هنر سایه ها در اعتراضات اخیر در کشور

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
یکشنبه - 10 دی 1396

 

۱ در دنیای هنر شاخه‌ای وجود دارد به عنوان: «هنر سایه‌ها»، که برپایه‌ی خلق تصاویر هنری از سایه‌ی اشیاء گوناگون شکل گرفته است. (تصویر پایین نمونه‌ای از این آثار هنری است.

۶caeb3d7-323a-4403-ad68-74ec2cd0ddcc

برای دیدن نمونه‌های بیشتر Shadow Art را جستجو کنید.)

در این شاخه‌ی هنری، دو رکن اساسی وجود دارد:

اول: چیدمان و ترکیب اشیا

و دوم:نورپردازی.

جنس و ماهیت اشیاء حاضر در این ترکیب هنری هیچ‌کدام موضوعیتی ندارند و اساسا تصویر نهایی هیچ ارتباطی به آن اشیاء ندارد. تنها مولفه‌ی مهم سایه‌ای است که از اشیاء بر جا می‌ماند و آن هم متاثر از زاویه و شدت نوری است که بر این ترکیب می‌تابد.

 

۲ در ماجرای اعتراضات چند روز اخیر که شهرهای کوچک و بزرگ را درگیر خود کرده، نقش BBC، آمدنیوز و هم‌پالگی‌های رسانه‌ای‌اش دقیقا سایه‌بازی است.

برای آنها مهم نیست که کدام مردم و با چه هدفی و در اعتراض به چه‌چیزی به خیابان آمده‌اند. مهم آن است که مصالح کافی در اختیار باشد تا بتوان از ترکیب آن‌ها شکل مورد نظر را به دست‌آورد (چیدمان) و با پرداخت دل‌بخواه -شامل: شعارتراشی و صداگذاری و هشتگ‌پراکنی و زیرنویس‌سازی- تصویر مطلوب حاصل شود (نورپردازی).

در این میان و برای رسیدن به سایه‌ی مطلوب اگر لازم بود تجمعی مصنوعی شکل بگیرد یا تصاویری جعلی منتشر شود، بدون شک مجاز است و ایرادی نخواهد داشت. از کاه کوه ساختن و یک‌کلاغ را چهل‌کلاغ کردن کار آمدنیوزهاست و البته غیر از این هم انتظاری نیست.

 

۳ حرف اصلی اینجاست:

چگونه باید این سایه‌بازی‌ها را بر هم زد و نقش رسانه‌های انقلابی در این میانه چیست؟ جواب ساده است: روشن کردن صحنه از ابعاد مختلف و ارائه‌ی تصویر واقعی از آن‌چه در جریان است.

وقتی تنها نوری که بر صحنه می‌تابد از چراغ ظلمانی آمدنیوزها باشد، او هر تصویری که بخواهد و با هر ضریبی که بخواهد می‌سازد و به خورد خلق الله می‌دهد. اما اگر صحنه روشن شد، جایی برای سایه‌بازی نخواهد ماند. این حرفِ من شاید از شدت سادگی مسخره به نظر بیاید؛ بله، و به همین مسخرگی مورد غفلت رسانه‌های انقلابی و در راس آن‌ها رسانه‌ی ملی است.

 


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۳۳
برچسب ها:

You cannot copy content of this page