ورزش، نسخه رایگان سلامت زنان

دسته: علمی - پزشکی
بدون دیدگاه
دوشنبه - 24 مهر 1396

هفته ملی سلامت بانوان ایران گرامی باد(۲۴-۲۸مهر ماه)

ورزش، نسخه رایگان سلامت زنان

زنان در حالی که نیمی از جمعیت جوامع را تشکیل داده افزون بر مشکلات مطرح شده فوق با مشکلات عدیده دیگری روبرو هستند که آنها را از داشتن فعالیت فیزیکی مناسب محروم مینمایند. زنان عموماً مسئولیت کارهای خانه و مراقبت از دیگر اعضاء خانواده را بعهده داشته، احساس مسئولیت پذیری و تعهد آنها موجب میشود کمتر برای ورزش و فعالیت فیزیکی مناسب وقت پیدا کنندعلاوه بر محدودیتهای فوق ملاحظات فرهنگی و تربیت خانوادگی در مورد زنان و شرکت آنها در فعالیتهای ورزشی نیز یکی از مهمترین عوامل در شیوع کم تحرکی نزد زنان میباشد به همین علت، علیرغم اثرات مفید فعالیت بدنی و ورزش در جلوگیری از ابتلاء خود در جنس مخالف به شکل چشمگیری کمتر است. فعالیت بدنی منظم باعث ارتقای سلامت زنان شده و به پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری هامنجر میشود.پرداختن به ورزش و فعالیت فیزیکی مناسب، باید جزء لاینفک زندگی بانوان ایرانی باشد .

تحقیقات مختلف اثرات مثبت ورزش و فعالیت فیزیکی مناسب را در کاهش فشارخون،چربی خون،زیادی قند خون ؛بیماری دیابت ،کنترل وزن و چاقی، کاهش فشارهای عصبی و ایجاد آرامش و غیره به اثبات رسانده اند.

نکته:

*پیاده روی در سطح صاف راحتترین، در دسترسترین و کم هزینه ترین فعالیت فیزیکی برای جلب سلامتی میباشد. به هر بهانه ای زمینه را برای پرداختن به این کارمانند رفتن به خرید، رفت و آمد با وسایل نقلیه عمومی ، پیاده شدن یکی دوایستگاه قبل از رسیدن به مقصد و غیره را برای خود فراهم آورید.

*طبق توصیه کارشناسان روزانه ۳۰ دقیقه ورزش در ۵ تا ۷ روز هفته با شدت متوسط جهت حفظ سلامتی و پیشگیری ازبیماریها لازم است انجام شود. ورزش با شدت متوسط “فعالیتی است که درطول آن ضربان قلب و تنفس افزایش مییابد ولی نفسها به شماره نیفتاده، بعبارتی شخصمیتواند در طول ورزش بدون کم آوردن نفس صحبت کند” تعریف میشود.

*همیشه در ابتدای پیاده روی یا ورزش ۵دقیقه اول اصطلاحاً بدن را گرم کنید. یعنی حرکات ورزشی و سرعت قدم برداشتن باید به تدریج افزایش یابد تا قلب، ریه ها و عضلات به تدریج هماهنگی لازم را برای مصرف انرژی و اکسیژن بدست آورند. همچنین ۵ تا ۱۰ دقیقه قبل از اتمام ورزش نیز باید از شدت و سرعت ورزش کاست تا دستگاههای بدن برای دفع مواد زاید تولید شده در عضلات فرصت کافی داشته باشند بدین طریق ورزش باعث شادابی، و از دردهای عضلانی پس از ورزش پیشگیری میکند.

تهیه و تنظیم:طیبه عسکری


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۳۱
برچسب ها:

You cannot copy content of this page