پیش بینی برداشت ۳ تن شیره آنغوزه تلخ از اراضی مرتعی شهرستان بافق

دسته: محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 17 مهر 1397

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بافق از برداشت ۳ تن شیره آنغوزه تلخ از اراضی مرتعی این شهرستان تا اواخر مهر ماه سالجاری خبر داد.

کمال کریمی گفت: با توجه به طرح اجرایی برداشت محصولات فرعی در شهرستان بافق، در سالجاری ۲۰۰ هکتار از اراضی مرتعی این شهرستان جهت برداشت محصول آنغوزه تلخ در نظر گرفته شد و پیش بینی می شود تا پایان طرح ۳ تن شیره آنغوزه تلخ توسط بهره برداران جمع آوری شود.

وی ادامه داد: بهره برداران در اردیبهشت ماه اقدام به نشانه گذاری، اوایل تیرماه اقدام به کول گذاری و از اواسط تیرماه اقدام به تیغ زنی و برداشت محصول نموده و این روند تا اواخر مهرماه ادامه دارد.

کریمی تصریح کرد: در هر فصل، بوته گیاه آنغوزه تلخ ۱۰ بار تیغ زده می شود و متوسط برداشت شیره ۱۰۰ گرم از هر بوته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه صادرات این گیاه ارزآوری مطلوبی برای کشور به همراه دارد، خاطرنشان کرد: بخش زیادی از شیره تولید شده به کشورهای هند و افغانستان صادر می شود.

کریمی ادامه داد: در اواخر مهر ماه، بهره برداران با اجرای عملیات بیولوژیک به احیاء، توسعه و غنی سازی گیاهان دارویی به روش کپه کاری و بذرکاری به میزان ۳۰۰ کیلوگرم بذر آنغوزه تلخ در  ۲۰۰ هکتار از اراضی مرتعی شهرستان بافق می پردازند.

وی با بیان اینکه این شهرستان ظرفیت های بالایی در زمینه تولید گیاهان دارویی به ویژه گیاه آنغوزه دارد، اظهار کرد: با شناسایی و ساماندهی این ظرفیت ها علاوه بر حفاظت از مراتع می توان به افزایش تولید و اشتغالزایی نیز کمک کرد.

در پایان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بافق اظهار داشت: مجوز بهره برداری از گیاهان دارویی و صنعتی در صورت مناسب بودن شرایط رویشگاه در شهرستان جهت برداشت محصولات فرعی چون: آنغوزه، کتیرا، زیره سیاه، آویشن و … توسط کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی استان صادر می شود.

وی ادامه داد: در صورت کمبود بارندگی به منظور حفظ رویشگاه های محصولات فرعی مرتعی و جنگلی ( محصولات غیرچوبی) برداشت ممنوع و حمل محصولات مذکور، محموله توقیف و وفق قوانین مبارزه با قاچاق کالا با متخلفین و محموله بازداشتی برخورد می شود.

گفتنی است شیره آنغوزه محصولی از طبیعت مناطق ایران تورانی است که به عنوان آفت کش در بخش کشاورزی به عنوان دارو در بخش پزشکی و دامپزشکی و به عنوان نگهدارنده غذا در صنعت غذاسازی به کار می رود


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۸۱
برچسب ها:

You cannot copy content of this page