آب را ول نکنیم !

دسته: مقالات
بدون دیدگاه
شنبه - 6 مرداد 1397

بحران خشکسالی از آنچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیکتر است.
آیا می دانید صندوق جهانی طبیعت بحران کم‌آبی را دومین بحران بزرگ دنیا طی ۱۰ سال آینده اعلام کرده است؟ این بحران در کشورهای آسیایی و اروپایی بیش از دیگر کشورهای دنیا دیده می‌شود. آیا می‌دانید ایران یکی از کشورهایی است که در آینده با بحران کم‌آبی مواجه خواهد شد؟ چقدر این موضوع را جدی می‌گیرید؟ چقدر صرفه‌جویی در مصرف آب را در برنامه روزانه زندگی‌تان قرار داده‌اید؟ هر کدام از ما میتوانیم قدمی مثبت برای مقابله با بحران کم آبی برداریم .
بد نیست بدانید که ایران در کمربند خشک کره زمین قرار دارد. از طرفی هم ذخایر آبی کشورمان روز به روز کاهش می‌یابد. متوسط بارش باران ایران نیز از میانگین جهانی بسیار فاصله دارد. میزان و نوع استفاده آب در کنار تصرف‌های انسانی در محیط زیست همگی دست به دست هم داده‌اند تا کشور ما قدم به قدم به بحران خشکسالی نزدیکتر شود. از سوی دیگر ناسا نیز در گزارش‌های متعددی هشدار داده که زمین به سمت کمبود آب پیش رفته است و دریاچه‌های بزرگ جهان در حال ناپدید شدن هستند.
شاید باید کمی به ایران بدون آب فکر کنیم. بد نیست به حال و روز دریاچه‌های رو به نابودی مانند دریاچه ارومیه بیشتر توجه کنیم. اصلا لازم نیست کارهای عجیب غریب بکنیم یا زحمت خاصی را متحمل شویم. کافی است کمی فقط صرفه‌جویی در مصرف آب را جدی بگیریم حتی در حد یک لیوان در روز!
صرفه‌جویی در مصرف آب هنگام استفاده‌های شخصی
در زمان مسواک زدن یا وضو گرفتن، شیر آب تصفیه شده را باز نگذاریم. با پر کردن یک لیوان و استفاده از آن می‌توان از هدر رفتن آب جلوگیری کرد..
هنگام استفاده از دستشویی ،شیر آب را به طور مداوم باز نگذاریم.
وقتی مشغول ماساژ دادن سر با شامپو هستیم شیر آب را باز نگذاریم. زمان استحمامتان را کوتاه کنیم.
یک دوش گرفتن ساده را طول ندهیم! اگر زمان دوش گرفتنمان را به کمتر از ۵ دقیقه برسانیم، ماهیانه حدود ۴۰۰۰ لیتر آب صرفه‌جویی خواهیم کرد.
بجای اینکه در حمام چند دقیقه آب را باز کنیم تا گرم شود زیر آن سطلی بگذاریم و از آن آب برای آبیاری گیاهان یا شستشو استفاده کنیم..
اگر دوش حمام بتواند در زمانی کمتر از ۲۰ ثانیه یک ظرف چهار لیتری را پر از آب کند باید حتماً آن را با یک سر دوش کاهنده ی مصرف ، عوض کرد.
اشخاصی که در تابستان قبل و بعداز شنا در استخرها باید دوش بگیرند نبایستی دوش آب را تا انتها باز کنند چون حجم زیادی از آب آشامیدنی وارد فاضلاب و غیرقابل استفاده می گردد.
برای شستن ماشین از یک سطل ، اسفنج و همان شلنگی که در سطرهای بالا به آن اشاره شد استفاده کنید. ۸تا۱۸گالن(۳۰تا۶۹لیتر) آب در هردقیقه هدر نخواهد رفت
چون ماشین‌های لباسشویی آب زیادی مصرف می‌کنند باید در نحوه شستشو و دفعات استفاده از ماشین لباسشویی دقت کرد. لازم نیست که از میزان شست و شوی لباس‌ها کم کنیم، بلکه فقط صبر کنیم تا لباسهای کثیف به اندازه ظرفیت کامل ماشین برسد.  
از همان دوران کودکی صرفه‌جویی در مصرف آب را به کودکانمان بیاموزیم.
سعی کنیم از خریدن اسباب بازی‌هایی که باعث مصرف آب می‌شوند خودداری شود.
صرفه جویی در مصرف آب در آشپزخانه
هنگام شستن ظروف، نباید شیر آب را باز کرد و فقط در زمان آب کشی آن را باز کنیم.
به جای شستشو با دست، تا جای ممکن از ماشین ظرفشویی استفاده نماییم.
ماشین ظرفشویی و لباسشویی را زمانی که پر است، روشن کنیم.
برای شستن سبزیجات ابتدا آنها را در ظرفی بخیسانیم و سپس آب بکشیم.
از جریان آب برای آب شدن یخ گوشت یا دیگر مواد غذایی منجمد استفاده نکنیم؛ به جای استفاده از آب، مواد خوراکی منجمد، را در هوای آزاد بگذاریم تا یخ آن به آرامی باز شود.

صرفه جویی در مصرف آب در فضاهای بیرونی
اگر چمن و باغچه دارید، بایستی آن ها را فقط در مواقع نیاز آبیاری کرد..
از آبیاری در گرم ترین ساعت های روز اجتناب کنیم ، زیرا مقدار زیادی از آب از طریق بخار شدن یا باد از دست می رود. بهترین زمان آبیاری بین ۱۱ شب تا ۶ صبح است. با این کار از به هدر رفتن ۲۵گالن آب (۹۵لیتر) در ساعت های گرما جلوگیری کرده ایم.
از سیستم آبیاری قطره ای همانند باران برای آبیاری گیاهان و گلها استفاده کنیم، یادمان باشد در هنگام باران این سیستم را باید بست. با این کار ۱۵ گالن اب(۵۶لیتر) در هر ساعت کمتر استفاده می شود.
اگر از سیستم های اتوماتیک برای آبیاری استفاده می شود، در مواقعی مثل روزهای بارانی و زمان های غیر نیاز، آن ها را باید خاموش کرد.
نشتی های سیستم آبیاری را رفع کنیم.
از شستن خیابان یا کف حیاط اجتناب نماییم
برای آب دادن به درختان، درختچه‌ها، بوته‌ها و گل‌ها، از آبیاری قطره‌ای استفاده کنیم.
برای نظافت حیاط یا هر محیط باز دیگر لازم نیست از فشار آب استفاده کنیم. حتما باید یک جاروب تهیه کرد تا به راحتی و با کمترین آب، حیاط و دیگر فضاها را نظافت کنیم.
اگر می‌خواهیم گیاه جدیدی بکاریم بهتر است از گیاهانی استفاده کرد که مقاوم در برابر خشکسالی هستند.میزان ذخیره سازی آب در این فعالیت؛ ۳۰تا ۶۰ گالن(۱۱۴تا ۲۲۸لیتر) است.

گردآوری کننده : بی بی الهه حسینی نسب
کارشناس مسئول آموزش سلامت


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۵۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page