هیچ نقطه‌ یزد از زلزله در امان نیست/ 88 زلزله خیزترین سال استان یزد

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
یکشنبه - 16 مهر 1391

یزد – خبرگزاری مهر: مدیرکل مدیریت بحران استان یزد با اشاره به اینکه یزد بر روی گسل زلزله قرار دارد، گفت: هیچ نقطه یزد از زلزله در امان نیست و طبس در معرض خطر بسیار زیاد و بافق، بهاباد، خاتم، صدوق و ابرکوه دارای خطر زیاد در برابر زلزله هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا برزگری بعد از ظهر شنبه در نشستی خبری به مناسبت هفته مقابله با بلایای طبیعی اظهار داشت: نقشه زلزله های یزد بیانگر آن است که یزد بر روی خط زلزله قرار دارد و از سال 77 تاکنون سالانه حدود هزار تا هزار و 500 زلزله بالای یک ریشتر در این استان ثبت شده است.

وی یادآور شد: در سال گذشته نیز هزار و 315 مورد زلزله بالای یک ریشتر در استان یزد به ثبت رسیده است.

برزگری، سال 88 را زلزله خیزترین سال استان یزد اعلام کرد و افزود: از سال 77 تاکنون، بیشترین زلزله ها در سال 88 به ثبت رسیده است.

بروز 13 زلزله بالای پنج ریشتر در 100 سال گذشته در یزد

وی ادامه داد: طی 100 سال گذشته، 13 زلزله بالای پنج ریشتر در استان یزد به وقوع پیوسته که برخی از ‌آنها شهرهای استان یزد را با خاک یکسان کرده است.

برزگری عنوان کرد: بزرگترین زلزله استان یزد مربوط به 25 شهریور سال 1357 طبس است و زلزله آبانماه سال 1312 بهاباد است که در این زلزله ها تقریبا طبس و بهاباد با خاک یکسان شدند.

وی، آخرین زلزله های بالای پنج ریشتر را نیز مربوط به تیرماه ماه 86 و مهرماه 83 عنوان کرد و افزود: هر دوی این زلزله ها با 5.2 و 5.1 ریشتر در شهرستان بهاباد رخ داده است.

بافت تاریخی با وسعت 700 هکتار، خطر بالقوه در صورت وقوع زلزله

برزگری عنوان کرد: از مشکلات جدی استان یزد در برابر زلزله، وجود ساختمانهای خشتی و گلی با وسعت 700 هکتار در استان یزد است و علاوه بر این برخی شهرهای استانهای همجوار نیز خطری بالقوه برای استان به شمار می روند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، شهر بم خطری بالقوه برای استان یزد محسوب می شود که حتی زلزله های متوسط تا 5.5 ریشتر در آن، قادر است آسیب جدی به استان یزد وارد کند.

برزگری با بیان اینکه بافت تاریخی و فرسوده یزد، در صورت بروز زلزله، شاهد فاجعه ای بزرگ خواهد بود، گفت: مردم باید به صورت خودجوش اقدام به مقاوم سازی ساختمانها کنند و با نهادهایی نظیر شهرداری و … همکاری کنند.

افتتاح 155 پروژه در هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی

وی در این نشست همچنین به تشریح برنامه های هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی عنوان کرد: در این هفته 155 پروژه با 76 میلیارد ریال اعتبار از محل حوادث استان یزد افتتاح و بهره برداری می شود.

برزگری همچنین از برگزاری مانورهای مختلف در زمینه زلزله، خطوط ریلی، سقوط هواپیما، آتش سوزی جنگل و مرتع، آب و برق و … در مناطق استان یزد در طول این هفته خبر داد.

وی تاکید کرد: همه این برنامه ها با هدف ارتقای آموزش عمومی و افزایش آمادگی ها انجام می شود.

از 15 تا 21 مهرماه به عنوان هفته مقابله با بلایای طبیعی نامگذاری شده است.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹۵
برچسب ها:

You cannot copy content of this page