کمپین نریختن زباله نذورات

دسته: عمومی
یک دیدگاه
سه‌شنبه - 27 شهریور 1397

همانطور که مستحضرید مؤسسه خیریه شکرانه چند صباحیست هم سو با امور خیریه به شناخت و بررسی معضلات اجتماعی و حتی الامکان معرفی و تحلیل آن در قالب واحد فرهنگی فعالیت هر چند مختصری داشته است .
زیرا بر این باوریم بسیاری از آسیب های اجتماعی و ناهنجاری رایج در اجتماع به عدم شناخت و عدم آموزش کافی نسبت به مقدسات فرهنگ دین مبین اسلام و بخصوص ارزش های غنی فرهنگی کشورمان میباشد.

بی شک در هر زمینه ای که ریشه های معنوی و ارزش ها و آرمان های به روز و کارشناسی، آموزش و فرهنگ سازی نشود به مرور زمان معضلات و ناهنجاری های آن نیز خود را نشان خواهد داد!

و این امر می تواند اثر واقعی حرکت آرمانی و یا فعالیت روزمره ما را تحت شعاع قرار دهد.
نمونه بارز آن اگر در جامعه و اقشار مختلف و تجمعات یک جامعه، خانواده، مدرسه، و گروه های مختلف و حتی در حوزه های مختلف تحصیلی و شرایط خاص مشکل آب مصرفی و شرب و هزینه ها و معضلات کم شدن و حتی نبودن آن بصورت کامل اموزش داده نشود و طریقه صحیح و استاندارد استفاده از آن در رفتار روزمره مبدل به یک عادت و فرهنگ نشود شاهد چه اتفاقات و ناهنجاری هایی خواهیم بود !

گاهی یک نخ سیگار و استفاده آن در سنین مختلف بازتاب و آینده ای سنگین را برای خانواده ای بوجود میآورد که سالها ارکان و ریشه های گرم و عاطفی خانواده را به حدی می لرزاند که هیچ مرهم و امدادی نمیتواند جبران خسارات مادی و معنوی آن شود، در صورتی که شاید دسترسی آسان به سیگار مد نظر باشد، اما خانواده و نظام آموزشی، متصدیان فرهگی و اجتماعی نیز با تحقیق و بررسی ریشه های جرم آسیب های خانواده و حتی جامعه در نهایت به استفاده همان یک نخ سیگار می رسند! که در فرصتی دیگر با توجه به طبق آمار حدود ۷۰ درصد مراجعات و مددجویان مؤسسات خیریه و سازمان های مروبطه یا از اعتیاد و معظلات آن رنج برده و یا خانمان سوز این بلای جانسوز درمقاطع مختلف هستند به آن می پردازیم .

البته خطاب و موضوع این مقاله به مسئله قابل اهمیت تری است که بر می گردد به همان فرهنگ و آموزش صحیح لذا با توجه به فرا رسیدن ایام مقدس و ملی مذهبی محرم و نهضت پر از پیغام عاشورا از این باب بر خود واجب دانسته با ابزار فرهنگی، ما نیز سهمی کوچک و نیتی پاک بر عزاداری داشته باشیم .

بی شک گستره آسمان با شکوه محرم و نهضت عاشورا و الطاف معنوی آن به قدری بی گران و ولایزال میباشد که می توان تعاریف و دیدگاه هر شخص مسلمان و حتی غیر مسلمان را به عداد این افراد پذیرفت.عاشورا و محرمی که خرد و کلان، مرد و زن، صغیر و کبیر، مسیحی و کلیمی و حتی دیگر ادیان را نیز از لحاظ انسانی و ارضای نیازهای معنوی تأمین و پوشش می دهد، بزرگتر و عظیم تر از آن هست که به خود اجازه قضاوت و یا انتقاد بر چگونه دیدن و نوع عزاداری ان داشته باشیم. و زیاده گوی در مورد ان جسازت محسوب میشود.

آری بی شک عشق و ارادت شما به آستان مقدس اهل بیت (ع) به خصوص صاحب این رزوها چنان با سرشت و تار و پود زندگی و افکارتان عجین شده که جای هیچ شک و شبهه را باقی نمی گذارد و حتی این امر را میتوان در گستردگی و حضور فعال و خود جوش شما عزاداران گرامی در مراسمات سوگواری مشاهده کرد.

مگر نه اینکه ماه محرم فرصت مناسبی برای روشن سازی فلسفه قیام امام معصوم در جامعه است، چون یقیناً واقعه عاشورا یک جریان فرهنگی و زمانی برای بالندگی می باشد. لذا بر خود واجب دانسته که ما هم در ایجاد فرهنگ مناسب و شایسته، سهمی هر چند کوچک داشته باشیم.

اما اگر بهترین و زیباترین نگاهی که می توان به عزت و شرافت این حرکت عظیم ولایی و تحول تاریخی و بی نظیر عرصه توجه رساند، همان آزادگی که حضرتش فرموده است، در نظر بگیریم با کمی تحمل و تفکر به این نتیجه می رسیم یا بزرگان و مبلغین ما نتوانسته فلسفه و ریشه های واقعی مهضت عاشورا را به ما انتقال دهند و یا ما نتوانستیم به درک واقعی فواید و تأثیرات ارزشی ان در زندگی و جامعه و رسیدن به مدینه فاضله برسیم .

و یا شاید پس از گذشت هر نسل و زمانه و دست به دست شدن این تاریخ و ارزش های مقدس آن از زمان وقوع تا کنون درگیر زرق و برق و افراط و تفریط شدیم . و کم کم از مسیر اصلی و شأنیت ارزشی محرم و عاشورا نه تنها در دو ماهه مرسوم، بلکه در طول سال بنا بر تغییر شرایط، دور شدیم.

لذا بعنوان یک کار فرهنگی و جامعه نگری و تحمل کردن از زوایای دیگر و تغکر در برخوردهای عموم برفرهنگ عاشورا نکاتی را خواهیم دید که همگان نیز به آن واقفید و گاهاً مورد انتقاد و شماتت نیز قرار می گیرد. که بی شک در شأن و منزلت این مرز و بوم بخصوص فرهنگ عزداری شهرمان نخواهد بود.

البته اصل موضوع عزاداری و نیت عزاداران در اقشار مختلف ، یکی می باشد و تنها ما با توجه به رسومات منطقه ای و جغرافیایی با شدت و ضعف و تعصبات خاص و فرهنگ مذهبی هر شهر، بر گسترده معنوی و عظمت انسانی نهضت عاشورا چنگ می زنیم .
اما در این مراسمات اعتقادی گاهی نکاتی مورد غفلت قرار می گیرد که در دین اسلام و فرهنگ غنی شهر و کشورمان پذیرفتنی نیست و ممکن است به خدشه دار شدن وجهه فرهنگ عاشورایی بیانجامد. که رعایت آن علاوه بر حفظ خ…….. و معنویت مراسم ، بر مقبولیت آن می افزاید؛ همانند بدحجابی! شاید ما نتوانیم بصورت معمول در مورد بدحجابی نظری دهیم. اما دیدن بدحجابی در عزاداری و محرم و عاشورای شهرمان بسیار سنگین و قابل تحمل است. عاشورایی که ناجی و سفینه نجات ما خواهد بود می بایست مبرا از تشریفات خودنمایی و تظاهر باشد. دو دسته گی و خودستایی دو معضل دیگریست که عزادار رااز مسیر اصلی نیت پاک خود دور می کند.
به نظر شما استفاده از ابزارات بعضی خرافات مرسوم و متأسفانه جا افتاده که بدون هیچ ریشه معنویست و مستند نمی باشد از برای تحریک احساسات و تحت تأثیر دادن دیگر عزاداران مناسب تقرب نیت ما می باشد؟!
به نظر شما زیبا نیست با سمت و سو دادن نذورات و هزینه های کلان نذری به سمت بهترین اعمال که همانا شاد کردن مستضعفان همان جامعه و محله ای که علم و خیمه عاشورا برپاست سوق دهیم .
آیا وقت آن نرسیده که تعصبات و خرافاتی که مشخص نیست که از کجای تاریخ به فرهنگ ملی مذهبی و عاشورایی ما نفوذ کرده و جای خود را موشکافانه به اعتقادات و عزاداریهای ما خوش نموده، دوری و به اصلاح دیدگاه و رسیدن به آرمان های واقعی عاشورا اهتمام ورزیم . مگر نه اینکه دین و کشور و آرمان های ولایی و مذهبی ما نماد دیگر ادیان و کشورهای چه مسلمان و چه غیرمسلمان بوده و هست پس چرا بهانه دست بیگانه و خرده گیران دهیم. همانگونه که از نشانه های شیعه کیس بودن و هوشیار بودن است، بخصوص در کارهای نیکی چون عزا بر پیشوایان در ایام عاشورا .
هر کدام از معضلات مذکور و بسیاری دیگر فرصت و جایگاهی خاص برای تحلیل و ریشه یابی خواهد دشات که شاید ما از پس آن برنیاییم .
اما اتفاقی که سالها در طول مدت روزها و شب های عزاداری بخصوص تاسوعا و عاشورای حسینی(ع)متوجه آن هستیم رهسازی زباله و اضافه نذورات در فضای عزاداریها است. آن هنگام که درگیر کار مفیذ و سفارش شده ای هستیم و لاجرم موجب آسیب رساندن به چهره زیبای شهرمان و خدشه در سلامت و بهداشت محیط اطرافیان می شویم ، چه متصدیان و بانیان خیر، چه عموم مردم فعلی ناصحیح و طبعاً غیرشرعی را در مراسم مستحب انجام می دهیم! گذشته از آن، مغایرات این حجم از زباله و تجمع آن دراطراف مراسمات عزاداری تضاد فرهنگ و شعور ایرانی و مذهبی مان را نشان داده و بسیار قابل تأمل و دور از شأن می باشد.
ای کاش حال،دیگر از این تصور و دیدگاه سرد و خشن بیرون آئیم و نسبت به موقعیت و شرایط شغلی مان بر این باور نباشیم که چون من درگیر چنین یا چنان شغلی هستم پس پاکبانان گرامی نیز شغل شان جمع آوری زبالهه ست! بی شک به اندازه کافی و حتی بیشتر از ظرفیت شغلی شان در طول شبانه روز زباله، پراکنده در سطح محیط شهرمان خواهد بود، دیگر اضافه نمودن زباله ان هم به عمد آن هم در ایام ارادت و ابزار علاقه به پیشوا و بزرگانی که ادعای پای بر قدم گذاشتن شان را نیز داریم بسیار شعار امیز و دوگانه هست!
همشهریان و عزاداران فرهیخته عاجزانه خواهشمندیم در انسجام عمومی و کمپین نریختن زباله نذورات با همتی حسینی (ع) و اراده ای مذهبی در حفظ زیبایی و سلامت و بهداشت شهرمان نه تنها در معابر اصلی بلکه در کوچه پس کوچه های عزاداریمان با حضور و اراده و حسن نیت هیئات مذهبی و مداحان گرامی که مبلغانی واثق می توانند باشند و جامعه روحانیت و مذهبی یون، بانوان گرامی و بخصوص با حسن صداقت و نیت موکب های پخش نذورات، بر اقتدار عاشورا و محرمی پاکیزه و به رخ کشیدن ان بر همگان اهتمام ورزیم و بر بقاء و اقتدار فرهنگ صحیح عزداری مهر تأییدی زده باشیم و مرهمی هر چند کوتاه بر زخم دل پاکبانان شهرمان باشیم .
باشد که با همت همه مان فضای عزاداری و ارادت شهرمان بعد از عاشورا نیز عاشورایی باشد.
ان شاا…
شکرانه بافق


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۲۱
برچسب ها:
دیدگاه ها
شهروند این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 28 شهریور 1397 - 12:53 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

ممنون از شکرانه بافق که با خلوص نیت و احساس مسئولیت همیشه و در همه حال پیگیر صلاح و امنیت شهروندان هستند. اجرتون با امام حسین(علیه السلام)

You cannot copy content of this page