وارنیش فلوراید در دانش آموزان

دسته: علمی - پزشکی
بدون دیدگاه
جمعه - 5 آبان 1396

مشکلات پوسیدگی دندانها  در بزرگسالان به صورت تدریجی از زمان کودکی شکل می‌گیرد.فلوراید تراپی (انجام وارنیش فلوراید)یکی از روش‌های مناسب جهت پیشگیری و کاهش پوسیدگی در دندان کودکان است. فلوراید یک عامل شناخته شده در مقابله با پوسیدگی دندان است. در این روش ابتدا دندان ها را با برس و یا گاز استریل تمیز و خشک می کنند و سپس فلوراید بصورت ژل برروی دندان ها مالیده می شود. پس از آن، کودک باید چند بار آب دهان خود را خالی کند ولی دهان نباید شسته شود. توصیه می شود فلورایدتراپی از وقتی که همه ی دندان های شیری رویش یافتند (حدود ۳ سالگی) شروع شود وتاحدود ۱۴ سالگی با نظر دندانپزشک ۶-۳ ماه یکبار ادامه یابد. 
وارنیش فلوراید چیست :ماده ای نیمه مایع ،چسبنده و حاوی غلظت بالایی از فلوراید است که در تماس با بزاق دهان سفت شده و به دندان می چسبدو در طی مدت زمان ۶ تا ۸ ساعت فلوراید آزاد می کند.
وارنیش فلوراید برای چه گروههای سنی استفاده می شود:
بطور کلی وارنیش فلوراید جهت گروه سنی۳ تا ۱۴ سال حداقل سالی دو بار انجام می شود اما در کودکانی که دارای ریسک پوسیدگی متوسط یا بالا هستند با نظر دندانپزشک قابل افزایش می باشد.
چه مراقبت های قبل از انجام وارنیش فلوراید بایستی انجام شود :
۱-بهتراست دانش آموزان قبل از انجام وارنیش فلوراید غذای کافی میل کرده باشند.چون توصیه می شودحداقل تا یک ساعت بعد از فلوراید تراپی کودک از مواد غذایی استفاده نکند.
۲-دانش آموزان بایستی قبل از انجام وارنیش فلوراید دندانهای خود را با مسواک و خمیر دندان تمیز نمایند.
پس از انجام وارنیش فلوراید چه نکاتی بایستی رعایت شود:
دانش آموزان حداقل تا ۱ ساعت پس از فلوراید تراپی نباید چیزی بخورند وبه مدتد ۲۴ ساعت از خوردن غذای داغ و سفت خودداری نمایند
تا ۲۴ ساعت از مسواک و خمیر دندان استفاه نکنند تا وارنیش به مدت طولانی تر در تماس با دندان باقی بماند.
وارنیش فلوراید به شرطی می تواند از پوسیدگی دندانها جلوگیری نماید که حداقل سالی ۲ بار تکرار شود و دانش آموزحداقل روزانه دوبار مسواک زده و یکبار از نخ دندان استفاده نمایند.
تغییر رنگ سطح دندان ،پس از وارنیش فلوراید تراپی طبیعی بوده و به مرور پس از مدتی به حالت اولیه خود باز می گردد.

مهدی زارع سخویدی کارشناس سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس مرکز بهداشت شهرستان بافق


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۹۱۲
برچسب ها:

You cannot copy content of this page