مشکی پوشان پیام رهایی سرمیدهند

دسته: مقالات
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 27 شهریور 1397

رفتار انسانها حامل پیامهایی از درون آنهاست، گاهی چنانند که در اول نگاه، مقصود خود را نمایان میکنند و گاهی مواقع مفهومی عمیقتر دارند یا پیامشان غیر مستقیم است لذا برای دریافت آن پیام، کمی تامل، تفکر و همنشینی با آنان لازم است. نوع پوشش، نحوه سخن گفتن، لحن بیان کلمات از جمله مواردی هستند که خودآگاه یا ناخودآگاه ، هدفدار یا بی هدف، معرف انسان است و افراد جامعه نیز بکمک آن علائم، در کنارسایر اعمال و رفتار ها نسبت به فردی شناخت پیدا کرده و نوعی از ارتباط را برپایه آن شکل میدهند و احیانا دوستان یا تیم کاری خود را انتخاب میکنند.
ازجمله رفتارهای هدفدار جامعه ما پوشیدن لباس مشکی در ایام عزای حضرت سیدالشهداء علیه السلام است که عزاداران اغلب از اول ماه محرم الحرام، مشکی پوش میشوند و با لباس عزا در جامعه حاضر میشوند ،اما متاسفانه این روزها، عده ای قلیل، جسورانه با استناد به فرهنگ غربی و چاشنی‌ از روشنفکری و خود برتربینی، عقیده و پیام درونی یک انسانی که با لباس عزا به میدان آمده است، را زیر سوال میبرند و آنان را دستاویزی برای تمسخر قرار داده و قدم در راه تخریب پیامشان میگذارند و آن را نمونه ای از جهان سومی یا چه و چه میخوانند !!!
غافل از این که در گلستان خانه غرب همان رنگ مشکی، دیده میشود و میتوان همین دلایل و برهان ها که برای نپوشیدنش در جامعه ما می آورند را اشاره کرد، آنجا که قسمتی از رنگ پرچم برخی کشورهاست یا در شرایطی که بازوبند یا لباس تیم ورزشی میشودو یا آنگاه که پوشش گروهی منتقد میشود بقصد اصلاح اموری خاص . پس بنظر میرسد لازم است کمی ملایم تر مباحث و رفتارها را به باد انتقاد بگیریم.

مشکی پوش شدن در ایام محرم و صفر، علاوه بر عزا، قطبنمایی است که صحرای کربلا را نشانه رفته، آن واقعه‌ی انسان سازی که کلی مسائل رفتاری، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی در آن نهفته است.

مشکی پوشان یک فرصت بزرگ را نشان میدهند که امیداست بتوانیم بشناسیم و قدر بدانیم.عقیده و ایده ای که اگر انسان رهرو آن میشد و بیشتر میشناختش، به سعادت دنیا و آخرت می‌رسید. عقیده ای سرشار از راستیها و بدور از گژیهاست. فرهنگ و سبکی که بیش از ۱۴۰۰ سال، منتظر است تا مردم درب خانه اش را با صداقت دق الباب کنند و از او یاری بجویند .

زندگیشان را بر اساس آن بچینند و با آن روش، هم خود سود ببرند و هم به دیگران و اجتماعشان سود برسانند. البته میتوان هدف تخریبگران را حدس زد که چرا اینگونه حمله ور میشوند به مشکی پوشانی که چنین تلنگری را به زندگی از دست رفته بشر میزنند؟ لیکن این موضوع دراین مجال نمیگنجد.

اگر از تبعیض و بی ارزش شدن ارزشهای انسانی خسته شدیم یا برای استکبار جهانی و مافیای داخلی، پاسخی دندان شکن لازم داریم، اگر فریاد وااسفای ما از کمکاری بلند است و راهکاری برای حل آسیبهای اجتماعی و… لازم داریم، سیره و روش حضرت حسین بن علی علیه السلام و فرهنگ اسلامی چاره کارمان است، بیاییم همچنانکه عزادار برپا نشدن این راهکار الهی هستیم، برای بصیرت افزایی و ترویج فرهنگ حسینی، قدمی برداریم و در راه نجات و رهایی تلاش کنیم و با مشکی پوش شدن به پویش بزرگ حسینی بپیوندیم و راه اجرایی شدنش را هموارتر کنیم.

 براستی کی زمان آن فرا میرسد تا برای این ایده بزرگ که کشتی نجات ماست، حرکتی پیوسته و صادقانه داشته باشیم؟ و از این کلاس حسینی ثمره ای چون شعور حسینی و بصیرت مهدوی برچینیم تا از عزایی که برای برپا نشدن پرچم حق و سعادت بر مسلمانان و بشریت است، فارغ شویم؟

لذا میتوان اولین قدم را همین مشکی پوش شدن دانست و اینگونه راه او را فریاد زد که برپا نشدن این ایده و راه، بزرگترین مصیبتهاست، امیداست خداوند منان توفیق شور حسینی و رسیدن به شعور حسینی و بصیرت مهدوی به همه ما عطا فرماید.

محمد مهدی علیزاده فلاح


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۶
برچسب ها:

You cannot copy content of this page