 مرداد 1396
  1. برنامه های ارائه شده میتواند بهتر و کارآمدتر باشد

محمد رضا صباغیان نماینده مردم مهریز ، ابرکوه ، بافق و خاتم و بهاباد در اولین روز از جلسات بررسی رای اعتماد به کابینه دولت دوازدهم که بعنوان اولین نماینده مخالف با کلیات برنامه های ارائه شده پس از سخنان رییس جمهور در صحن علنی مجلس سخن میگفت با خیرمقدم به دکتر حسن روحانی و هیات همراه اظهار داشت : مخالفت بنده نه از این باب است که برنامه های ارائه شده  از سوی رییس جمهور ؛ نکات مثبت و سازنده ندارد و نه از این جهت است که کارها و اقدامات ارزنده گذشته در دولت یازدهم مورد توجه قرار نگرفته بلکه از این منظر است که برنامه های ارائه شده میتواند بهتر و کارآمدتر باشد و تذکرات داده شده نیز بر همین اساس وظیفه نمایندگی و برادری است که امیدواریم با ارائه پیشنهادات و انتقادات بتوانیم دولت دوازدهم را یاری کرده و در آینده  موفقیت و کارآمدی بیشتری از این دولت ببینیم.

برنامه های ارائه شده بیشتر کیفی و آرمانی تهیه شده و قابلیت سنجش ندارد

نماینده حوزه انتخابیه مهریز خطاب به روحانی اضافه کرد : در بخش ابتدایی برنامه ارائه شده ؛ اصول و جهت گیری های بنیادین دولت دوازدهم مطرح شده و عقلانی و رحمانی بودن مشی اعتدالی آن با محوریت منافع ملی و واقع بینی در مبارزه با فساد مورد توجه قرار گرفته که همگی آنها از جمله ی اهداف مهم و آرزوی همه ملت ها و بخصوص ملت ایران است و در ادامه این برنامه  سازوکار اجرایی دولت در حوزه اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، سیاست خارجی ، سیاست داخلی ، حوزه امنیت ملی و دفاعی ؛ علم و فناوری و حوزه محیط زیست ارائه گردیده که امیدواریم با تحقق این برنامه ها کشور ما از گردنه مشکلات و معضلات بویژه مشکلات اقتصادی که امروز گریبانگیر کشور می باشد بسلامت عبور نماید و لیکن اینگونه احساس می شود که برنامه های ارائه شده بیشتر کیفی و آرمانی تهیه شده و قابلیت سنجش را ندارد و ایراد و اشکال وارد بر آن اینست که در بسیاری از موارد  آگاهی و اعداد و ارقام لازم را نمیدهد که بتوان بصورت کمی و نموداری مشخص نمود که در کجا قرار داریم و طبق این برنامه قرار است به کجا برسیم.

برنامه های  وزیران پیشنهادی نیز تناسب چندانی با برنامه ششم توسعه ندارد

وی در خصوص اشکالات دیگر برنامه ارائه شده رییس جمهوری اظهار داشت :  به نظر می آید این برنامه بیشتر می بایست با برنامه ی توسعه ششم کشور تطبیق داده شود که به این امر مهم هم کمتر توجه شده است و برنامه های  وزیران پیشنهادی نیز تناسب چندانی با برنامه ششم توسعه ندارد.

برنامه باید مشخص نماید که در چهار سال آینده به کجا خواهیم رسید

نماینده مردم مهریز ، بافق ، ابرکوه و خاتم و بهاباد با اشاره به بخش اقتصادی برنامه رییس جمهوری افزود : در بخش اقتصادی اشاره شده است  که در ابتدای دولت با وضعیت تورمی نامناسب و عدم اشتغالزایی و بحران های ارزی روبرو بوده ایم که کار را بر اقتصاد سخت کرده بود ولی امروز می خواهیم بدانیم  که این مشکلات در چه وضعیتی است و  این برنامه مشخص نماید که در چهار سال آینده به کجا خواهیم رسید.

در ابتدای دولت یازدهم وضعیت اعتیاد در کشور چگونه بوده است و هم اکنون چه وضعیتی قرار دارد و  در چهار سال آینده به چه مرحله ای خواهد رسید

 وی به تدبیر دولت یازدهم برای افزایش صادرات نفتی اشاره کرد و گفت :  همانطور که با سرپنجه تدبیر دولت و همراهی مردم و نظام موفق شدیم تولید نفت را از کمتر از یک میلیون بشکه به نزدیک چهار میلیون بشکه برسانیم و آن را به شکل آمار نشان می دهید ما نیز می خواهیم بدانیم که در ابتدای دولت یازدهم وضعیت اعتیاد در کشور چگونه بوده است و هم اکنون چه وضعیتی قرار دارد و  در چهار سال آینده به چه مرحله ای خواهد رسید.

می خواهیم در این برنامه بدانیم فساد اقتصادی در ابتدای دولت شما چگونه بوده است و هم اکنون چقدر بهبود یافته و در چهار سال آینده چه وضعیتی خواهد داشت

محمد رضا صباغیان بافقی با تاکید به ارائه نموداری و مقایسه ای برنامه ها تاکید کرد :

ما می خواهیم در این برنامه بدانیم فساد اقتصادی در ابتدای دولت شما چگونه بوده است و هم اکنون چقدر بهبود یافته و در چهار سال آینده چه وضعیتی خواهد داشت .

ما می خواهیم بدانیم وضعیت نظام بانکداری اسلامی در کشور چگونه است

وی با انتقاد از وضعیت نابسامان نظام بانکداری  گفت : ما می خواهیم بدانیم وضعیت نظام بانکداری اسلامی در کشور چگونه است از نگاه ما نظام بانکداری مردم را به سوی نابودی کشانده و خودش نیز در ورطه ی نابودی قرار گرفته است.

وضعیت معضلات اجتماعی و درخواست آمار واقعی آنها

 نماینده حوزه مهریز با بیان مواردی از معضلات اجتماعی و درخواست آمار واقعی آنها عنوان کرد : در این برنامه مشخص کنید آمار طلاق ؛ زندانیان ؛ کودکان کار و افراد کارتن خواب در ابتدای دولت شما چقدر بوده است و هم اکنون چقدر می باشد و در چهار سال آینده مقدار آن چه تغییری خواهد کرد.

  آمار بیکاری در حال حاضر چه وضعیتی دارد و در پایان کار دولت به کجا خواهد رسید؟

وی  همچنین از ارائه برنامه های نموداری بدهی دولت به بانک ها و وضعیت صندوق های بیمه و موسسات اعتباری پرسید و افزود:  آمار بیکاری در حال حاضر چه وضعیتی دارد و در پایان کار دولت به کجا خواهد رسید؟ ما میخواهیم بدانیم از نظر آمایش سرزمینی در کجا بوده ایم و هم اکنون در کجای آن هستیم و در چهار سال آینده به کجا خواهیم رسید.

نظارت بیشتر بر کالای قاچاق و کیفیت اجناس ساخت داخل

 عضو مجمع نمایندگان استان یزد از درخواست مردم برای نظارت بیشتر در کالای قاچاق و همچنین  کالا و اجناس ساخت داخل خبر داد و اظهار داشت :

سوال اینست که برای عملیاتی شدن این  موارد چه اقداماتی انجان شده و چه خواهید کرد.

 از کارگران قرارداد سفید امضا گرفته میشود

اگر کارگرها و اصناف صاحب تشکل های صنفی قدرتمند نباشند امکان ندارد تا بتوانید عدالت را اجرا کنید چرا که حقوق این قشر ضعیف و بی پناه در زیر چرخ های قدرت و پول کارفرمایان له خواهد شد. هنوز گاها مشاهده میشود که از کارگران قرارداد سفید امضا گرفته میشود و آنهم با حداقل حقوق که بعضا کمتر از چهارصد هزار تومان و ششصد هزار تومان پرداخت میشود.

متاسفانه اهداف برنامه های توسعه  کمتر از پنجاه درصد به تحقق پیوست

وی با انتقاد از عدم توجه کافی دولت به حقوق کارگران و دستمزد آنان اضافه کرد : اگر اطلاع کافی از این آمار موجود نباشد و مجلس  نظارت لازم را به انجام نرساند همان اتفاقی می افتد که برای برنامه چهارم و پنجم توسعه افتاد که متاسفانه اهداف آن برنامه ها کمتر از پنجاه درصد به تحقق پیوست.

 برنامه باید  کمی باشد تا نمایندگان مجلس بتوانند در پایان چهار سال قضاوت کنند

وی یکی از دلایل تحقق نیافتن برنامه ها را تعریف کلی و آرمانی از برنامه و ارائه آن بصورت کیفی دانست و افزود : درخواست نمایندگان این است که برنامه کمی باشد تا نمایندگان مجلس بتوانند در پایان چهار سال قضاوت کنند.

وزرا به گونه ای گزارش می دهند که احساس میشود بهترین کار انجام شده است ولی در پایان دوره وزرات می بینیم که مشکل سر جای خود باقی است

وی  نحوه ارائه برنامه از سوی  وزیران را نادرست خواند و افزود:  تعدادی از وزرا به گونه ای گزارش می دهند که احساس میشود بهترین کار انجام شده است ولی در پایان دوره وزرات می بینیم که مشکل سر جای خود باقی است و دلیل آن همین برنامه ای است که امروز داده می شود و  برنامه کمی نیست برنامه باید در قالب نموداری و مقایسه ای باشد.

به صرف کلمات قشنگ و بیان جملات قشنگ و زیبا قرار نیست اتفاقی بیفتد

نماینده مردم بافق در مجلس شورای اسلامی دولت دوازدهم را به رعایت کامل حقوق شهروندی فراخواند و خطاب به رییس جمهور گفت : حقوق شهروندی زمانی محقق می شود که نقش مردم در سرنوشت خویشتن در همه ی ابعاد پررنگ شود و اگر دولت برای احیای حقوق شهروندی لایحه ی مدیریت واحد جامع شهری را دنبال نماید بطور اتوماتیک و خودکار نقش مردم پررنگ و حقوق شهروندی رعایت خواهد شد

وی افزود : به صرف کلمات قشنگ و بیان جملات قشنگ و زیبا قرار نیست اتفاقی بیفتد و اگر هم اتفاق هم گمراه کننده است.

اهمیت اجرایی شدن مدیریت واحد شهری

 محمد رضا صباغیان به ایجاد شورای شهر و روستا در دولت خاتمی اشاره کرد و گفت : شوراها که توسط آقای خاتمی ایجاد شد و ساز و کار آن در قانون اساسی آمده است امروز توانسته با عضویت بیش از ۲۰۰ هزار نفر از اعضای شورای  در شهرها و روستاها مردم را در سرنوشت خویش سهیم نماید.

و زمانیکه یک لایحه مدیریت شهری در دولت شما اجرایی شود  بصورت خودکار نظارت مردم بر همه ی دستگاه های آن اعمال می شود و به این طریق مشکلات بطور اتوماتیک حل می شود.

کسانیکه در بخش خصوصی فعال هستند را حمایت کنید و  از آنها بالاترین رده مشورت بگیرید ولی به هیچ عنوان بخش خصوصی را در قدرت سیاسی شریک نکنید

وی در ادامه برای تقویت بخش خصوصی و جلوگیری از فساد و رانت حمایت ریاست جمهوری را درخواست نمود و اظهار داشت : کسانیکه در بخش خصوصی فعال هستند را حمایت کنید و  از آنها بالاترین رده مشورت بگیرید ولی به هیچ عنوان بخش خصوصی را در قدرت سیاسی شریک نکنید.

بسیاری از مفاسد و سود استفاده ها در کشور ما به رانت های اطلاعاتی بر می گردد

وی اعلام سرمایه و دارایی  ریاست جمهوری و وزیران و مسئولین و نزدیکان آنها برای جلوگیری از فساد را قبل و بعد از دوران مسئولیت ضروری دانست و افزود: بسیاری از مفاسد و سود استفاده ها در کشور ما به رانت های اطلاعاتی بر می گردد که اصولا یا نمی گذارند بخش های خصوصی بصورت مستقل رشد کنند و یا در فعالیت آن شریک می شوند این خود منشا فساد است و باعث از بین رفتن حقوق مردم  می گردد.

دولت دوازدهم لایحه ی حمایت از افشاگری مفاسد اجتماعی را پیگیری و ارائه نماید

نماینده حوزه انتخابیه مهریز آزادی تبادل اطلاعات و تاکید رییس جمهور را  بر آزادی و امنیت قابل تحسین دانست و عنوان کرد:

تاکید بر لایحه حمایت از افشاگری مالیاتی بسیار قابل تحسین است. و از دولت دوازدهم درخواست میشود تا لایحه ی حمایت از افشاگری مفاسد اجتماعی را پیگیری و ارائه نماید

حقوق مردم برای تقویت عملی و فعالیت  احزاب

وی در بخش پایانی سخنان خویش به نمونه های از حقوق مردم برای تقویت عملی و فعالیت  احزاب و همچنین راه اندازی و شفاف سازی سامانه دریافت حقوق مسوولان اشاره کرد و با تاکید بر مشخص نمودن درصد افراد صاحب قدرت افزود: باید در این برنامه شرکت ها و صاحبان صنایع بزرگ که می بایست مالیات  بدهند و فرار مالیاتی دارند مشخص شود که چقدر هست و چه مقدار فرار مالیاتی دارند.

محمد رضا صباغیان با بیان اینکه در مجموع برنامه های رییس جمهور بسیار عالی توصیف  نمود : تا برنامه های ارائه شده بیشتر به شکل کمی و مقایسه ای و نموداری باشد و این ضعف برنامه برطرف شود.

امروز در کشور داروغه ها بازخواست نمی شوند

وی در پایان با استفاده از متن  داستانی تیمور لنگ که از او سوال شد که چگونه توانستی در این مملکت وسیع امنیت و نظم را برقرار کنی و جواب تیمور که در پاسخ گفت:  هر کجا دزدی شد دستور دادم که دست داروغه را قطع کنند اظهار داشت:

امروز  در کشور داروغه ها بازخواست نمی شوند در حالیکه در کشورهای پیشرفته هم دست داروغه ها را قطع می کنند.

بانک مرکزی از پاسخگویی درباره مشکلات موسسه های اعتباری فرار می کند و کسی هم  بازخواستی  نمی کند

 موضوع  موسسه مالی اعتباری کاسپین آخرین موردی بود که نماینده بزرگترین حوزه جغرافیایی کشور به آن پرداخت و گفت :  امروز  موسسه هایی مانند کاسپین بلایا و گرفتاری زیادی را بر سر مردم آورده است ولی در نهایت بانک مرکزی از پاسخگویی به آن فرار می کند و کسی هم  بازخواستی از او نمی کند.

وی در پایان با اعلام حمایت از کابینه جدید در دولت دوازدهم ابراز امیدواری کرد که این دولت  موفق باشد و هدف نهایی از طرح مواردی که بصورت خلاصه بیان گردید رفع مسائل و مشکلات می باشد.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۴۱
برچسب ها:
دیدگاه ها
رنجبر این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 25 مرداد 1396 - 10:49 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

درود بر شیرمرد بافق

مصطفی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 25 مرداد 1396 - 12:23 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

درود

You cannot copy content of this page