شتر بافق در ایستگاه بی توجهی

دسته: عمومی
۳ دیدگاه
شنبه - 22 مهر 1396
شتر بافق در ایستگاه بی توجهی

مسئول داخلی ایستگاه تحقیقات شتر بافق گفت: در حال حاضر فعالیت مرکز تحقیقات شتر کاهش یافته است.

مسئول داخلی ایستگاه تحقیقات شتر بافق گفت: در حال حاضر فعالیت مرکز تحقیقات شتر کاهش یافته است.

مرکز تحقیقات شتر بافق به عنوان فعالترین مرکز ایران شناخته شد

علیرضا طاهر نیا با بیان اینکه مرکز تحقیقات شتر بافق اولین مرکز و پایلوت کشوری است اظهار داشت: از سال ۱۳۷۰ این مرکز کار خود را با پرورش و نگهداری ۳۰۰ نفر شتر آغاز کرد و به عنوان یکی از فعال ترین مرکز ایران شناخته شد.

وی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات شتر بافق زیر نظر دانشگاه ملاصدرا یزد اداره می شود عنوان کرد: با همت کارکنان این مرکز در ابتدای امر ۳۲ طرح عملی و اجرایی گردید.

طاهر نیا اجرای طرح تغذیه، سزارین شتر، پرورش شتر دو کوهان و… از جمله عملکرد این مرکز از سال ۱۳۷۰ عنوان و خاطر نشان کرد : با طرح سزارین شتر هاشی به بار نشست اما مادر با افت بازدهی روبرو شد.

روستاهای سردسیر شادکام و گزستان مکانهای مناسبی برای پرورش و تکثیر شتر دو کوهان است

از شتر دو کوهان هاشی متولد شد که در زمستان از وضعیت خوبی برخوردار بود اما با شروع گرمای تابستان مجبور شدیم آنان را به روستای شادکام برده و در آخر به دلیل هزینه بالای نگهداری و تغذیه از ادامه این طرح منصرف شدیم.

مسئول داخلی ایستگاه تحقیقات شتر روستاهای سردسیر شادکام و گزستان را مکانهای مناسبی برای پرورش و تکثیر شتر دو کوهان عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه بافق دارای مناطق مختلف با پوشش گیاهی متفاوت و محل مناسبی برای پرورش شتر است تصریح کرد: در ده کیلومتری بافق یعنی رودخانه شور گیاهان سرخ گز،گز شور، تاغ، اسکمبیل، خار شتر و … می روید که تغذیه بسیار خوبی برای شتر است.

طاهر نیا در پاسخ به اینکه آیا در حال حاضر محل خاصی و ویژه برای شترداران در نظر گرفته شده است گفت: اداره منابع طبیعی دو مناطق تابستانه و زمستانه شامل کلوت گودگوار و کفه باقرآباد صادق آباد را به این کار اختصاص داده است و در محل ها، چاه های آب برای استفاده شترها حفر گردیده است.

مسئول داخلی ایستگاه تحقیقات شتر بافق با بیان اینکه بالغ بر ۳۰۰ نفر شتر در این مرکز نگهداری می شد یادآور شد: الان این تعداد به ۱۰۰ نفر رسیده و محل نگهداری آنان نیز به دلیل وجود جاده تخریب شده است.

وی اظهار دشت: بودجه مرکز از محل اعتبارات دولتی تخصیص می یابد.

بودجه نداریم

طاهرنیا در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به مزیت های موجود در شهرستان برای پرورش شتر به فکر صنایع تبدیلی محصولات این حیوان نبوده اید یادآور شد: بودجه نداریم و در دو سال گذشته ۱۳۰ میلیون شتر فروخته شده که هیچ هزینه ای برای مرکز تحقیقات در نظر گرفته نشده و حتی شترها در مرکز استان به فروش می رسند.

وی ادامه داد: حتی جهاد کشاورزی شهرستان نیز هیچ نظارتی روی این مرکز ندارد.

پرورش شتر و اهمیت دادن به این مرکز باعث سوددهی و ایجاد اشتغالزایی برای مردمان شهرستان می شود

مسئول داخلی ایستگاه تحقیقات شتر بافق با اشاره به اینکه پرورش شتر و اهمیت دادن به این مرکز باعث سوددهی و ایجاد اشتغالزایی برای مردمان شهرستان می شود عنوان کرد: در حال حاضر ۵ نفر از طریق فروش شیر شتر کیلویی ۱۵ هزار تومان امرار معاش می کنند.

مسئوولان با اهمیت دادن به مرکز تحقیقات شتر بافق باعث جذب گردشگر می شوند

وی از مسوولان خواست تا با اهمیت دادن به مرکز تحقیقات شتر بافق باعث جذب گردشگر شوند.

کفه باقرآباد و صادق آباد مسیر جذاب جذب گردشگر

طاهر نیا بیان کرد: ۵ کیلومتر تا کفه باقرآباد و صادق آباد سرشار از درختان سرخ گز زیبا است که می تواند مسیر جذاب و جالبی برای گردشگران خارجی باشد.

همه می آیند دقایقی را می نشینند و می روند

وی در پایان در پاسخ به اینکه آیا در رابطه با مشکلات به نماینده، فرماندار و یا دیگر مسوولان شهر هم مراجعه کرده اید خاطر نشان کرد: هیچ فایده ای ندارد فرماندار ونماینده قبل قول دادند و رفتند.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۶۶
برچسب ها:
دیدگاه ها
بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 23 مهر 1396 - 7:06 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

همه میایند و می نشینند و میروند را خوب اومدید!!!چندروز پیش اون مسول گفته بود شتر تک کوهانه بافق تقوقت میشه پس چی شد؟!در حد شعار بود؟!

منصور حیدری این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 23 مهر 1396 - 10:58 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

علیرضا خان خدا قوت انشالله همیشه موفق باشید و بخاطر زحماتی که میکشید مسولین تحقیقات قدردان شما باشند

شهروند بومی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 29 مهر 1396 - 8:35 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

مردی با خدا

You cannot copy content of this page