فرهنگ رمضان /قسمت اول

دسته: مقالات
بدون دیدگاه
دوشنبه - 7 خرداد 1397

ماه مبارک رمضان در بافق هم مانند بسیاری از شهرها و آبادی ها به لحاظ دینی و شرعی دارای هنجارهایی است که بر همگان شناخته شده است و نیاز به توضیح ندارد اما از منظر فرهنگ عامه به عنوان یک مجموعه فرهنگ غنی دارای عناصر بسیاریست که پاره ای از آنها تحت تاثیر تغییرات اجتماعی منسوخ شده و فقط یادی از آنها در حافظه و خاطره معمرین مانده و بخشی هم در حال نسخ و حذف است.

به هر حال برای حفظ آنچه بوده و هست تلاشی صورت گرفته که از نظر خوانندگان می گذرد.

رمضون الله الله
شیخ صدر الله عباس رمضون

رمضون اومد و مهمونش کند
گو و گوساله را قربونش کند

گو و گوساله که قربونش نشد
خروس یساله قربونش کند

کلوخ اندازو

تعدادی از مردم چند روز قبل از حلول ماه مبارک رمضان را روزه می گرفتند این روزه ها یا به نیت روزه قضا گرفته می شد یا بنابر احتیاط، اگر زودتر هلال رمضان رویت شد روزه ای قضا نشده باشد.
عادت بود قبل از ماه مبارک رمضان خانواده ها خود را برای روزه گرفتن آماده می کردند و کسانی که توانایی داشتند آذوقه یک ماه خود را خریداری می نمودند که عمدتا شامل آرد، حبوبات، خرما و نان خشک بود.

رسم بود در صورتی که ماه رمضان در تابستان بود جمعه آخر ماه شعبان یا آخرین روز این ماه را جوانترها در دسته های چند نفری یا به اتفاق اعضا خانواده به باغ و صحرا بروند و با پختن آش و تهیه غذاهای مناسب همچنین خوردن شیرینی و آجیل و هرچه هوس داشتند از ماه رمضان استقبال کنند این روز به کلوخ اندازو معروف بود.

در حال حاضر این رسم منسوخ شده است.

فرهنگ مردم بافق (شوچر)
پژوهش و نگارش: محمد علی طالعی بافقی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۱۳
برچسب ها:

You cannot copy content of this page