تاب آوری جوانان،نوجوانان وسلامت روان

دسته: علمی - پزشکی
بدون دیدگاه
یکشنبه - 22 مهر 1397

تعریف تاب آوری:

مواجهه و چالش با مشکلات زندگی، بخشی از زندگی روزانه است. افرادی که از مهارت تاب آوری استفاده می کنند، می توانند پس از یک اتفاق نا گوار در مدت زمانی کوتاه به شرایط اولیه خود برگردند و زندگی روز مره از سربگیرند. آنها افرادی انعطاف پذیر، دقیق وخلاق هستند که می توانند خود را با شرایط سازگار کنند، می دانند چگونه با مشکلات رو به رو شوند و در نتیجه از تجارب زندگی خوددرسهای زیادی می آموزند.به خاطر داشته باشید شما می توانید این مهارتها را بیاموزید و در خودتان تقویت کنید.

عوامل موثر در ایجاد مهارت تاب آوری

ترکیبی از عوامل به تاب آوری و انعطاف پذیری در برابر مشکلات کمک می کند.

  • اهداف واقع گرایانه ای در زندگی ترسیم کنید و برای رسیدن به آن تلاش کنید.
  • دید مثبتی ازخود داشته باشید و به توانایی ها و نقاط قوت خود اعتمادکنید.
  • مهارت های ارتباطی و حل مسئله را درخود تقویت کنید.
  • توانایی مدیریت احساسات وهیجان های تکانشی را در خودتان ایجاد کنید.

راههایی برای کسب مهارت تاب آوری

ارتباط برقرار کنید:

پذیرش کمک و حمایت از طرف کسانی که از شما مراقبت میکنندو به شما گوش می دهند، قابلیت تاب آوری را تقویت می کند. بعضی از افراد می دانندکه فعال بودن در گروه های اجتماعی گردهمایی های گروهی که به  احیای امید در جامعه کمک می کنند؛ برای خودشان نیزمفید خواهد بود.

بحرانها را به عنوان مشکلات غیر قابل پیش بینی در نظر نگیرید:

شما نمی توانید واقعیت را تغییر دهید تاحوادث نا گوار و شدید اتفاق نیافتد، امامی توانید در تفسیر مشکل و پاسخ دادن به این رویدادها تغییر ایجاد کنید. درحالیکه برای حل بحران تلاش داریدسعی کنیدبیاندیشیدبعداز

این اتفاق و پشت سرگذاشتن غم ها و سختی ها چگونه ممکن است شرایط آینده کمی بهتر باشد.

اقدامات قاطع انجام دهید:

تا آنجا که ممکن است در موقعیتهای نامطلوب دست به کارشویدواقدامات قاطع انجام دهید. به جای جدا کردن کامل مشکلات واسترسها وآرزوها از همدیگر برای پایان دادن به آنها،فقط ادامه دهید.

به دنبال فرصتهایی برای خودشناسی باشید:

بسیاری از افرادی که مصیبت ها و سختیهارا پشت سرگذاشته اند بیان می کنند در ادامه مسیر روابط بهتری برقرار کرده اند، احساس قدرت بیشتر حتی هنگام آسیب پذیری داشته اند، احساس ارزشمندی و معنویت در آنها افزایش یافته و بیشتر قدر زندگی رامی دانند.

دیدگاه مثبت نسبت به خودتان را پرورش دهید:

اعتماد به نفس و توانایی هایتان برای حل مشکلات را رشد دهید. اعتماد کردن به خودتان به صورت غریزی به ایجاد تاب آوری کمک می کند.

به سمت اهداف خود حرکت کنید:

برای خود اهداف واقع بینانه تعریف کنید.به جای تمرکز بر روی وظایف غیر قابل دستیابی، از خودتان بپرسید:

(امروز می توانم چه کاری انجام دهم که به من در مسیر حرکت کمک کند(

آینده را امیدوار کننده ببینید:

خوش بین باشید، این فقط یک شعارنیست!همان رازی است که افراد را در شرایطیکسان مواجهه با مشکل، متفاوت می کند.این یک راز دوست داشتنی است؛ چشم اندازخوش بینانه شما را قادر می سازدانتظاراتفا ق های خوب در زندگی تان داشته باشید.

معنویت را در خود تقویت کنید:افرادی که ایمان و باوری قوی دارند درمشکلات و سختی ها تلاش بیشتری می کنند.اتکا به خالق هستی باعث می شود که شمااز نیروی بزرگتر کمک بخواهید و این تجربه،آرامش بخش و اطمینان آور خواهد بود.

مراقب خودتان باشید:

توجه به نیازها و احساسات یک اصل مهم در موفقیت و تاب آوری است. مراقب تغذیه و سلامتی خود باشید.فعالیت هایی که در آن لذت می برید و آرامش پیدا می کنید را به طورمنظم انجام دهید. این کار به شما کمک می کند تا قدرت ذهن و بدن خود را برای مقابله با شرایطی که نیاز به انعطاف پذیری وتاب آوری دارند، حفظ کنید.

ارسال مطلب:لیلا هوشمندکارشناس سلامت روان

 


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۲۱
برچسب ها:

You cannot copy content of this page