عدم توجه کارفرما به قانون بازنشستگی کارگران کارخانجات را مشروط کرد

دسته: اخبار ویژه
یک دیدگاه
شنبه - 14 مهر 1397
عدم توجه کارفرما به قانون بازنشستگی کارگران کارخانجات را مشروط کرد

اکرم عباسي| به گزارش هفته نامه افق کوير، کارگران کارخانجات لکوموتيو شهرستان بافق معترض هستند به اين موضوع که چرا سازمان تأمين اجتماعي شعبه بافق بعد از قطعي شدن بازنشستگي پيش از موعد کارگران که در کارهاي سخت و زيان آور فعاليت دارند به آنها اجازه بازنشستگي و استفاده از مزاياي اين حق قانوني را به بهانه عدم پرداخت 4% حق بيمه از سوي کارفرمايان نمي دهد. «محمود رنجبر»، رييس شوراي اسلامي کار کارخانجات لکوموتيو ضمن بيان اين موضوع گفت: متأسفانه سازمان تأمين اجتماعي بازنشستگي پيش از موعد کارگران را اهرمي براي اخذ مطالبات خود از کارفرمايان مي داند؛ در حاليکه طبق ماده 36 قانون تأمين اجتماعي تأخير کارفرما در پرداخت حق بيمه و يا عدم پرداخت آن رافع مسئوليت و تعهدات سازمان در مقابل بيمه شده نخواهد بود.

اکرم عباسی| به گزارش هفته نامه افق کویر، کارگران کارخانجات لکوموتیو شهرستان بافق معترض هستند به این موضوع که چرا سازمان تأمین اجتماعی شعبه بافق بعد از قطعی شدن بازنشستگی پیش از موعد کارگران که در کارهای سخت و زیان آور فعالیت دارند به آنها اجازه بازنشستگی و استفاده از مزایای این حق قانونی را به بهانه عدم پرداخت ۴% حق بیمه از سوی کارفرمایان نمی دهد.
«محمود رنجبر»، رییس شورای اسلامی کار کارخانجات لکوموتیو ضمن بیان این موضوع گفت: متأسفانه سازمان تأمین اجتماعی بازنشستگی پیش از موعد کارگران را اهرمی برای اخذ مطالبات خود از کارفرمایان می داند؛ در حالیکه طبق ماده ۳۶ قانون تأمین اجتماعی تأخیر کارفرما در پرداخت حق بیمه و یا عدم پرداخت آن رافع مسئولیت و تعهدات سازمان در مقابل بیمه شده نخواهد بود.

IMG_20181006_181527_381

وی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی، بازنشستگی کارگر را مشروط به پرداخت حق بیمه ۴% می داند افزود: این بدهی مربوط به کارگر نیست و کارفرما، باید حق بیمه را پرداخت نماید؛ کارگران کارخانجات لکوموتیو برای اینکه از این حق قانونی خود استفاده کنند مجبور هستند بخشی از حق بیمه را پرداخت نمایند.

IMG_20181006_181524_657

رییس شورای اسلامی کار کارخانجات لکوموتیو تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی فیش مبلغی که دریافت می نماید را به نام شرکت کارفرما صادر می کند و گواهی به نام شخص پرداخت کننده صادر نمی شود.
وی ادامه داد: در طول۸ ماه گذشته پیگیری هایی از سوی شورای اسلامی کار کارخانجات انجام گرفت و نامه هایی به مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی ارسال گردید؛ متأسفانه هیچگونه پاسخی تا به حال دریافت نگردیده است.
رنجبر افزود: تمام نامه هایی که به مسئولین مربوطه ارسال گردیده رونوشت آن به نماینده مردم بافق، بهاباد، ابرکوه، خاتم و مهریز در مجلس شورای اسلامی نیز ارسال شده است.

IMG_20181006_182428_999

وی با بیان اینکه شورای اسلامی کار معتقد است این بدهی مربوط به کارگر نیست تصریح کرد: به عنوان رییس شورای اسلامی کار از سازمان تأمین اجتماعی گلایمند هستم که چرا علی رغم دستور مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی که تأکید کردند در خصوص این موضوع اقدام و تسریع شود هیچگونه اقدامی صورت نگرفته است و به هیچکدام از نامه های ارسال شده پاسخی داده نشده است.
رییس شورای اسلامی کار، کارخانجات لکوموتیو ادامه داد: قبلاً کارگرهایی که پول پرداخت کرده بودند به اداره کار شکایت و پول خود را دریافت می کردند، ولی یک سال است که اداره کار دیگر شکایت کارگران را نمی پذیرد؛ چراکه معتقد است این بدهی مربوط به کارگر نبوده و نباید پرداخت می کردند، حتی اگر دادگاه از آنها رسید بخواهد رسید صادر شده به نام کارفرما است نه شخص کارگر که هزینه را پرداخت کرده است.
وی در پایان از مسئولین مربوطه درخواست کرد برای رسیدگی به حق قانونی کارگران در اسرع وقت اقدام نمایند.
در ادامه عباس حاجی حسنی رئیس تأمین اجتماعی شعبه بافق درباره ۴% بیمه مشاغل سخت وزیان آور کارگران کارخانجات تعمیرات لکوموتیو گفت: طبق نامه مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حق بیمه ۴% در مورد پیمانکاران ساخت و تولید به پیمانکار و در سایر موارد به پیمان دهنده (واگذارندگان کار) قابل اطلاق می باشد.
وی افزود: با توجه به مکاتبات و پیگیریهای متعدد با کارخانجات تعمیرات لکوموتیو و اداره کل نیروی کشش راه آهن جهت پرداخت ۴% مشاغل سخت وزیان آور پرسنل خود، تاکنون متقاعد به پرداخت آن نشده است .
حاجی حسنی تصریح کرد: کلیه صورتحسابهای صادره به پیمانکار و واگذارنده کار ابلاغ قانونی می گردد. علی هذا در صورتیکه شخصی جهت اخذ فیش بدهی به شعبه مراجعه نماید، همکاران نسبت به صدور فیش بدهی اقدام می نمایند.
وی ادامه داد: در حال حاضر سیستم به گونه ای تعریف شده است که قسمتی از بدهی ۴% نقداً و مابقی آن طی ۹ قسط قابل تقسیط می باشد.
باتوجه به گفته های رییس تأمین اجتماعی شعبه بافق، به نظر می رسد، مسئول پرداخت ۴% مشاغل سخت وزیان آور کارگران کارخانجات، خود کارخانجات تعمیرات لکوموتیو و اداره کل نیروی کشش راه آهن است که تا به حال برای رفع مشکل پرسنل این شرکت اقدامی انجام نداده است.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۵۱
برچسب ها:
دیدگاه ها
علیرضا فتاحی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 16 مهر 1397 - 11:45 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

با سلام
اینجانب به نوبه خود از تلاشهای بی دریغ جناب اقای محمود رنجبر جهت رفع مشکلات قشر محروم تشکر و قدردانی مینمایم

You cannot copy content of this page