برگزاری کارگاه آموزشی گردشگری ویژه روستاییان بهابادی در بافق

دسته: محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری
بدون دیدگاه
شنبه - 20 آبان 1396
برگزاری کارگاه آموزشی گردشگری ویژه روستاییان بهابادی در بافق

مدیر اجرایی استانی پروژه بین المللی منارید گفت:در راستای کمک و حمایت از صنعت گردشگری شهرستان بهاباد، متنوع سازی معیشت خانوارهای روستایی و حفظ فرهنگ روستا و هویت بخشی به زندگی روستایی کارگاه آموزشی و بازدید از خانه های بوم گردی و کمپ گردشگری شهرستان بافق برای اهالی روستاهای بهاباد برگزار شد .

IMG_20171111_172621

مدیر اجرایی استانی پروژه بین المللی منارید گفت:در راستای کمک و حمایت از صنعت گردشگری شهرستان بهاباد، متنوع سازی معیشت خانوارهای روستایی و حفظ فرهنگ روستا و هویت بخشی به زندگی روستایی کارگاه آموزشی و بازدید از خانه های بوم گردی و کمپ گردشگری شهرستان بافق برای اهالی روستاهای بهاباد برگزار شد .

IMG_20171111_172623

رضا باقری در حاشیه بازدید از روستاهای هدف گردشگری و کمپ شن و شادن با بیان اینکه در این برنامه روش راه اندازی خانه های بوم گردی و راه های کسب درآمد و اثرات آن بر توسعه روستا آموزش داده شد اظهار داشت:یکی از بحث هایی که در پروژه بین المللی منارید بر روی آن تاکید و دنبال می شود استفاد از فرصت های موجود در هر روستا است.

IMG_20171111_172617

وی افزود: یکی از این فرصت ها توسعه گردشگری که یک صنعت پاک و مناسب برای مناطق خشک و نیمه خشک کشور ایران است می باشد.

IMG_20171111_172619

باقری با اشاره به اینکه صنعت گردشگری در ارتقا و درآمد روستاییان موثر است تصریح کرد:گردشگری در مناطق روستایی می تواند یک از معیشت هایی باشد که بصورت پایدار و با دانش بومی، لباس محلی، امکانات محدود و بدون هیچ گونه ارز بری و متکی به منابع بیرونی امرار معاش و درآمد کنند.

IMG_20171111_172610

مدیر اجرایی استانی پروژه بین المللی منارید خاطر نشان کرد: در برابر تغییرات اقلیم و کاهش منابع آب یکی از راههایی که می تواند مردم را بدون متکی به منابع آب و خاک به سمت فرصت انسانی و اجتماعی هر روستا برود اجرای پروژه منارید است .

وی با اشاره به اینکه در برابر بحث تغییر اقلیم باید سازگارهایی برای مردم آموزش و برنامه ریزی شود عنوان کرد: این سازگارها می تواند نقش موثری را در حفظ و پایداری روستاها ایفا کند و این پایداری خود نقطه قوتی است تا از مهاجرت روستاییان جلوگیری شود.

باقری ادامه داد:ماندگاری روستاییان در روستاها و کسب درآمد ارزی برای امرار معاش از دیگر مزیت های این طرح است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان یزد با اشاره به اینکه برای ۲۵ نفر از اعضای گروه توسعه محلی پایلوت های پروژه منارید نماینده روستاها، دهیاران و مردم محلی کلاس های آموزشی در زمینه بوم گردی بصورت تئوری در بهاباد برگزار شده است بیان کرد: این اعضا از نمونه عینی و عملی در بافق و روستاها و بخشی از مناطق بیابانی بازدید کردند.

وی با بیان اینکه بافق یکی از مناطق خشک و نیمه خشک در کشور و استان است یادآور شد: با وجود روستاها و مناطق ییلاقی فرصت خوبی برای کسب درآمد روستاییان حاشیه کویر به وجود آمده است.

باقری افزود: در صورتی که انسجام سازمانی و محلی در شهرستان مداوم و استمرار باشد می تواند این فرصت را به مزیت منطقه ای ملی و در سطح بین المللی مطرح کند که خود منبع درآمد برای حاشیه ی کویر و الگویی برای امرار معاش کویر نشین باشد.

مدیر اجرایی استانی پروژه بین المللی منارید بافق را الگوی مناسبی از گردشگری در کویر عنوان و افزود:با وجود معادن بزرگ و قدیمی، رمل ها، روستاها و ارتفاعات حیات وحش فرصت طبیعی بسیار مناسبی ایجاد شده است.

وی گفت:تامین زیرساخت اولیه، آموزش همگانی و کنار زدن نگاه بخشی و فردی از صنعت گردشگری باعث می شود تا این صنعت به عنوان یک صنعت پاک ، سبز و کم آبخواه منشا درآمدی برای همه ی کویرنشینان منطقه باشد.

باقری در پاسخ به اینکه چرا اداره کل منابع طبیعی وارد این مقوله شده است اظهار داشت: بخشی از خود منابع طبیعی ایجاب می کند به مسائل اجتماعی و اقتصادی بهره برداران و کسانی که با مواهب طبیعی دارند بویژه روستاییان که خط مقدم منابع طبیعی هستند توجه خاص شود.

این مقام مسئول تصریح کرد:اهمیت به معیشت روستاییان باعث می شود تا در راستای حفظ منابع بکوشند و هر چه ارتباط مردم با منابع طبیعی بصورت اقتصادی و نگاه پایدار عمیق تر باشد توسعه منابع طبیعی تضمین شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان یزد بیان کرد:سازمان جنگل ها و مراتع کشور با استفاده از الگوی جهانی، بین المللی و ملی بهره برداران از بخش طبیعی نگاه دیگری را در طبیعت ایجاد می کند.

باقری همچنین در پاسخ به اینکه بوم گردی های بافق به چه مقوله ای باید توجه بیشتری داشته باشند گفت: بوم گردی در روستا قطرم و شادکام ایده از فرد است و متناسب با برنامه بوم گردی در شکل و ساختار روستا شکل نگرفته است نیاز به آموزش دهیاران،اعضا و مردم محلی توسط دولت و سمن های مردم نهاد برای توسعه این صنعت ضروری است.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۳۲
برچسب ها:

You cannot copy content of this page