کوچک‌ترین روستای جهان با یک نفر ساکن در بافق + تصاویر

دسته: خواندنی ها , دیدنی ها , روستا , کشاورزی،دامداری و شیلات , محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری , میراث فرهنگی
۷ دیدگاه
سه‌شنبه - 3 بهمن 1396
"نِی‌یوئیه" یا "نیو" کوچک‌ترین روستای جهان در بافق

“نِی‌یوئیه” یا “نیو” یکی از روستاهای بسیار خوش آب و هوای شهرستان بافق است که تنها یک نفر در این روستا زندگی می‌کند.

 اگر از مسیر بافق به استان کرمان در جاده سیریز و رزند سفر کنید با پیمودن ۳۵ کیلومتر یک آبادی زیبا در دامنه کوهی بلند توجه شما را به خود جلب می‌کند.

روستایی که به خاطر داشتن آب فراوان در گذشته و روئیدن نی فراوان به “نِی‌یوئیه” یا “نیو” معروف است و همچنان مردم این روستای بسیار خوش آب و هوا را به این نام می‌شناسند.

نکته جالب در ارتباط با این روستا این است که بر اساس گفته تنها ساکن روستا، از گذشته تا به الان در این روستا زندگی جریان داشته و الان هم آقای حسین حاجی پور پیرمرد ۹۵ ساله بافقی که تنها ساکن این روستا است، از نسل همان خانواده‌های قدیمی روستا است.

این روستا که آخرین روستای بافق به سمت کرمان است، دارای آبی شیرین و درختانی از قبیل، خرما، انار، پسته، انگور و زردآلو است و به نوعی در زمینه میوه‌ها از تنوع بسیار خوبی برخوردار است.

علاوه بر محیط آرام و بکر این آبادی، آثار باقی مانده از یک برج دیده‌بانی که با کمی ترمیم و ثبت شدن می‌تواند به عنوان یک جاذبه میراث فرهنگی مورد توجه گردشگران قرار گیرد هم در این روستا وجود دارد.

این جاذبه تاریخی که زیبایی خاصی هم دارد، الان می‌تواند به عنوان یک عامل برای درآمدزایی هرچه بیشتر تنها عضو این روستا و همچنین تقویت گردشگری شهرستان بافق مطرح شود.

از ویژگی‌های بسیار بارز این روستا بکر بودن آن است به گونه‌ای که هنوز بسیاری از حالت‌های قدیمی روستا در آن حفظ شده و تغییرات انسانی در حداقل‌ترین حالت خود وجود دارد.

به نظر می رسد دلیل بکر بودن این روستا تا به این حد، عدم شناخت مردم نسبت به ان است و اینکه حتی مردم شهرستان بافق هم عمدتا از وجود چنین محلی در شهرستان خود اطلاعی ندارند.

در بازدیدی که در اولین روز بهمن از این روستا داشتیم تنها پیرمرد ساکن این روستا با رویی باز از ما پذیرایی کرد و از مشکلاتش گفت و در خانه کوچک خود از ما پذیرایی کرد.

حسین حاجی‌پور تنها ساکن روستا مشکل اصلی این روستا را نداشتن برق دانست و گفت: الان به دلیل عدم وجود برق در این روستا، نمی‌توانم لامپی روشن کنم و یخچال ندارم.

وی با اشاره به اینکه در گذشته وی یک یخچال نفتی داشته، گفت: چند سال قبل و از فوت همسرم این یخچال آتش گرفت و الان در خانه من یخچال نیست.

ساکن کوچک‌ترین روستای دنیا دیگر مشکلش را نداشتن راه مناسب دانست و خاطرنشان کرد: به دلیلی نبودن راه مناسب هم افراد نمی‌توانند به راحتی به این روستا بیایند.

تنها ساکن این آبادی از سرقت‌های اخیر توسط برخی معتادان از منزلش نیز گلایه داشت و گفت که چندی پیش گوسفندان و مقداری وجه نقد که از فروش گوسفندان به دست آورده بود توسط سارقان به سرقت رفته که نتوانسته جلوی آن را بگیرد.

با توجه به مشکلاتی که این روستا با آن روبرو بوده‌ و نبود امکانات حداقلی زندگی در عصر حاضر، به نظر می‌رسد تهدید خالی از سکنه شدن کوچکترین روستای دنیا بر سر “نِی‌یوئیه” سایه انداخته است.

این تهدید زمانی بسیار جدی به نظر می‌رسد که بدانیم دقیقا در سه کیلومتری این روستا، روستای دیگری وجود داشته که اهالی آن به دلیل خشکسالی و مشکلات و نبود امکانات، آن را تخلیه کرده‌اند و الان روستا خالی از سکنه است.

بی‌شک حمایت دولتمردان از تولید کنندگان محصولات دامی و کشاورزی با در نظرگرفتن تسهیلات و مشوقهای مورد نیاز نه تنها در ماندگاری روستا موثر است بلکه می‌تواند جبران کمی از زحمات افرادی که رنج تنها زندگی کردن را به خاطر عشقی که به روستا و طبیعت دارند را جبران نماید.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۲۹
برچسب ها:
دیدگاه ها
ساموئل این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 3 بهمن 1396 - 6:41 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

کوچکترین روستای دنیا؟؟؟!!!! بازم از خودتون آمار درآوردید؟ توریستها دیگه بیکار نیستند هرجایی هم بیان! نی یو هم شد جاذبه توریستی؟

دوست این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 3 بهمن 1396 - 7:45 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام دوست عزیز. ببخشید اگه اشتباه میکنم ولی فکر میکنم اسم این روستا نهو می باشد و یه طایفه به نام نهویی وجود داره که اجدادشون مال این روستا بودن و در جاده بافق به نوق واقع شده و ارتباطی باسیریز نداره –

ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 3 بهمن 1396 - 8:08 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

این روستادرجاده بافق نوق)(بسمت نوق) است نه سیریزوزرند. لطفآاصلاح نمایید
بعداز۳۵کیلومترکه ازبافق بسمت کرمان طی شددوراهی هست که سمت راست بسمت نوق وهمین آبادی میرسدوسمت چپ دوراهی بسمت سیریزوزرندوکرمان می رود. تشکر

ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 3 بهمن 1396 - 3:58 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام
بسمت نوق ورفسنجان است لطفآاصلاح فرمایید
ازدوراهی سیریز. زرندبسمت نوق ورفسنجان هستش

معلم این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 3 بهمن 1396 - 9:09 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام
ظاهرا فراموش کرده اید آدرس منطقه نیو در جاده نوق بافق قرار دارد نه سی ریز ورزند.
توقع این بود به نوق اشاره می شد . ممنون

ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 4 بهمن 1396 - 7:06 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

لطفآآدرس رو درست کنید. ممنون
بسمت نوق است وربطی به سیریزندارد
اگه کسی خواست بازدیدبره دوچاراشتباه نشود

محمد این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 20 مرداد 1397 - 3:03 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

از لحاظ متن و تصویر بسیار خوب بود معرفی این مکان ها و روستاهای کوچک در منطقه می تواند به رونق وجذب افراد کمک کند با تشکر

You cannot copy content of this page