تاثیرفضای مجازی برسلامت روان جوانان ونوجوانان

دسته: علمی - پزشکی
بدون دیدگاه
پنج‌شنبه - 19 مهر 1397

 

فضای مجازی:

در طی ۲۵سال گذشته اطلاعات جدید وفناوری های ارتباطی تغییرات زیادی کرده است و افراد تعاملات زیادی با دنیای اطراف خود دارند فضای سایبری ، فضای دیجیتال/ فضای مجازی است که از طریق شبکه های رایانه ای ایجاد می شود و با استفاده از جلوه های سمعی و بصری سعی در شبیه سازی دنیای واقعی دارد. فضای مجازی فرصت های زیادی رادرامرآموزش،به اشتراک گذاری وارتباط ارایه می دهدکه تاقبل ازآن ممکن  نبود.

.فضای مجازی شامل موارد زیر است :

  1. زیر ساخت های فیزیکی و ابزار ارتباط از راه دور.
  2. شبکه های کامپیوتری و ارتباط آنها) اینترنت .(
  3. اینترنت.

تاثیر منفی رسانه های اجتماعی درنوجوانان :

  • افسردگی و اضطراب:

تحقیقات نشان می دهد که جوانان ونوجوانانی که بیش از۲ ساعت در روز صرف استفاده از رسانه های اجتماعی می کنند،بیشتر احتمال دارد که در معرض خطر ابتلا به اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب قرار گیرند.

  • خواب:

مطالعات متعدد نشان داده است که افزایش استفاده از رسانه های اجتماعی و تجهیزاتی مانند تلفن، لب تاب قبل از خواب ارتباط معنی داری با کیفیت پایین خواب در جوانان و نوجوانان دارد.

  • تصویر بدن :

مطالعات نشان داده است نوجوانان وجوانانی که فقط از فیس بوک برای مدت کوتاهی هم استفاده کرده اند، نگرانیهای بیشتری در مورد تصویر بدن خود نسبت به افرادی که اصلاً از این شبکه ها استفاده نکرده انددارند.

  • سایبری :

بدرفتاری در دوران کودکی یکی از عوامل خطر عمده برای تعدادی از مسائل، از جمله سلامت روان، آموزش و ارتباطات اجتماعی بااثرات طولانی مدت است که اغلب از طریق بزرگسالی انجام می شود.

  • اعتیاد به اینترنت :

کیمبرلی یانگ برای اولین بار در مقاله ای درسال ۱۹۹۶ مطرح کرد که استفاده نامناسب ازکامپیوتر می تواندمعیارهای اعتیاد را پر کنددر کشورهایی مثل چین وکره جنوبی اعتیادبه اینترنت به عنوان یک تهدید سلامت عمومی تلقی می شود .

  • رفتارهای جنسی :

یکی از اثرات منفی رسانه های اجتماعی برجوانان و نوجوانان فراوانی محتواهای واضح جنسی در سامانه های مختلف است .برخورد با محتوای جنسی که رفتارهای خطرناک یا غیر واقعی را به تصویر میکشداثرات منفی بر نوجوانانی که در آغاز تکامل هویت جنسی خود هستند می گذارد .این امرموجب می شود که آنها انتظارات غیرمعقولی از هنجارهای جنسی داشته باشند ودر برقراری ارتباط جنسی  سالم دچار مشکل شوند.

  • رشد مغز :

جوانان و نوجوانان مبتلا به اعتیاد اینترنتی در طول زمان دچار تغییرات ساختاری خصوصًا در قشر    خاکستری مغز خواهند شدکه می تواند کیفیت یادگیری وروند تحصیلات آنها را مختل کند.

      اثرات مثبت رسانه های اجتماعی برجوانان و نوجوانان:

  • دسترسی به اطلاعات سلامت :

اطلاعات متخصص سلامت که شبکه های اجتماعی ارائه می دهد برای نوجوانانی که ممکن است از مسائل بهداشت روان رنج ببرند فرصتی برای خواندن، تماشا یا گوش دادن و درک تجربه های بهداشتی دیگران فراهم می کند که آنها را متصل می کند به واقعیت و هویت واقعی خود.

  • حمایت عاطفی :

مکالمات دررسانه های اجتماعی می توانندجوانان و نوجوانان را با تعاملات ضروری برای غلبه بر مسائل مربوط به سلامت آماده کنندبه خصوص هنگامی که ممکن است برای حمایت چهره به چهره در فضای واقعی دسترسی وجود نداشته باشد.

  • ابعاد اجتماعی :

بسیاری از جوانان و نوجوانان با پیوستن به گرو هها ویا صفحات مربوط به آنها می توانندهمدردی و افکار ونگرانی های خود را با افراددیگری به اشتراک گذارند.

  • خود باوری :

خودباوری و هویت فردی جنبه های مهم توسعه در طول سال ها هستند. رسانه های اجتماعی می توانند به عنوان یک سکوی موثر برای بیان احساس مثبت عمل کنند،به این ترتیب که جوانان و نوجوانان بهترین ایده های خود را ارائه دهند .

  • روابط :

شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه دوستی قوی جوانان و نوجوانان می تواند با تعاملات رسانه های اجتماعی تقویت شود و آنهابتوانند با کسانی که قبلاً می شناختندارتباطات قویتری برقرار کنند.

 

ارسال مطلب:لیلا هوشمندکارشناس سلامت روان

 


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۸
برچسب ها:

You cannot copy content of this page