بافق گردی حال شما را خوب می کند

دسته: مقالات
یک دیدگاه
شنبه - 26 اسفند 1396
بافق گردی حال شما را خوب می کند

بافق، سرزمين ديدني ها و يادگار تاريخ است كه در جنوب شرق استان يزد جاي گرفته و با استان كرمان (ايالت كارمانيا) و همچنين به نوعي با خراسان بزرگ همسايگي دارد. در گذشته آن را "بافرگ" مي خواندند و اسامي تاريخي و پر رمز و راز شيطور، بساب، شادكام، قطرم، آريز و ... هنوز در منظومه جغرافيايي آن خودنمايي مي كند.

بافق، سرزمین دیدنی ها و یادگار تاریخ است که در جنوب شرق استان یزد جای گرفته و با استان کرمان (ایالت کارمانیا) و همچنین به نوعی با خراسان بزرگ همسایگی دارد. در گذشته آن را “بافرگ” می خواندند و اسامی تاریخی و پر رمز و راز شیطور، بساب، شادکام، قطرم، آریز و … هنوز در منظومه جغرافیایی آن خودنمایی می کند.

از یزد که به سمت بافق روانه می شوی بعد از گذر از عرض تپه ماهورها و پستی و بلندی هایی که از دربید در شمال یزد تا بهادران در جنوب مهریز ادامه دارد، دشت بافق نمایان می شود. دشتی که خاستگاه تمدن بوده و در تمامی دوران های تاریخی نشانه های از آن وجود دارد.

بافق را دارالشجاعه می نامند زیرا هر گاه فرمانروایان و پادشاهان ایرانی برای کشورگشایی و یا دفاع از کشور به سربازان و جنگجویان شجاع نیاز داشتند، یادشان به بافق می افتاد و پیک خود را روانه این شهر می نمودند.

به شهر که می رسید گنبد فیروزه ای امامزاده عبدالله که بسیار مورد احترام اهالی یزد و کرمان است، توجه هر رهگذری را به خود جلب می کند؛ گنبد گردی که معماری آن بی نظیر است و صحن و رواق امامزاده هم با انواع امکانات پذیرای زائرین و مسافران است.

بافت قدیم شهر که بیشتر به معماری کرمان شبیه است تا یزد از اصالت و تنوع قابل توجهی برخوردار است و میدان خان، هسته مرکزی آن است. جالبتر اینکه میدان خان و ابنیه تاریخی بافق عمدتا توسط محمدتقی خان احداث گردیده که در دوران های افشاریه، زندیه و اوایل قاجاریه حاکم یزد بوده و اغلب بناهای تاریخی جهان شهر یزد و از جمله باغ دولت آباد و میدان و بازار خان نیز توسط ایشان احداث گردیده است و فرزندش عبدالرضا خان هم در بافق حکومت می کرده است.

بافت جدید شهر و بوستان ها و پارک های آن نیز پذیرای مسافران و گردشگران بوده و البته پارک آبشار بافق که یکی از نورزگاه های برتر استان است، حکایت و جذابیت دیگری دارد.

روستاهای حاشیه شهر از جمله حاجی آباد، صدرآباد، رضائیه و فاضلیه با کوچه باغ های زیبا، نخلستان ها و خانه باغ های تاریخی، طراوت و زیبایی خاص خود را داشته و روستاهای و قلاع تاریخی باقرآباد و صادق آباد با نخلستان های با شکوه، از گذشته با شما حرف می زنند.

کمپ های کویر نوردی این دیار که از رمل ها و تپه ماهورهای شنی تشکیل گردیده در استان یزد و کشور نظیر ندارد و علاوه بر دارا بودن برنامه های سافاری و شترسواری و انواع امکانات کویرنوردی، مکان خوبی برای رصد ستارگان در شب بوده و واقعا در شب هنگام احساس می کنی که چقدر آسمان و اجرام آسمانی به زمین نزدیک شده اند که البته این خصوصیت کویر است و شفافیت و زلالی آسمان بافق بر شکوه و زیبایی آن افزوده است.

روستاهای گردشگری قطرم (ماسوله یزد) و شادکام که اخیرا حتی جهانگردان را نیز به خود جلب کرده اند از شگفتی های خیره کننده ای در دل کوه های شمالی و سر به فلک کشیده بافق برخوردارند و روستاهای کوشک، گزستان، هنسک، جوزی و روستاهای منطقه سبزدشت از جاذبه های اکوتوریستی استان یزد محسوب می شوند.

اگر به این داشته ها، ظرفیت های ژئوتوریسم از جمله پیت معدن چغارت، منطقه حفاظت شده کوه بافق با دارا بودن انواع گونه های گیاهی و جانوری، سنگاب های بیشه در، غارهای شگفت انگیز، نیزارهای کر و بناب و کویر دره انجیر را اضافه نمایید، متوجه خواهید شد که بافق مجموعه ای از پتانسیل های توریستی اعم از آثار و ابنیه تاریخی و اکو توریستی (گردشگری طبیعی) را در خود جای داده و به همین جهت سال به سال و روز به روز گردشگران داخلی و خارجی زیادی راهی این سرزمین در فلات مرکزی ایران می شوند و خودشان عنوان می دارند که سفر به بافق با این مردم با فرهنگ و مهمان نواز، حال آدم را خوب می کند.

این روزها آستان مقدس امامزاده عبدالله، هتل ها و بوم گردی ها، مجموعه باصفای آهن شهر، باغ تیتو با قنات جاری در آن، موزه ها، سوغات سراها و فروشگاه های صنایع دستی، کمپ های کویرنوردی به همراه مسئولین و متصدیان دستگاه های خدمت رسان شهرستان بیشتر از سال های گذشته آماده شده اند تا پذیرای مسافران و گردشگران نوروزی باشند و خدمات متنوعی را به هموطنان عزیزمان و هم نوعانی که از کشورهای دیگر راهی بافق و روستاهای آن می شوند ارائه دهند و یک سفر دلچسب و خاطره انگیز را برای شما رقم بزنند.

محمد زاده رحمانی/ فرماندار شهرستان بافق


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۸۵
برچسب ها:
دیدگاه ها
ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 27 اسفند 1396 - 10:05 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

به به، به به چقدر این متن درباره بافق کامل و زیبا بود گرچه مختصر بود ولی مفید بود
انشالله فرماندار محترم با سکونت در این شهر زیبا روز به روز بیشتر و بیشتر بتوانند مشکلات و نواقص شهر که مردم با آنها دست و پنجه نرم میکنند را برطرف کنند.

You cannot copy content of this page