خورشید نیمه شعبان

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی , مقالات
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 11 اردیبهشت 1397

تقرب به امام زمان ( عج ) با احیا ء در نیمه شعبان

به کوشش : اکبر خالقدادی

سلام بر مهدی(عج)، خورشید جان ها و امید انسان ها. مهدی موعود (عج) یادگار پیامبران، خلاصه ابراهیم، عصاره محمد، احیا و زنده کننده سنت هاست. نیمه شعبان، مطلع خورشید فروزان یگانه منجی عالم بشریت (ع) در ظلمت تاریخ است .

وقتی نیمه شعبان می رسد، گلواژه های «انتظار»، «ظهور»، «فرج»، «حکومت جهانی»، «قسط و عدل»، «دیدار» و «مهدی» می شکفد. شب نیمه شعبان،فقط جشن و شادی نیست بلکه شب دعا، احیاء،  مناجات، شب انس و نزدیکی جستن به امام زمان (عج) نیز است .

نیمه شعبان، شبی است که در آن کسی تولد یافته که مانند او (علیه السلام) برای پاک ساختن زمین و فرج عمومی برای مؤمنین امم، و برافراشتن پرچمهای عدل خدا برای اهل زمین، و جمع کامل بین سیاست دین و دنیا تولد نیافته است .

از امام جعفر صادق علیه السلام روایت است : آن شب بعد از لیله القدر افضل شب‌ها است. در آن شب خداوند به بندگان، فضل خود را عطا مى‌فرماید و ایشان را به مَنّ و کَرَم خویش مى‌آمرزد.

آنچه که مهم است اینکه تلاش کنیم فضای جشن نیمه‌شعبان را آمیخته کنیم با این فضایی که این روایات به ما می‌دهند یعنی جامعه به این سمت باشدکه از این جشن‌ها استفاده شود برای سوق دادن مردم و بالاخص جوانان به فضای عبادت و شب زنده داری. چون ممکن است برخی غفلت‌ها دراین جشن‌ها  و شبهاصورت بگیرد ازجمله: تفریحات ناسالم مثل ترقه بازیها که توسط برخی از نو جوان هاوبعضأ جوان های  ناآگاه صورت میگیرد  ، عدم رعایت نظافت کوچه و محله ویا خیابانهای شهر و یا به گونه‌ای شادی می‌کنند که گویا برای ولادت یک انسان عادی جشن گرفته‌اند مثل پخش موسیقی‌های آن چنانی و شادمانی به نحو غیردینی؛ در صورتی که همان‌طور که از کلام ائمه طاهرین(ع) برمی‌آید این شب، شب توبه و احیاء است؛ سعی کنیم جشن‌های نیمه‌شعبان اسلامی باشد و حرمتها حفظ شود.درست است که درشب نیمه‌شعبان شادمانی‌های مرسوم هم مثل چراغانی کردن و آذین بستن فضای شهر، پخش شیرینی و شربت، اجر معنوی دارد، اما نکته این است که مناجات و به درگاه خدا رفتن و با او راز و نیاز کردن همیشه و در همه جا و در هر زمان و مکانی مورد عنایت است در عین حال شب احیاءودعا بجهت ظهور مولایمان  هم هست شب انس و تقرب به امام زمان (عج) است؛ بهترین روش برای نزدیک شدن به امام زمان هم انجام دستورات خود آن حضرت است؛ که میفرمایند “اگر شیعیان ما بر عهدی که خداوند از آنها گرفته است ثابت قدم می‌شدند توفیق زیارت ما از آنان سلب نمی‌شد “یعنی ما اگر به طرف توبه کردن و انجام اعمال عبادی، انجام واجبات و ترک محرمات بازگردیم، حضرت می‌پسندد و رضایت دارد و از این طریق می‌توانیم به آن بزرگوار نزدیک شویم: اَللّـهُمَّ اکْشِفْ هذِهِ الْغُمَّهَ عَنْ هذِهِ الاُْمَّهِ بِحُضُورِهِ ، وَ عَجِّلْ لَنا ظُهُورَهُ انهم یرونه بعیدا  و نریه قریبا برحمتک یا الرحمن الراحمین .
ای خدا غم و اندوه دوری آن بزرگوار را به ظهورش از قلوب این امت برطرف گردان و برای آرامش دل های ما به ظهورش تعجیل فرما اینان ظهورش را دور پندارند ولى ما که نزدیک مى بینیم .

به مهرت اى مهربانترین مهربانان .


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۴
برچسب ها:

You cannot copy content of this page