مطلب حقوقی هفته

دسته: عمومی
یک دیدگاه
شنبه - 30 دی 1396
مطلب حقوقی هفته

مسئوليت مدني ناشي از انجام فعل مسئوليت در اين مورد ناشي از انجام فعلي است كه ضابطين مطابق با وظايف خود به اجراي آن مبادرت مي كنند.

مسئولیت مدنی ناشی از انجام فعل مسئولیت در این مورد ناشی از انجام فعلی است که ضابطین مطابق با وظایف خود به اجرای آن مبادرت می کنند.

این مسئولیت به شرح ذیر قابل تقسیم است: ۱ – اگر فعل مذکور به طور مستقیم موجب حادثه زیانبار شود و علاوه براین توأم با تقصیر باشد، ضابطین به عنوان مباشر مقصر، در مقابل زیاندیده اعم از شخص تحت تعقیب یا سایر اشخاص مسئول هستند.  

۲- اگردر انجام فعل مذکور که مستقیماً موجب حادثه زیانبار شده , مقصر نباشند هر چند اصولاً فاعل بر اساس قاعده اتلاف باید شخصاً مسئول شناخته شود اما بر اساس حکم خاص مقرر در ماده ۱۱ قانون مسئولیت مدنی، شخصاً مسئول نمی باشند؛ بلکه مسئولیت بر عهده دولت خواهد بود.

  ۳- اگر فعل ارتکابی از طرف ضابطین با واسطه موجب خسارت شود , وقتی مسئول هستند که فعل مذکور غیر مجاز یا به تعبیر دیگر توأم با تقصیر باشد.

 ۴- در مواردی که ضابطین فعل مجازی انجام داده اند که با واسطه موجب خسارت شده است؛ مانند, تعقیب و گریز متهم فراری به دلیل اینکه در چنین مواردی مبنای مسئولیت مدنی قاعده تسبیب است و شرط لازم در تسبیب تقصیر است به علت عدم تقصیر، عهده دار مسئولیت نمی باشند. 

مهناز عباسی کارشناسی ارشد حقوق جزا


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۱۹
برچسب ها:
دیدگاه ها
حسنی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 30 دی 1396 - 11:09 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

ممنون بابت مطالب .
ولی اگر یکم روانتر توضیح میدادید بهتر بود.چون غیر از حقوقی ها فکر نکنم کسی متوجه بشه

You cannot copy content of this page