چرا زمینهای بافق گران است؟

دسته: اخبار ویژه
۳ دیدگاه
سه‌شنبه - 8 خرداد 1397
چرا زمینهای بافق گران است؟

زمین، ا‌جاره منزل و قیمت های سرسام آور در بافق یکی از موضوعات مهمی است که بسیاری از مردم بویژه قشر جوان و خانواده های نوپا را درگیر خود کرده است.

زمین، ا‌جاره منزل و قیمت های سرسام آور در بافق یکی از موضوعات مهمی است که بسیاری از مردم بویژه قشر جوان و خانواده های نوپا را درگیر خود کرده است.

کاهش عرضه زمین و افزایش متقاضیان نیز یکی دیگر از دلایلی است که می تواند آتش این قیمت ها را پرفروغ تر کند.

به منظور بررسی و پیگیری این مبحث خبرنگار ” بافق فردا” به سراغ ناصر نارگانی یکی از کارشناسان و مشاورین املاک و زمین رفت و با وی به گفتگو نشست.

در ابتدا نارگانی ضمن تشکر از عوامل اجرایی سایت تحلیلی خبری ” بافق فردا” پیرامون این مبحث گفت:همانگونه که مردم آگاهند حوزه و طرح کلی شهری که قابل اقدام جهت عملیات ساخت و ساز می باشد ۱۳ هزار هکتار و براساس آخرین آمار نفوس مسکن جمعیت شهرستان قریب به ۵۱ هزار نفر و جمعیت شهری بین ۴۷ الی ۴۸ هزار نفر می باشد.

وی با اشاره اینکه با توجه به بررسی های اجمالی از ۱۳ هزار هکتار حوزه شهری که شهرداری اجازه ساخت و ساز می دهد اگر کلی حساب کنیم قریب به ۶ و یا حتی ۷ هکتار آن متعلق به خیابان کشی، پیاده روها، مساجد، ادارات دولتی و ارگانهاست اظهار داشت:این آمار نشان از آن است که محل آنچنانی برای ساخت و ساز مسکونی باقی نمی ماند.( البته نسبت به جمعیت)

مسوول مشاور املاک آریا افزود:از قدیم بیاد داریم که پدرانمان می گفتند هر قطعه زمین بافق و یا هر متری نصفش وقف است حال چه عام و یا خاص که این یک معضل ساخت و ساز محسوب می شود.

نارگانی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر مقدار زیادی زمین در ید اداره و ارگان های دولتی قرار دارد عنوان کرد:چنانچه بررسی شود می بینیم می توان با حداکثر یک هکتار یا ۵ الی ۶ هزار متر بهترین ساختمان را جهت رفع امور ساخت و مابقی را به مسکن حتی همان پرسنل اداره در اختیارشان گذاشت.
مثلا شهرک امام علی قبل از واگذاری و بعد از آن و یا حتی هنوز هکتارها که می تواند برای جوانان و مردم بهترین مکان برای ساخت و ساز و زندگی باشد که در حال حاضر در ید اداره ای است.

وی به بحث و گزینه مسوولین مسوولیت پذیر در اوایل انقلاب اشاره کرد و گفت: واژه از کجا آورده ای بهترین موضوعی است که می توان در آن وارد شد و چگونه است که یک نماینده مجلس با رشادت و سرافرازی اموال خود را از شبکه سراسری اعلام ولی ما اگر بنگریم و دقت کنیم می بینیم افرادی بودند که چندین سال پیش یک قطعه زمین یا مغازه ای می خواستند نداشتند اما امروز بیا و ببین که ظرف کوتاهترین مدت به کجا که نرسیدند.

مشاور املاک آریا همچنین اضافه کرد: آگاهی برخی افراد نسبت به اینکه مقرر گردیده در آینده در کدام معابر طرحی قابل اجراست، همین مسئله در قیمت زمین تاثیرگذار بوده و اشخاص زمینهای کلان را قبل از اجرای طرح خریداری و بعد از آن به قیمت گزاف می فروشند.

نارگانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بافت قدیم تهران تصریح کرد: چنانچه به تاریخ آن بنگریم این پایتخت عریض و طویل تنها به ۱۱ بخش با جمعیتی بسیار اندک بوده و اگر مقایسه رشد، چه جمعیتی و چه حوزه داشته باشیم می بینیم در استان یزد و یا شهرستان بافق هیچ پیشرفتی نداشتیم اما اکثر قانون اقدامات کلی است.

وی همچنین به عامل دیگر معضلات ساخت و ساز و کلافه کردن جوانان اشاره کرد و یادآور شد:یک جوان با ۸۰ میلیون حداکثر وام مسکن چگونه می تواند پروانه ساخت، نقشه، نظام مهندسی و بیمه تامین اجتماعی و غیره را پرداخت نماید و چقدر برای خرید زمین و مصالح باقی می ماند.

مشاور املاک آریا افزود: به طور مثال نظام مهندسی برای یک ساختمان وجهی دریافت می کند آیا شما مطمئن هستید که از صفر تا صد نظارت می شود و یا با کوچکترین حرکت زمین پس از تخریب می گویند قسمت بود.

وی همچنین به بافت شهری بافق اشاره کرد و گفت: کاملا مشخص است شهر بگونه ای منطقه بندی شده که برخی مناطق رو به رشد و برخی رو به تنزل می باشد.
و باید باور کنیم هرگز یک جوان با این روند در بافتهای قدیمی دست به ساخت و ساز نمی زند و آینده را نگاه می کند که کدام منطقه رشد خواهد داشت و شاید اگر روزی قصد مهاجرت داشت خانه اش بفروش می رسد یا نه.

نارگانی با اشاره به اینکه اکثر امکانات به سمت شمال و شمال غرب شهر بافق یعنی از میدان امامزاده تا ولیعصر،شهرک هایی چون امام حسین، امام علی و از میدان بهارستان هر دو سمت انقلاب تا فلکه قارچ و چهارده معصوم، امام رضا و منابع طبیعی مشتریان زیادی دارد افزود: اکثر این مکانها شاید قابل گسترش نباشد اما امتداد شهرک امام حسین که شهرداری واگذار نمود تا جاده باقراباد هکتارها زمین که اکثرا لم یزرع و قابل کشت نمی باشد چنانچه در طرح جدید گنجانده و واگذار گردد می توان امید کاهش قیمت و رفع معضل را داشته باشیم.

مشاور املاک آریا همچنین ادامه داد:اینکه مسوولی درست در سایت خبری طرحهای تفصیلی و جامع را تشریح و معانی آن را برای مردم می گوید چه دردی درمان می شود ما همه کلمه بیماری را می دانیم کلمه آب زیب

است اما باید بدانیم چگونه پیشگیری و به چه نحوی استفاده کنیم.

مشاور املاک آریا خاطر نشان کرد:حال آن مسوولین اعلام کنند چه اقدامی برای طرح تفصیلی همانگونه که خود معنی می کنند کرده اند وگرنه تعریف که به نظر بنده یک نوع اطلاع رسانی نیست تنها بازی با کلمات و معلومات عمومی است و بقول معروف به عمل کار برآید به سخنرانی نیست.

نارگانی در پایان از مسوولین خصوصا نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خواست همانگونه که طبق اطلاع واصله شهر مهریز را نجات داده مشکل شهر بافق را نیز پیگیری و حل نماید.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۷۱
برچسب ها:
دیدگاه ها
ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 8 خرداد 1397 - 8:46 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

خدمتتون عرض کنم همین بنگاهها از جمله خود آقای نارگانی از عوامل افزایش قیمت زمین هستند

علی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 9 خرداد 1397 - 7:10 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

با تشکر از اقای نارگانی
وقتی نگاه می کنیم می بینیم بلوار انقلاب یا کمربندی سابق که در زمان نیکار مدیر عامل وقت بعد از گذشت قریب ۲۰ سال هنوز سر وسامان نگرفته و شهرک سازی در مناطقی مثل شهر آباد و کبیرا و اطراف ان که در نزدیکی این بلوار وجود دارد هرچند خانه سازی در ان انجام شده ولی از مبلمان شهری و امکانات خوبی برخوردار نیست با اجرای مبلمان شهر ی در این مناطق این قسمت را نیز به سمتی ببرد که مزارع اطراف نیز در قالب محدوده شهری قرار بگیرد و در اختیار جوانان وافراد جویای زمین جهت ساخت منازل مسکونی قرار گیرد. با تشکر

محمد این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 12 خرداد 1397 - 11:55 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

متاسفانه با عملکرد اشتباه مسئولین شهر .بافق از یک بی عدالتی برخوردار شده و تمام امکانات به سمت شمال شهر انتقال داده شده

You cannot copy content of this page