شبی در آریز(قسمت اول)

دسته: دیدنی ها , روستا , محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری , مقالات
۳ دیدگاه
یکشنبه - 12 شهریور 1396

راستش را بخواهید چند وقتی می شد که دلم لک زده بود شبی را درآرامش کویر به صبح برسانم و در خلوت کویر از دشت پرستاره آسمان ستاره چینی کنم.
پنج شنبه گذشته فرصتی فراهم شد تا با تعدادی از دوستان به آرزویم برسم وقرار شد با هم دل به آرامش کویربسپاریم و لحظاتی را بدور از هیاهوی شهر باشیم.
در مقدمه بگویم هیجان لمس شن‌های کویر،لذت غلت‌خوردن میان ماسه‌ها و رانندگی در پستی‌ و بلندی‌های کویرهرانسانی را به وجد می آورد و «سافاری» یا به عبارتی« وحش گشت» که نوعی فعالیت طبیعت گردی با وسیله است که اغلب با ماشینهای دو دیفرانسیل انجام می شود توانسته است گردشگران زیادی را با توجه به پتانسیل‌های طبیعی شهرستان به کویرها و بیابان‌های بافق جلب نماید. گردشگرانی که برای تخلیه انرژی و هیجان آزاد شدن آدرنالین و ماجراجویی خود، کویرهای بافق را انتخاب می‌کنند و پرواضح است با در نظر گرفتن سفر مسئولانه در طبیعت می‌توانیم به جای نابودی آن با رعایت اصول زیست محیطی در سفرهای سافاری به بقای طبیعت نیزکمک کنیم.
و اما سفر،
ساعت شانزده وسی دقیقه عصر پنجشنبه بسمت روستای صادق آباد وکمپ شهید برزگری حرکت می کنیم از کنار تلماسه های زیبا عبور میکنیم وقدرت نمایی خدا با دانه های شن و تصاویر بکر ایجاد شده اش را نظاره می کنیم.

۰۵۰۷fcf5-3764-489d-9486-cc2c47ff0cee

در مسیرمان به روستای آریز چشمه آرتیزین کربناب را به عنوان مقصد اول انتخاب می کنیم ،نیزارهایی انبوه که چشمه آب جوشانی به نام کر را فراگرفته و اگر مهارت داشته باشی میتوانی از دل آن زالوهایی برگیری برای زالو درمانی,البته هیچگاه از نیش پشه های این منطقه درامان نخواهی بود.

ea661430-9acf-4d62-ae14-7cdda919b523

اگر فرصتی برای بازدید از کربناب داشته باشید می بینید که وسط نمکزار چشمه آب شیرینی وجوددارد که حیوانات از آن بهره می برند در حالی که اگر چند متر آن طرف ترچاهی حفر کنید با آب شوری روبرو میشوید که اصلا قابل استفاده نیست .
حوالی چشمه و در کنار نیزارها چند عکس یادگاری میگیریم و متوجه بیشه های ایجاد شده از سرخ گزهای بزرگ و تنومند می شویم بیشه هایی که وارد شدن به آن کمی سخت می نماید اما دالانهای ایجاد شده از آن نمی گذارد براحتی از کنارش عبور کنی .

b23ca46d-1b5e-4e2a-8100-7c0517e0dcff

مقصد بعدی ما در مسیر روستای پر رمز و راز آری،زآبشخور شترانی است به نام «چاه آدوری».وجه تسمیه این چاه آب که عمق آن بیشتر از ۲ متر نیست و با تلمبه بادی کار می کند وجود انبوه بوته خاری است به نام آدور در زبان محلی وخارشتر در زبان کتابی و نوشتاری که اطراف چاه است, همانطور که گفتم چاه آدوری یک آبشخور برای حیوانات اهلی و وحشی است که با تلمبه بادی آبرا از چاه کشیده ودرآبشخورذخیره می کند.

a07361ae-b8b4-4365-9970-c17c4163af1d

استراحتی کوتاه وثبت مناظری زیبا از این تلمبه بادی در میانه های کویر بافق از جمله اقدامات دراین قسمت از سفر بود.

۰۹۴۵۷b22-4465-435f-960e-35da2dfc5985

خودروهای راهوار مناسب برای این مسیر را سوار شده و بسمت روستای تاریخی آریز رهسپارمیشویم.بین این آبشخور وروستای آریز جاده ای وجود ندارد وبرای گذشتن از این مسیر نیاز به خودروهای خاص میباشد .

۹b9670bb-557d-43de-b518-56c707c048f0
عبور از مناطق صعب العبور قسمتی از برنامه بود چنان شیفته کویر شده بودیم که گاهی ایستاده واز مناظربکر آن لذت میبردیم.پیشنهاد میکنم کسانی که میتواننداز مسیر بازدید کنند.البته بدلیل اینکه آریز در منطقه حفاظت شده قراردارد برای رفتن به روستا باید با محیط زیست هماهنگ باشید.
حوالی غروب وارد روستای آریز می شویم.قدمت روستای آریز به چندین و چند سده میرسد و پوشش گیاهی وجانوری منحصر به فردمنطقه میتواند باعث جذب گردشگرگردد.

aaa560b0-da3d-495b-8e3a-1baa6da33df4

دوسال قبل که به آریز رفته بودم شوکه شدم یادتان باشد گزارشی از آتش زدن روستا درهمین سایت قرار دادم .بحمدالله به برکت چشمه جوشان، روستا مجددا جان تازه ای گرفته وسرسبز شده است البته تعدادی از درختان چنان سوخته اند که جزخاکستری از وجودشان نمانده است.
قراراست شب را درقلمرو انواع افعی ها وحیواناتی چون کفتار، یوز وگرگ بسر کنیم پس باید ابتدا از موقعیتی که در آن قرار بگیریم خوب آگاه شویم. از قلعه تاریخی بازدید می کنیم وکمپ و پناهگاه بیتوته را مشخص می کنیم .

c6214fce-19ab-49f6-9d96-60fc8bf218bb

کمپی واقع شده زیر دوسنگ بزرگ که بهم تکیه داده اند را انتخاب می کنیم.

df2d9c84-79b1-42cb-abf6-e58186dd3b56

کمی وحشتناک است ما سرپناه دیگری نیست و در هر حال از خوابیدن کنار چشمه بهتر است.چرا که ماندن کنار چشمه در شب بدلیل نیاز حیوانات وخزندگان به آب می تواند بسیار خطرناک باشد.

ادامه دارد…

محمد رضا رضایی بافقی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۸۰
برچسب ها:
دیدگاه ها
ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 13 شهریور 1396 - 8:23 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

چه همسفرهای باحالی

محمود این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 15 شهریور 1396 - 7:12 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

به نظر من دو تا اشکال بزرگ در کار شما وجود داره آقای رضائی
اولا آریز در منطقه حفاظت شده نیست که شما نوشتی برای ورود به اون روستاباید با اداره محیط زیست هماهنگ شوی. منطقه آریز شکار ممنوع هست. بهتره اطلاعاتتون رو بیشتر کرده و در نوشتن مطالب دقت کنی.
دوما اگر طبق گفته خودت بین آبشخورها و آریز جاده ای وجود نداره و شما با خودرو بر پیکر بی راهه کویر تاختی، کارت بسیار اشتباه بوده. برای پاک شدن رد چرخ اتوموبیل در طبیعت اگر شرایط متعارف باشد حداقل ۵ تا ۱۰ سال زمان لازم است.

درسته که خیلیها با خوندن این مطلب به به و چه چه کنن. اما همین دوتا مورد برای ریزبین ها کافی است تا ….

sajad این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 16 شهریور 1396 - 10:00 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام بر آقای رضایی عزیز
مثل همیشه قلمتان دلنشین و زیباست.
منتظر قسمتهای بعدی هستم.
موفق و سرافرالز باشید.

You cannot copy content of this page