بر ملا شدن دروغ بوقهای تبلیغاتی برخی نمایندگان زیاده خواه استان یزد

دسته: اخبار ویژه , سیاسی
۲ دیدگاه
سه‌شنبه - 13 شهریور 1397

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، این روزها مباحث مختلفی در ارتباط با اصلاح تقسیمات حوزه‌های انتخابیه یزد در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود و افراد مختلفی اقدام به بیان نظر در این رابطه می‌کنند.

یکی از مهمترین مباحثی که در این زمینه از سوی همه افراد مطرح می‌شود این است که این تقسیمات در استان یزد به هیچ عنوان با عدالت سازگار نیست و نمی‌تواند زمینه توسعه همه جانبه استان را فراهم کند.

در حال حاضر شهرستان یزد با حدود ۶۵۶ هزار نفر و شهرستان اشکذر با جمعیت حدود ۳۲ هزار نفر در مجموع یک نماینده را در مجلس شورای اسلامی دارند و در طرف مقابل شهرستان اردکان با حدود ۹۹ هزار نفر جمعیت به تنهایی یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.

دیگر حوزه انتخابیه یزد حوزه انتخابیه تفت است که شامل شهرستان‌های تفت و میبد با جمعیت به ترتیب ۴۳ و ۹۷ هزار نفر است و نکته بسیار جالبی که به عقیده کارشناسان این حوزه را با مشکل مواجه کرده عدم ارتباط جغرافیایی این دو شهرستان است.

حوزه انتخابیه مهریز نماد بی‌عدالتی در تقسیمات استان یزد است

چهارمین حوزه انتخابیه استان یزد که همه آن را نمادی از بی‌عدالتی در تقسیمات حوزه‌های انتخابیه یزد می‌دانند حوزه انتخایه مهریز است که شامل پنج شهرستان مهریز و ابرکوه هر کدام با ۵۱ هزار نفر جمعیت، بافق با ۳۶ هزار نفر جمعیت و شهرستان بهاباد با ۱۷ هزار نفر است، این حوزه انتخابیه وسیع‌ترین حوزه انتخابیه کشور در مجلس شورای اسلامی و از طرفی دیگر محروم‌ترین حوزه انتخابیه استان یزد است.

البته جمعیت به تنهایی ملاک تقسیم‌بندی حوزه‌های انتخابیه نیستند و عواملی از جمله وسعت جغرافیایی هم مطرح است که با توجه به وسعت بسیار زیاد شهرستان اردکان، یکی از دلایل در راستای تک نماینده بودن این شهرستان را افرادی این موضوع می‌دانند که البته بسیاری از کارشناسان معتقد هستند وجود جمعیت بسیار بالا در حوزه‌های دیگر نیاز به اصلاح این حوزه انتخابیه را صد در صد کرده است.

در این زمینه مباحث مختلفی مطرح و نظرات متعددی از سوی کارشناسان، مسئولان و نمایندگان عنوان شده که هر یک شامل موارد متعددی بوده و هست، که تمام این نظرات در گذشته به افزوده شدن تعداد نمایندگان یزد منجر می‌شود، از این رو خبرنگار خبرگزاری تسینم در راستای بحث افزوده شدن تعداد نمایندگان یزد با اصغر سلیمی سخنگوی کمیسیون گفت‌و‌گو کرد.

سلیمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در یزد در ارتباط با مباحث مطرح شده پیرامون موضوع افزوده شدن تعداد نمایندگان استان یزد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طبق قانون اساسی هر ۱۰ سال ما می‌توانیم ۲۰ نماینده به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تقریبا ۲۰ سال است که هیچ نماینده‌ای به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه نشده خاطرنشان کرد: قطعا تا انتخابات دور بعدی مجلس شورای اسلامی که اسفند ماه سال آینده است، ما می‌توانیم ۴۰ نماینده را برای این دو بازه زمانی ۱۰ ساله به تعداد نمایندگان اضافه کنیم.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در دوره‌های قبلی هم این بحث مطرح شد و به صحن مجلس هم وارد شد ولی با توجه به اینکه در آن دوره‌ها ما مجوز افزودن ۲۰ نماینده به تعداد نمایندگان داشتیم، خیلی از استان‌ها به دلیل مشکلاتی که در حوزه‌هایشان بود انتظار افزوده شدن تعداد نمایندگانشان را داشتند و به همین دلیل اختلاف‌ها در این زمینه زیاد بود و این کار انجام نشد.

سلیمی تصریح کرد: ولی در این دوره با توجه به اینکه می توان ۴۰ نماینده به تعداد نمایندگان اضافه کنیم، قطعا استان‌هایی که مشکل دارند و نیاز به افزایش نمایندگان در آنها هست را توانستیم به تفاهم برسیم و با ادغام و تکمیل سه طرحی که برای این موضوع از طرف به مجلس وارد شد، توانستیم یک طرح جامعی که تقریبا تمام استان‌ها را در نظر بگیرد داشته باشیم.

افزوده شدن تعداد نمایندگان یزد به ۶ نماینده در طرح وارده قطعی است

وی از افزوده شدن دو نماینده به تعداد نمایندگان استان یزد در این طرح خبر داد و گفت: خوشبختانه با بررسی‌هایی که صورت گرفت تعداد نمایندگان استان یزد از چهار نماینده به ۶ نماینده افزایش پیدا کرده است.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این تعداد در طرح وارده به صورت قطعی تاکید شده عنوان کرد: این موضوع باید وارد صحن علنی مجلس شده و از آنجا هم پس از رای‌گیری اگر مصوب شود و شورای نگهبان آن را تصویب کند دور بعدی استان یزد شش نماینده را خواهد داشت.

هیچ تغییری در مصوبه کمیسیون شوارهای مجلس در مورد تعداد نمایندگان یزد انجام نشد

سلیمی در پاسخ به این شبهه که در استان یزد مطرح شده که مخالفت نماینده حوزه انتخابیه مهریز، بافق، بهاباد، ابرکوه و خاتم در مجلس سبب شده که کمیسیون شوراها از افزایش تعداد نمایندگان یزد صرف نظر کنند بیان کرد: چنین چیزی نیست و طرح تعداد نمایندگان حذف نشده و کمیسیون به همان مصوبه‌ای که از قبل داشت اصرار کرده و هیچ تغییری در مصوبه‌ای که پیش از این انجام شده به وجود نیامده است.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۱۳
برچسب ها:
دیدگاه ها
بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 14 شهریور 1397 - 9:19 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

جمعیت بافق بالای ۵۰۰۰۰ نفر می باشد ، نه ۳۶۰۰۰ نفر . . . .

علي اصغررنجبر بافقي این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 29 شهریور 1397 - 3:14 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

باسلام .ما موندیم این آمارهای ضدونقیص جمعیت بافق را چه کسانی به اطلاع بعضی دوستان میرسونند که اینقدر اختلاف داره چندسال پیش اعلام کردند بافق نزدیک ۴٢هزارنفر جمعیت داره باتوجه به اینکه چندسال گذشته دربافق خیلی افراد غیربومی ساکن شده ومشغول بکارهستند ومردم باید شاهدپیشرف ،توسعه ورشد جمعیت شهرباشند وشهرترقی کند متاسفانه بِنَا به دلایلی بجای ترقی ، شهر ترقی کرده وپس رفته است واین صدای مهیب تا کنون بگوش هیچ مسؤولی نرسیده وشاید برای همیشه نرسد بافق ازدیرباز موجب کم لطفی وبی مهری استان بوده وهرگونه تزریق بودجه بصورت قطره چکانی به این مردم مظلوم صورت گرفته ومثلا بزرگراه بافق یزد باچندین سال کاردراین مسیر هنوزبه سرانجام نرسیده است واگر حتی پیشرفت وفعالیت لاکپشتی هم بود تاکنون بپایان رسیده بود امیدوارم که مسوولین مربوطه ی استان اندکی بخود بیایند وگوشه ی چشمی هم به این شهرمحروم کویری وجاده اش بیندازند وفعالیت ماندگار انجام دهند تا برای همیشه این مردم دعا گویشان باشند انشاالله

You cannot copy content of this page